zwart stekelbolletje op dode stengel lisdodde

Gestart door Willy, maart 26, 2018, 13:09:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Willy

Deze gevonden op een dode stengel van een Lisdodde,welke zou dit kunnen zijn??
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy

Lijkt wel wat op Phomatospora dinemasporium alleen hebben die van mij ronde sporen.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy

Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

rietvanoosten

#3
Met plaatjes kijken in Microfungi on Land Plants (Ellis & Ellis) kwamen Willy en ik uit op het genus Periconia.
Meest lijkende soort: Periconia hispidula

Vandaag onder de  :micro: gehad.

Met de sleutel op blz. 470 kom ik ook uit op Periconia hispidula ("Conidiophores forming small, black, bristly mats"), in deze sleutel worden 5 soorten genoemd, in het register staan 16 soortnamen Periconia. Heb de afbeeldingen van deze 16 soorten bekeken, ook dan kom ik toch weer uit bij Periconia hispidula.

Periconia hispidula blz. 470 (fig. 1803)
"Conidiphores subulate, up to 900 x 5-8 (12 at base), dark brown. Conidia thick-walled, shortly echinulate, 10-16 diam., formed in branched chains in exactly the same way as in all other species of Periconia, but from the middle of the conidiophore, not the apex, which is sterile and setose."

Dikte van de conidioforen komt overeen, ook de maat van de conidiƫn klopt.

Periconia hispidula komt voor op Typha (Lisdodde)

http://ecoflora.org.uk/search_pathfung2.php?fungus=Periconia%20hispidula

AANVULLING: ook gevonden op 28-03-2018
https://waarneming.nl/waarneming/view/150308019

met vriendelijke groet, Riet

Willy

Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Melchior van Tweel

Hallo Willy,

"Lijkt op" en determinatie met alleen Ellis & Ellis zijn voor mij echt onvoldoende.  :police:\
Misschien een idee om deze eerst te laten controleren door een deskundige. Misschien iets voor Henk Lammers.
Heb je al een waarneming aangemaakt? Zo ja, dan graag even een link naar die waarneming. Als soortnaam zou je Fungi nova kunnen gebruiken.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Willy

https://waarneming.nl/waarneming/view/150283741
Ik heb deze al ingevoerd als Fungi nova,heb de Heer lammers al een mail gestuurd met een link naar de waarneming.
Stip Helleman heeft deze bevestigd als Periconia hispidula.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Melchior van Tweel

Bedankt! Ik wacht de reactie van Henk in spanning af.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Willy

Reactie van Henk Lammers:

Beste Willy,

Doorgaans houd ik mij niet bezig met anamorfe schimmels. Alleen als dit stadium direct kan worden gekoppeld aan het teleomorfstadium heeft het mijn aandacht.
Dus kan ik je niet verder helpen.
Algemeen wil ik nog opmerken dat er geen microscopische opnames zijn gemaakt. In dit verband wijs ik je nog op het volgende. Er bestaat namelijk ook nog Periconia die op lisdodden groeit n.l. P. typhicola.

Gegroet,

Henk Lammers

Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

rietvanoosten

#9
Citaat van: Willy op april 09, 2018, 08:55:27 AM
Reactie van Henk Lammers: .......
Algemeen wil ik nog opmerken dat er geen microscopische opnames zijn gemaakt. In dit verband wijs ik je nog op het volgende. Er bestaat namelijk ook nog Periconia die op lisdodden groeit n.l. P. typhicola.

De foto's zijn er wel, maar alleen te zien als je in de waarneming klikt op de link naar het forum, dat is dus misgegaan.

Periconia typhicola is het niet.

Willy heeft al een bevestiging van Stip Helleman en
nog een ijzer in het vuur  ....

Heb 2 dagen later dezelfde soort gevonden op lisdodde.
Op ascofrance geplaatst, bevestiging van de soortnaam gekregen door Peter Thompson.
De auteur van "Ascomycetes in Color" is Peter I. Thompson.
(Het begin van het mailadres van Peter Thompson op ascofrance is: pithompson, dus ik ga er vanuit dat de Peter Thompson op ascofrance de auteur van bovengenoemd boek is.)
met vriendelijke groet, Riet