Vleermuisskeletje

Gestart door Hannie Luijten, april 06, 2018, 20:36:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hannie Luijten

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/150353714
onzeker Gewone Dwergvleermuis - Pipistrellus pipistrellus gezien op 2018-04-03 Harfsen
Foto's:














bij voorbaat dank Hannie Luijten
Groet, Hannie

Douwe van der Ploeg

Nou met zo'n formaat onderarm zeker geen dwergvleermuis. Zou je dat nauwkeurig kunnen meten?
Douwe van der Ploeg

Hannie Luijten

4 cm, over de kromming 4,2 schat ik.

Groet, Hannie

Rob Koelman

Met zulke forse tanden een 'grote' vleermuis. Op grond van de vachtkleur op de eerste foto vermoed ik rosse vleermuis. Anders een laatvlieger.
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

#4
Volgens mij nog ietsje groter zelfs (43-44 mm?), maar dan dus zeker geen kleine soort (ter vergelijk: bij dwergvleermuizen zit je op 32-34 mm onderarm.

Het is lastig vanaf foto, maar volgens mij zie ik boven twee premolaren, en een  weinig gewelfde schedel, wat Myotis uit zou sluiten... maar dan zit je met soorten die óf groter, óf kleiner zouden zijn. Ik lees wel dat meervleermuizen voor een Myotis-soort weinig gewelfde schedels hebben en een zeer kleine P2, die makkelijk wegvalt achter andere tanden, dus dat zou misschien een optie kunnen zijn.

Zekerheid durf ik in ieder geval niet te geven vanaf foto, misschien komt er nog iemand langs met meer kennis. Ben sowieso benieuwd wat Rob z'n mening is.
Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Ah, dat is Rob z'n mening ;) Zat ik ook aan te denken, maar leek me niet wat te klein. Jong dier zou kunnen (tanden lijken nog vrij scherp) of wat perspectief waardoor de onderarm nog net wat groter is.

Ter lering en vermaak wat gemeten onderarmen van de mogelijke soorten, uit m'n eigen administratie dus zeker niet de grootste uitersten, maar wel wat representatief voor de Nederlandse situatie van vliegvlugge dieren:
Laatvlieger: 47.0 - 54.2 (gemiddeld 51.6, n=21)
Meervleermuis: 43.6 - 49.6 (gemiddeld 47.2, n=186)
Rosse vleermuis: 50.0 - 55.0 (gemiddeld 53.0, n=24)
Gewone dwergvleermuis: 29.2 - 34.0 (gemiddeld 31.9, n=91)
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Volgens vleermuis.net heeft rosse vleermuis een onderarmlengte van 48-58 mm.

Op de extra foto is de geschatte onderarmlengte tenminste 46 mm, dus dat ontloopt elkaar niet zo veel...

Houdt er rekening mee dat de maten bij dit soort halve skeletjes kleiner kunnen uitvallen dan bij een levend dier...
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Overigens, als het gaat om 'grote soorten': ook nog even rekening houden met bosvleermuis en tweekleurige vleermuis, hoewel de kans om die tegen te komen niet groot is. In dit specifieke geval is met name bosvleermuis een soort die je niet gelijk kunt uitsluiten (onderarmlengte 39 - 46,4 mm).
Met vriendelijke groet, Rob

Hannie Luijten

Nou dat wordt lastig begrijp ik.
Rob, wat ontbreekt er aan dit skeletje volgens mij is het aardig compleet? 
Ik wil hem met plezier opsturen, ik durf hem zelf niet uit elkaar te halen, het is erg kwetsbaar en ik maak het ongetwijfeld stuk. Als iemand mij een adres wil doen toekomen waar hij heen mag, graag.
Groet, Hannie

Rob Koelman

#9
Citaat van: Hannie Luijten op april 06, 2018, 23:17:15 PM
Nou dat wordt lastig begrijp ik.
Rob, wat ontbreekt er aan dit skeletje volgens mij is het aardig compleet? 
Ik wil hem met plezier opsturen, ik durf hem zelf niet uit elkaar te halen, het is erg kwetsbaar en ik maak het ongetwijfeld stuk. Als iemand mij een adres wil doen toekomen waar hij heen mag, graag.

Valt wel mee, dat lastige. Aan de hand van de schedel is een zekere determinatie in principe goed mogelijk. Kan binnenkort wel even met een tabel en de foto's kijken of dat lukt.

Er ontbreekt niets aan dit skeletje. Wat ik zeg is dat het nemen van maten als de onderarmlengte bij dit soort halve skeletjes - en dan ook nog slechts met behulp van een foto - minder betrouwbaar is dan bij levende dieren in de hand...

In principe wil ik het materiaal wel toegestuurd krijgen. Dan is het makkelijker om naar de schedelkenmerken te kijken. Maar als iemand anders (Douwe?) het materiaal graag wil hebben is dat ook prima.
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Inderdaad, in het echt is bij dergelijke dingen altijd een stuk makkelijker en zijn ze bijna altijd wel te doen. Als jij de tijd hebt, ga vooral je gang, Rob :)
Douwe van der Ploeg

Hannie Luijten

Wil je mij dan a.u.b. een adres doen toekomen Rob zodat ik hem kan opsturen? Vooropgezet dat je hem wil bekijken natuurlijk  :blink:
Groet, Hannie

Rob Koelman

#12
Citaat van: Hannie Luijten op april 07, 2018, 20:39:13 PMWil je mij dan a.u.b. een adres doen toekomen Rob zodat ik hem kan opsturen?

You've got mail...
Met vriendelijke groet, Rob

Hannie Luijten

Citaat van: Rob Koelman op april 08, 2018, 16:54:17 PM
Citaat van: Hannie Luijten op april 07, 2018, 20:39:13 PMWil je mij dan a.u.b. een adres doen toekomen Rob zodat ik hem kan opsturen?

You've got mail...

Is het ooit nog gelukt om de tandjes te bekijken??
Groet, Hannie