een stobbe vol.

Gestart door ridderzwam, april 06, 2018, 16:27:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

ridderzwam

Deze grote, een hele stobbe bezettende oude zwam vandaag gefotografeerd, niet omdat ie zo mooi is maar omdat ik 'm niet snap.
Graag een hint welke zwam dit zou kunnen zijn. Boomsoort onbekend. Zeer taai vlees, bij het moeizaam omkrullen van een lob  teneinde de (door vorst denk ik) zeer donker geworden porién te kunnen zien, kwam er aardig wat vocht uit. Gezwollen zwarte randen. Een opvallend kleurtje heeft ie. In een rommelig hoekje langs stadsweg Delft.
Had ik 'm nou maar ook voor de recente koude periode gezien, had ws interessante vergelijking opgeleverd...
Bij voorbaat dank voor Uw reactie.

Groet,
Ria.

ridderzwam

de kleur op de foto's is geheel naturel...

afwachtende groet,
ria.

Gert Kremer

hij doet mij hier aan denken Ria .....maar... zwameter???op oude reuzenzwam...
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ridderzwam

Fijn dat je reageert, Gert. Bedankt ervoor.
Nee, een zwameter is het niet. Deze  paddenstoel (je kijkt er van bovenaf op) lijkt in zijn geheel verkleurd. Geen additionele Zwameter.
Ach, misschien is er nog iemand met een suggestie?

Daarentegen , wat Zwameter betreft : met jouw foto vergelijkbaar is deze van mij : Oranje zwameter op oude Zadelzwam. Ook 'n close up.

Hartelijke groet,
Ria.

Gert Kremer

Citaat van: ridderzwam op april 10, 2018, 23:56:19 PM
Fijn dat je reageert, Gert. Bedankt ervoor.
Nee, een zwameter is het niet. Deze  paddenstoel (je kijkt er van bovenaf op) lijkt in zijn geheel verkleurd. Geen additionele Zwameter.
Ach, misschien is er nog iemand met een suggestie?

Daarentegen , wat Zwameter betreft : met jouw foto vergelijkbaar is deze van mij : Oranje zwameter op oude Zadelzwam. Ook 'n close up.

Hartelijke groet,
Ria.


:duim:
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ridderzwam

idem dito, week later. Nu "tonder"-onderkant goed te zien.

dank bij voorbaat voor reactie.
groet,
ria.

ridderzwam

Kom tot de conclusie dat dit niet anders dan Roodgerande houtzwam kan zijn.

Mee eens ??

Kijk, op een der foto's zelfs dè guttatiedruppels ontdekt, haha.

Groet,
Ria.


ridderzwam

Doorgaan op een topic van april j.l., met toen Roodgerande houtzwam als laatste "wanhoopsidee"...

Vandaag ziet het geheel op die stobbe er als op bijgaande foto's uit. Zie onder het wit v.d. groeirand vergelijkbaar oranje.

Ik hou me nog steeds aanbevolen voor hulp. Dank bij voorbaat. Zal over een paar weken nog eens gaan kijken.

Groet
Ria.

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ridderzwam

het blad dat je op de recente foto's ziet is van omringende Eikenbladhortensia's.
Zegt niks over de aard van de stobbe.

Groet,
Ria.

Gert Kremer

Citaat van: ridderzwam op oktober 29, 2018, 11:38:26 AM
het blad dat je op de recente foto's ziet is van omringende Eikenbladhortensia's.
Zegt niks over de aard van de stobbe.

Groet,
Ria.

kan de stobbe nog bloeden? (Cryptococcus macerans)  of hoe de naam is van dat spul.  Dus ook in de zwam getrokken.   :rolleye:    ;)
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ridderzwam

Misschien weet iemand nu wel raad  met dit "beeldhouwwerk".

foto 1 de situatie vandaag. Het diepe zwart is de zwam waar het allemaal mee begon.
foto 2,3,4 op de terra "omslag"gefocust.
foto 5 van de andere kant bezien.
foto 6,7 onderzijde voor zover bereikbaar.

Dank voor  reactie
met groet
van Ria

ridderzwam

toestand vandaag. Zit niet veel schot in, behalve dan dat hij steeds monumentaler wordt.

afwachtende groet,
Ria.

Willy

Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Jan Knuiman

Ligt er misschien ergens sporenpoeder? Als dat wit is, zou ik eens vergelijken met Perenniporia fraxinea.

Groet,
Jan

ridderzwam

Goedemorgen Jan, dat was fijn wakker worden: Hoera, Essenzwam.
Dankdankdank,
Nee, sporenpoeder heb ik er (nog)niet ontdekt. De foto's van "Essenzwam" bestuderend zeggen wij  : "Kan niet missen" : al wat wij aan 'm waarnamen, zo'n acht maanden achtereen, zien we op diverse foto's terug.
Ja, er zijn veel essen in de wijk gekapt, klopt geheel !
We zullen zijn ontwikkeling blijven volgen. Vinden we sporenpoeder, dan zetten we een foto daarvan voor geïnteresseerden nog wel bij dit topic.
Dankbare groet,
Ria

rietvanoosten

Wat leuk Ria  :duim:
Heb een Essenzwam op de foto die sporuleerde in september, maar heb ook helemaal geen idee hoe lang dat door kan gaan.
https://waarneming.nl/waarneming/view/144462128#
met vriendelijke groet, Riet

Jan Knuiman

Citaat van: ridderzwam op november 24, 2018, 09:56:20 AM
Ja, er zijn veel essen in de wijk gekapt, klopt geheel !

Voor de duidelijkheid: Essenzwam kan ook voorkomen op andere loofhoutsoorten. Ryvarden & Melo (Poroid fungi of Europe) noemen liefst twintig soorten! Zelf heb ik ze ook aangetroffen op Populier en Eik.

Groet, Jan

ridderzwam

Riet en Jan,
ook voor deze toevoegingen dank.
Ria.

Jan Knuiman

#19
Als het Perenniporia fraxinea is, is het voor mij nog wel de vraag waar die oranje tinten vandaan komen. Voor zover mij bekend horen ze niet typisch bij P. fraxinea. Een houtzwam die er wel wat op lijkt is Rigidoprus ulmarius - Iepenbuisjeszwam en die heeft oranjebruine tot donkerbeige gekleurde buisjes. Die soort heb ik zelf nooit gezien, maar zie je soms ook wel afgebeeld met oranje vlekken op de hoed. Het lijkt me goed om ook daarmee te vergelijken. En ja, volgens de eerder genoemde bron kan de Iepenbuisjeszwam ook op Es voorkomen.

Groet,
Jan

ridderzwam

hartelijk dank Jan, voor je verder denken.
Dat frapperende heel diepe oranje hebben we in april geconstateerd, na Siberische kougolf.... Ja, mysterie....!
Oranje kleurtje gloort nu door het crème heen.
Van Essenzwam heb ik gelezen : "De groeirand is crème tot crème-oranje". Ook het diepe zwart klopt.
De kleuren en de textuur van de opstaande flap intrigeren me zeer...Raadsel.
Aan de  onderkant zijn de poriën wèl conform de Essenzwamomschrijving.
Van Iepenbuisjeszwam zie ik niet veel foto's en die er zijn doen niet aan onze zwam denken. Toelichtingen wijzen op een gele kleur. En op WIT VLEES.....
We hebben met veel  moeite een lob aangesneden, die precies de okerkleur van Essenzwamvlees vertoont....
Zondagse groet,
Ria.


Jan Knuiman

Hallo Ria,

Het is mij nog niet helemaal duidelijk wat nu de kleur van de buisjeslaag is bij jullie vondst.

Bij de Essenzwam wordt die omschreven als "pinkish ochraceous to cork coloured" en bij de Iepenbuisjeszwam als "orange to tan brown".

Onder de link vind je vergelijkingsmateriaal van de Iepenbuisjeszwam waaronder diverse doorsnede: https://arbtalk.co.uk/forums/topic/109448-rigidoporus-ulmarius-uk-host-range/

Bij deze waarneming staat ook een foto van de buisjeslaag bij de Essenzwam: https://waarneming.nl/waarneming/view/123924522?_popup=1
en ook bij deze: https://waarneming.nl/waarneming/view/105010282?_popup=1

Zou je jullie vondst hier ook nog eens mee willen vergelijken?

Groet,
Jan

ridderzwam

goedenavond Jan,
echt fijn, je bestudering. Dank. Heb me verdiept in wat je opgaf. Ook las ik het recente artikel in Coolia 61(4). En deed verdere observaties.. Zie de volgende 10 foto's : het  oranje/steenrood herovert steeds meer terrein (Keizer in Coolia heeft het over roodachtig bruin op het bovenoppervlak). Het grijsroze/oudroze van de buisjes op   https://waarneming.nl/waarneming/view/123924522?_popup=1 zie ik terug in die "flapporiën"van eerdere foto's. En "mijn"buisjes zijn goed te vergelijken met die in https://waarneming.nl/waarneming/view/105010282?_popup=1. Hoe de kleuren op de foto's v."mijn" buisjeslaag annex trama ook variëren met veranderende lichtval...ze zijn in ieder geval niet gelijk aan die van de Iepenbuisjeszwam, n.m.m.

Kun je hier wat mee ?
Nogmaals dank
en groet,
Ria.


Jan Knuiman

Hallo Ria, 

Dank voor je aanvullingen. Ik ga er nog eens goed naar kijken.

Groet,
Jan

Jan Knuiman

Hallo Ria,

Wat dat roodachtig bruin op de hoed van de Essenzwam betreft, maken ook Ryvarden & Melo daar in zekere zin melding van: "often with reddish spots". Verder tonen je laatste foto's wat mij betreft een kleur van de buisjeslaag die past bij de Essenzwam. Hiermee zijn voor mij de laatste hobbels wel genomen om dit te benoemen als Essenzwam.

Groet,
Jan

ridderzwam

Hartelijk dank, Jan,  voor je hulp en deskundige aandacht.
Met je conclusie ben ik het eens.

groet,
Ria.