op eik

Gestart door carpediem, maart 25, 2018, 11:10:46 AM

Vorige topic - Volgende topic

carpediem

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/149859960
Korstmos onbekend - Lichen indet. gezien op 2018-03-24 Drogeham - Hamstermieden
Foto's:




Toelichting:
op schors van een eik
bij voorbaat dank Henk D

carpediem

Even omhoog halen.
Lijkt erop dat deze vanaf foto`s niet te determineren is omdat er geen reactie op komt.
Bezit helaas nog geen boeken.

Mvg, Henk.

Guido Berger

Hallo Henk,

Heb je al bij Lepraria gekeken. Waarschijnlijk incana. Eigenlijk moet de rand dan ook op de foto.

henkjanvdkolk

Wat mij betreft Lepraria lobificans, vanwege wattige structuur, groenige tint en groeiend met mos (vochtig).
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

carpediem

Bedankt Guido en HenkJan voor de reacties,

Ik zal voortaan de rand ook meenemen op de foto maar in ieder geval een Lepraria.
Zoals HenkJan aangeeft zie ik ook wel kenmerken die passen bij Lepraria Lobificans en vul deze in.
Bedankt voor de tips.

Mvg, Henk.

waterland01

Voor zover ik weet, komt lobificans niet in die grote plakkaten voor, maar als geisoleerde plakkaatjes. Dat geldt voor meer Lepraria's. Op bomen zijn grote plakkaten Lepraria volgens mij vrijwel altijd incana.
Henk Timmerman

carpediem

Hallo Henk,

Het was inderdaad een groot plakkaat, binnenkort kom ik er weer langs en hoop deze korstmos weer te vinden en dan zoals Guido al zei zal ik de rand ook fotograferen. Misschien komt er dan meer duidelijkheid.

Mvg, Henk.

kroonp

Citaat van: waterland01 op maart 29, 2018, 17:11:53 PM
Voor zover ik weet, komt lobificans niet in die grote plakkaten voor, maar als geisoleerde plakkaatjes. Dat geldt voor meer Lepraria's. Op bomen zijn grote plakkaten Lepraria volgens mij vrijwel altijd incana.

Dat is volgens mij echt onzin  :angel:

Op plekken met hoge luchtvochtigheid en bomen met niet al te zure schors is L. finkii (even wennen  ;D) veel algemener dan L. incana en komt ze ook vlakdekkend voor. Wat zou je anders willen maken van die exemplaren met mintgroen thallus en dikke wattige korrels met veel vrije hyfen? Zoals dit bijv.:

https://waarneming.nl/waarneming/view/114275879
Groet

Peter Kroon

carpediem

Dan is Lepraria finkii vrijwel zeker zo te zien, heb nog een paar foto`s toegevoegd misschien hebben ze nog waarde.
Bedankt voor het meedenken.

Mvg, Henk.

henkjanvdkolk

Wat mij betreft nog steeds een prima Lepraria finkii!
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

carpediem

Bedankt HenkJan,

Laat ik het zo staan.

Mvg, Henk.

waterland01

Hoe opbouwend, pkroon, om bijdrages te kwalificeren als 'onzin'. Stimuleert mensen echt om mee te praten op dit forum.
Henk Timmerman

kroonp

Citaat van: waterland01 op april 01, 2018, 19:22:04 PM
Hoe opbouwend, pkroon, om bijdrages te kwalificeren als 'onzin'. Stimuleert mensen echt om mee te praten op dit forum.

Dat was niet mijn bedoeling. Ik had beter een ander woord kunnen gebruiken dan 'onzin'. Ik bedoelde dat de bijdrage feitelijk niet waar, niet kloppend met de werkelijkheid is zonder direct de bijdrage an sich te kwalificeren als flauwekul of gebazel.

Ik was nogal verbaasd over de uitspraak, zeker van iemand die ik als gevorderde op korstmossen-gebied beschouw. Daarom heb ik mijn reactie wat sterker aangezet denk ik.

Ik ben nu nog wel benieuwd wat we moeten met die Lepraria's.

Bij het exemplaar uit dit topic denk ik toch meer aan L. incana. De thalluskorrels lijken inderdaad vrij groot, maar de kleur past beter bij L. incana. Verder mis ik de wat dikkere, duidelijk afgebakende thallusranden.
Groet

Peter Kroon

henkjanvdkolk

Citaat van: kroonp op april 02, 2018, 09:47:40 AM
Ik ben nu nog wel benieuwd wat we moeten met die Lepraria's.

Bij het exemplaar uit dit topic denk ik toch meer aan L. incana. De thalluskorrels lijken inderdaad vrij groot, maar de kleur past beter bij L. incana. Verder mis ik de wat dikkere, duidelijk afgebakende thallusranden.

De afgebakende thallusranden let ik meestal niet zo op omdat dat variabel is. Ik ben het met je eens dat de kleur vrij grijs is, maar thalluskorrels doen voor mij meer aan als L. lobificans. Blijft lastig.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

waterland01

In ieder geval wordt incana regelmatig voor lobificans versleten, maar dat zal dan ook wel weer onzin van mij zijn.
Henk Timmerman

carpediem

Bedankt allemaal,

Een zeer lastige dus! Dan laat ik `m op onzeker staan, had deze graag op naam gehad, wist dat korstmossen moeilijk waren maar zo moeilijk.

Mvg, Henk.