Natuurfotografen verantwoordelijk

Gestart door javanerkelens, januari 19, 2008, 21:10:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

javanerkelens

Ik vond vandaag dit bericht....
zie deze link
Een mooi plaatje is leuk, maar ja, dan krijg je weer dit... :blink:

Volgens mij geeft een mooie plaat, die je met moeite hebt geschoten (uren wachten en uitgeput maar voldaan naar huis) toch meer voldoening.  ;)

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

vastenhouw

#1
Moet natuurlijk wel worden gezegd dat niet een fotograaf, maar een jager het dier heeft doodgeschoten...

:rolleyes:
Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl

Leon Olsthoorn

En dat je zo'n vos niet kan vangen daar geloof ik ook niets van. Als hij al bij mensen de auto in kruipt, dan moet een inloopval met een paar bitterballen toch genoeg zijn.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

vuurvlinder

CiteerEn dat je zo'n vos niet kan vangen daar geloof ik ook niets van. Als hij al bij mensen de auto in kruipt, dan moet een inloopval met een paar bitterballen toch genoeg zijn.
Als hij gevangen zou worden, waar moet hij dan naar toe? :huh:  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

JanF

Citeer
CiteerEn dat je zo'n vos niet kan vangen daar geloof ik ook niets van. Als hij al bij mensen de auto in kruipt, dan moet een inloopval met een paar bitterballen toch genoeg zijn.
Als hij gevangen zou worden, waar moet hij dan naar toe? :huh:
Precies. Daar kun je dan gewoon niks meer mee.
En die jager kun je het ook niet kwalijk nemen. Die handelt slechts in opdracht van diegenen die ( terecht) hun verantwoordelijkheid nemen.
Ik vind ook dat je dit drama volledig op het conto van die zgn natuurfotografen moet schrijven.

met vr. groeten
Jan van de Fliert

vastenhouw

Waarom diegenen dan moeten menen hun verantwoordelijkheid te moeten nemen is mij een raadsel. Hebben ze niks beter te doen dan vossen te laten afschieten?

Soms krijg ik toch wel het idee dat de natuur in Nederland 1 groot overgereguleerd park is met allerlei managers die menen hun verantwoordelijkheid te moeten nemen.
Niets doen lijkt me voor hen beter dan onschuldige vossen te laten doodschieten en daarna de schuld op iemand anders te schuiven.




:blink:  
Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl

javanerkelens

Het heeft natuurlijk twee kanten..
Ik denk, dat een natuurfotograaf ook een bepaalde verantwoordelijkheid moet dragen voor wat hij eventueel kan aanrichten !
En ik denk dat het doodschieten meer uit onmacht is.....
Een vosje heropvoeden ?.....lijkt mij ook moeilijk...

Betere controle misschien ?
Want om een vosje tam te maken....dat doe je niet in één dag en dat moet toch opvallen lijkt mij...


Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

frankw

CiteerSoms krijg ik toch wel het idee dat de natuur in Nederland 1 groot overgereguleerd park is


Dat is het natuurlijk ook...

Antonie Blom

Nou nou, de natuurfotograven zijn weer eens geheel verantwoordelijk voor de dood van dit vosje ... hoezo lekker kortzichtig. Op Nederpix is de hele discussie ook al eens langs gekomen (link naar discussie)

Uit deze discussie bleek dat de vos eerste instantie voornamelijk rond een picknick plaats rondhing en daar de voedselresten op at. Mensen kregen dit door en gingen de vos voeren. Natuurlijk zijn er ook natuurfotograven geweest die hier gebruik van hebben gemaakt, maar daarnaast waren er ook veel dagjesmensen (en zelfs de boswachter met kleinkinderen!!!!) die de vos hebben gevoerd om hem zo maar dichtbij op de foto te kunnen zetten. Nogmaals erg kortzichtig om dan de natuurfotograven de schuld te geven, maar ja je moet iemand de schuld geven hè en dan is de natuurfotograaf al snel de gebten hond (dat gebeurt zeer regelmatig).  
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

vuurvlinder

Ik vraag mij wel af waarom een tam geworden vosje moet worden afgeschoten. Een tam geworden grizzlybeer kan ik mij nog iets bij voorstellen. :wacko:  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Elachista

Als ie toch zo tam is dan kun je 'm beter meenemen als huisdier ipv t dier af te schieten...............
Groet,
Tymo

Antonie Blom

CiteerIk vraag mij wel af waarom een tam geworden vosje moet worden afgeschoten. Een tam geworden grizzlybeer kan ik mij nog iets bij voorstellen. :wacko:
Zover ik begreep, was het probleem dat mensen hun (klein)kinderen vlak naast het vosje lieten zitte of zelfs het vosje lieten aaien voor een leuke foto; dat is vragen om een keer aangevallen te worden en wie is er dan verantwoordelijk? Om deze ellende te voorkomen is het vosje afgeschoten.

Een extra commentaar wat ik nog wil vermelden is dat er in Nederland jaarlijks meerdere vossen (exacte aantallen zijn mij onbekend) worden afgeschoten wegens 'natuurbeheer' (is aangetoond dat het weinig nut heeft). Dus ik snap eigenlijk niet goed waarom er nu om dit vosje zoveel discussie ontstaat?
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

javanerkelens

CiteerUit deze discussie bleek dat de vos eerste instantie voornamelijk rond een picknick plaats rondhing en daar de voedselresten op at. Mensen kregen dit door en gingen de vos voeren. Natuurlijk zijn er ook natuurfotograven geweest die hier gebruik van hebben gemaakt, maar daarnaast waren er ook veel dagjesmensen (en zelfs de boswachter met kleinkinderen!!!!) die de vos hebben gevoerd om hem zo maar dichtbij op de foto te kunnen zetten.

In dit daglicht bekeken...wordt het natuurlijk een heel ander verhaal !  :blink:

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Arp

Over de reden voor het afschieten: Ik meende bij het surfen naar aanleiding van dit draadje opgepikt te hebben dat het is vanwege het risico dat tamme vossen ziektes overbrengen op mensen... maar weet niet meer waar.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

vastenhouw

Als ik nou de vogels in mijn tuin voer, komt er dan ook iemand om ze af te schieten?
:P  
Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl

huysse

Hoeft niet, hier komt wel een sperwer!

groet,
Marijke

JanF

#16
CiteerAls ie toch zo tam is dan kun je 'm beter meenemen als huisdier ipv t dier af te schieten...............
Dat is het nu juist.
Ondanks dat 'ie tammer is dan z'n soortgenoten ( en het in de vrije natuur dus niet meer gaat redden ) blijft het een wild dier dat nooit als huisdier te handhaven zal zijn. Ik heb er vroeger wel voorbeelden van gezien waar dat geprobeerd werd. Op een gegeven moment worden ze in huis zo onhandelbaar dat ze naar bv een hondenkennel worden verbannen waar ze op het kale beton op geen enkele manier hun natuurlijke behoeften kunnen volgen en dus volledig wegkwijnen. Dan is afschot een zeer mild alternatief in mijn ogen.
met vr. groeten
Jan van de Fliert

vastenhouw

Citeer
Dan is afschot een zeer mild alternatief in mijn ogen.
Voor mensen is het doodmaken van dieren misschien een zeer mild alternatief.

Ik denk echter dat het voor de vos een zaak van leven en dood is en dat dat een stuk minder 'mild' uitpakt...

:whistle:

Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl

eline1234

Voor het dier is het zonder meer jammer, maar in deze is het denk ik voor de vos uiteindelijk beter dan opvang of iets dergelijks, volgens mij is een vos echt niet in een opvang te houden, en hoeveel dierenleed veroorzaak je daarmee?

Dit natuurlijk los van het feit dat het van de zotte is dat we dieren eerst voeren tot ze tam zijn, om er dan pas achter te komen dat het misschien handiger was geweest ze gewoon met rust te laten...

Eline

Northwinds

Natuurfotografen in algemene zin zijn een plaag aan het worden. Op veel plaatsen komen ze massaal op zeldzame soorten af en wordt alles gedaan voor een mooi plaatje. Vaak zonder respect voor de omgeving. Deze aantallen fotografen losgelaten in het Nederlandse landschap zullen alleen nog maar groter worden met steeds goedkopere en betere digitale camera's.

Nu kan iedere individuele fotograaf zich wel of niet aangesproken voelen tot het hierboven gestelde, uiteraard zijn er op dit forum alleen maar serieuze natuurliefhebbers, maar het is wel een trend die gaande is.

Het geneuzel over dit vosje is slechts een van vele voorbeelden. Vanwege de knuffelfactor wordt het wat belangrijker gemaakt dan het zou moeten zijn maar het blijft een schrijnend geval.

Wat hier aan te doen? Ik heb geen oplossing dan waar het kan goed regulerend op te treden met lik op stuk boetes.
Helaas wonen we in een landje waar alles moet kunnen en prioriteiten van de overheid liggen nu niet echt bij handhaven van natuurbeschermingsregels.

Dit vosje zal dus helaas niet het laatste slachtoffer zijn.

vuurvlinder

Hebben jullie vanavond Bill Oddie gezien op BBC2? Daar is echt werk aan de winkel. Om bang van te worden, al die tamme vossen rond die vuilstortplaats!  :grin:  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Kees van Bochove

CiteerWat hier aan te doen? Ik heb geen oplossing dan waar het kan goed regulerend op te treden met lik op stuk boetes.

um, waar ga je een boete voor geven dan? is er een wet waarin staat dat je geen vossen mag voeren?..... Hoe ga je onderscheid maken tussen het voeren van vogeltjes, en het voeren van een vos voor een foto??
groeten, Kees van Bochove
Waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/8118

eline1234

Ik heb het altijd al gezegd, eenden voeren is LEVUNSGEVAARLUK!  ;)

Eline

vastenhouw

CiteerHet geneuzel over dit vosje is slechts een van vele voorbeelden.
Heb je ook een naam Northwinds?
Een technisch puntje, maar het is wel gebruikelijk om op het forum te ondertekenen met een naam.


Verder ben ik van mening dat het voeren van eenden ook verboden moet worden en maken de damherten in de hertenkamp ook een verdacht tamme indruk...


B)  
Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl

Northwinds

#24
Citeer
CiteerHet geneuzel over dit vosje is slechts een van vele voorbeelden.
Heb je ook een naam Northwinds?
Een technisch puntje, maar het is wel gebruikelijk om op het forum te ondertekenen met een naam.


O, wist ik niet, was mijn eerste post hier......
Over geneuzel gesproken.

Peter

Northwinds

#25
Citeer
CiteerWat hier aan te doen? Ik heb geen oplossing dan waar het kan goed regulerend op te treden met lik op stuk boetes.

um, waar ga je een boete voor geven dan? is er een wet waarin staat dat je geen vossen mag voeren?..... Hoe ga je onderscheid maken tussen het voeren van vogeltjes, en het voeren van een vos voor een foto??
Was hier inderdaad niet echt duidelijk. :)

Ik bedoelde eigenlijk boetes geven aan bezoekers van natuurgebieden die de aldaar geldende regels overtreden.
Ik dacht te hebben gelezen dat er inderdaad een voerverbod voor vossen in het park de Hoge Veluwe is ingesteld. (of voor wilde dieren in het algemeen)

Peter