Pithya vulgaris nieuw soort voor Nederland?

Gestart door tstrik, maart 26, 2018, 19:35:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

tstrik

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/149961951
Nieuwe paddenstoelensoort - Fungi nova gezien op 2018-03-25 Maasdijk - Staelduinse Bosch
Foto's:












Toelichting:
Het gaat hier waarschijnlijk om Pithya vulgaris ,het substraat is een spar, een oude kerstboom op een mesthoop.
bij voorbaat dank Theo Strik
Mvgr.,
Theo Strik

pivous

Groet, Rinus Baggerman

pivous

Groet, Rinus Baggerman

tstrik

Bedankt Rinus, ik vermoed dat we in de goede richting zoeken, want veel kerstbomen komen uit Scandinaviƫ.
Hij lag in het bos op een soort van mesthoop van oude planten en bomen.
Ik heb een exemplaar meegenomen, maar heb wel hulp nodig om hem te determineren.
Ik denk dat het een nieuw soort voor Nederland is.
7 april is er een ontmoetingsdag voor nieuwe NMV leden, ik kan dan eventueel het exemplaar meenemen, zodat we tot een juiste determinatie kunnen komen.
Mvgr.,
Theo Strik

tstrik

Vandaag de soort onder de microscoop gehad en kan niets anders concluderen dat het hier gaat om de Pithya vulgaris












het substraat is een spar, een oude kerstboom op een mesthoop. op de afgevallen takken zaten meerdere exemplaren. Determinatie is gedaan met behulp van de Pilze der Schweiz, deel1 nummer 119 pagina 122 de parafysen zijn zijn in tweeen gedeeld en een beetje verdikt aan de toppen, sporenmaat rond en tuseen de 10 en 15 um.


Mvgr.,
Theo Strik

ratje

als dat klopt zou het mooi zijn. Hij moet dan echter wel gecontroleerd worden door een "deskundige"  ;D

tstrik

ik heb de soort hier nog thuis gedroogd, dus de mogelijkheid is aanwezig dat hij gecontroleerd wordt.
Mvgr.,
Theo Strik

ratje

Citaat van: tstrik op april 02, 2018, 15:57:15 PM
ik heb de soort hier nog thuis gedroogd, dus de mogelijkheid is aanwezig dat hij gecontroleerd wordt.
ik denk dat je zelf op zoek moet naar iemand die dit voor je wil doen. Voor je hem meldt moet hij gecontroleerd zijn  :-\

tstrik

Welke deskundige zou deze soort willen controleren, zodat hij kan worden opgenomen in de database?
Mvgr.,
Theo Strik

wimperzwam

Hallo Theo, wil er wel een keer naar kijken, was er nog niet toegekomen jouw mail te beantwoorden. Een vruchtlichaam opsturen is voldoende, de rest bewaren als bewijscollectie.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Marian Jagers

Dag Theo,

In afwachting van de uitslag ............. Valt nog te achterhalen waar de kerstboom vandaan komt?

Je oppert zelf dat hij uit Scandinavie komt, wat heel aannemelijk is maar niet zeker.
Maar als het inderdaad om een uit het buitenland afkomstige kerstboom gaat, is je vondst niet op eigen kracht hier gekomen en dat is volgens mij een voorwaarde voor de acceptatie van een nieuwe soort.
Denk bijvoorbeeld aan soorten die in tuincentra gevonden worden. Die worden ook niet opgenomen.

Ik neem wel eens substraat uit het buitenland mee om thuis mee te kweken. Vaker komen daar dan voor Nl. onbekende soorten slijmzwammen op. Maar omdat het substraat uit het buitenland afkomstig is, kunnen deze vondsten niet als nieuw voor Ned. worden gemeld. 
Groeten Marian

tstrik

dag Marian,

De herkomst van de boom is niet te achterhalen, wij vonden hem in het bos in een haag van oude bomen en takken.
Vermoedelijk is het een van de kerstbomen uit het bezoekerscentrum aldaar.
Mvgr.,
Theo Strik

tstrik

#12
Bedankt Henk Huijser, dat je de moeite hebt genomen om de soort te controleren.
We zijn erg blij met de vondst, Van Henk van der Wijngaard, en gaan je advies zeker ter harte nemen om de komende winter vaker uit te kijken naar de soort op sparrentakken.
Mvgr.,
Theo Strik

Marian Jagers

Mooi Theo,

Hopelijk vind je ze volgend jaar wel met zekerheid op inheemse bomen.
Groeten Marian

tstrik

Nieuwe paddenstoelensoort - Fungi nova gezien op 2018-04-15 Maasdijk - Staelduinse Bosch
Foto's:












Toelichting:
2e vondst van Pithya vulgaris. Nu jonge exemplaren op afgevallen sparrentakjes
Mvgr.,
Theo Strik


tstrik

Hoi Marian,

Het zou best wel eens kunnen zijn, ik zal ze komend weekend onder de  :micro: bekijken.
Mvgr.,
Theo Strik

tstrik

Hoi Marianne,

Ik heb deze ook onder de microscoop gehad en het blijkt inderdaad hetDennenviltkelkje - Lachnellula subtilissima te zijn.
Mvgr.,
Theo Strik