18 fuglar

Gestart door Geum rivale, maart 24, 2018, 21:34:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Geum rivale

Het oudste schilderij van de Færöer is geschilderd door Díðrikur á Skarvanesi en verbeeldt achttien vogels en heet dan ook "18 fuglar". Naar dit stuk wordt op het internet regelmatig verwezen in verband met de uitgestorven Bonte raaf, maar nergens vind ik een determinatielijst van alle vogels. Zijn de vogels op het schilderij ooit op naam gebracht, of alsnog op naam te brengen?

Aangezien de Færöerkunst nog in de kinderschoenen stond laat de nauwkeurigheid te wensen over. Sommige zijn goed te doen, maar andere zijn lastig. Van links naar rechts en van boven naar beneden:

1. Papegaaiduiker
2. Scholekster
3.
4. Alk?
5. Zeekoet
6. Zilvermeeuw
7. Zwarte zeekoet
8. Grote jager?
9. Grote mantelmeeuw
10.
11.
12. Grote burgemeester?
13. Goudplevier?
14.
15. Zwarte stern
16.
17. Zwarte kraai
18. Bonte raaf



Kees van Reenen

OJGoreng

3 Middelste zaagbek.

6 Drieteenmeeuw ipv zilver, denk ik. Zwarte poten, snavel zonder rood, geen wit in de vleugelpunt. Ook de algemenere soort daar.

10 Kleine jager, misschien. Ik denk dat 8 inderdaad een grote is.

11 iets uit het eenden-en-ganzenspectrum, maar welke, geen idee.

Bij 12 denk ik aan Noordse stormvogel, eigenlijk. Het zou ook vreemd zijn als die zou ontbreken; cultureel een belangrijke soort daar. Maar zwarte vleugelpunten passen niet op een burgemeester. Jan-van-Gent zou ook nog wel eens een optie kunnen zijn.

14 lijkt me een merel of een spreeuw.

Zwarte stern komt daar niet voor, dus ik vermoed dat 15 wat anders is. Stormvogeltje? Hoewel, 16 lijkt daar meer op. Aangezien alles redelijk op schaal lijkt zijn ze dan wel allebei te groot, maar een betere suggestie heb ik niet.

17 een bonte ipv zwarte kraai (bonte is daar broedvogel, plus je ziet met enige moeite het verschil tussen de zwarte en grijze veerpartijen).









Met vriendelijke groet, Zainal

Geum rivale

Goede suggesties, mee eens. 12 Noordse stormvogel, 14 Spreeuw, 16 Stormvogeltje. 15 zou Noordse stern kunnen zijn. Alleen die rare eendvogel 11 blijft over; mislukte Wilde eend misschien; een uitgestorven soort komt niet in aanmerking en Roodhalsgans komt op de Færöer niet voor; soepeend dan maar.
Kees van Reenen

frankneijts

Suggestie voor 11: Bergeend? Beetje impressionistisch wellicht maar de meeste kenmerken zitten er op 1 of andere manier wel in en de soort zal daar niet onbekend zijn vermoed ik..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Suggestie voor 10: zwarte ruiter. Die lijkt meer op de afgebeelde vogel dan kleine jager.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

jeroen vinke

In 11 zie ik wel een beetje een rosse franjepoot. Vrouw in broedkleed wel te verstaan. De vleugels lijken er zelfs op (wel wat snel en simpel afgewerkt wellicht). Alleen de kleuren in de kop lijken niet geheel op de juiste plek terecht gekomen.

Jeroen
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Rob Koelman

#6
11 = roodkeelduiker?

18 = onvolwassen jan-van-gent?

Citaat van: Oenanthe op maart 27, 2018, 13:38:33 PMSuggestie voor 10: zwarte ruiter. Die lijkt meer op de afgebeelde vogel dan kleine jager.

Kromme, niet al te lange snavel past beter op (kleine) jager...
Met vriendelijke groet, Rob

Oenanthe

De maker van de tekening had duidelijk geen gevoel voor detail Rob.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

laatvlieger

Zonder nog de overige reacties te lezen:
1. Papegaaiduiker
2. scholekster
3. Kievit
4. Alk
5. Zeekoet
6. Drieteenmeeuw
7. Zwarte Zeekoet
8. Grote jager
9. Grote mantelmeeuw
10. Rotgans
11.Bergeend
12. Noordse stormvogel
13. Goudplevier
14. Tureluur (?)
15. Visdief
16. Rotsduif (?)
17. Bonte Kraai
18. Slechtvalk (?)

Zo, en nu maar eens kijken wat de rest er van maakt...
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Citaat van: laatvlieger op maart 27, 2018, 16:01:55 PM
Zonder nog de overige reacties te lezen:
1. Papegaaiduiker
2. scholekster
3. Kievit
4. Alk
5. Zeekoet
6. Drieteenmeeuw
7. Zwarte Zeekoet
8. Grote jager
9. Grote mantelmeeuw
10. Rotgans
11.Bergeend
12. Noordse stormvogel
13. Goudplevier
14. Tureluur (?)
15. Visdief
16. Rotsduif (?)
17. Bonte Kraai
18. Slechtvalk (?)

Zo, en nu maar eens kijken wat de rest er van maakt...
Naar aanleiding van andermans antwoorden, denk ik dat 3 inderdaad een Middelste zaagbek is
en 14 zou idd een spreeuw of merel kunnen zijn.
15. visdief komt daar niet voor, dus dan zal het wel een Noordse stern zijn. Je ziet duidelijk een donkere kopkap, dus die ligt dan het meest voor de hand.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Geum rivale

Zwarte ruiter is wel een goede suggestie voor 10; die soort kwam er althans vroeger wel voor, las ik. En Rotsduif lijkt me een goede voor 16. Dan zijn we er bijna:

1. Papegaaiduiker
2. Scholekster
3. Middelste zaagbek
4. Alk
5. Zeekoet
6. Drieteenmeeuw
7. Zwarte zeekoet
8. Grote jager
9. Grote mantelmeeuw
10. Zwarte ruiter/ Kleine jager/ Rotgans
11. Wilde eend/ Bergeend/ Rosse franjepoot/ Roodkeelduiker
12. Noordse stormvogel
13. Goudplevier
14. Spreeuw/ Merel
15. Noordse stern
16. Rotsduif/ Stormvogeltje
17. Bonte kraai
18. Bonte raaf
Kees van Reenen

Oenanthe

We zijn al een heel eind verder maar ik blijf met een vraag zitten Kees. Wat is een bonte raaf? Op internet is er geen woord over te vinden en de enige vogel van het West Palearctisch gebied waarvan mij bekend is dat hij de afgelopen eeuwen is uitgestorven is de reuzenalk. Wat voor fugle was die bonte raaf?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Geum rivale

De Nederlandse naam heb ik zelf bedacht, naar de Engelse naam Pied Raven; of Weißbunter Rabe, Hvidbroget ravn, Hvítravnur (https://fo.wikipedia.org/wiki/Hv%C3%ADtravnur). Uitgestorven in de negentiende eeuw.
Kees van Reenen

jeroen vinke

#13
Citaat van: Geum rivale op maart 28, 2018, 19:42:47 PM
De Nederlandse naam heb ik zelf bedacht, naar de Engelse naam Pied Raven; of Weißbunter Rabe, Hvidbroget ravn, Hvítravnur (https://fo.wikipedia.org/wiki/Hv%C3%ADtravnur). Uitgestorven in de negentiende eeuw.
Ik had hem ook al gevonden onder de naam Corvus corax varius. Het zou bij deze dan over een ondersoort van de raaf gaan.
Er zijn op google wel opgezette dieren te vinden bij de afbeeldingen.
Edit: toevoeging aan soort naam: morpha leucophaeus.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pied_raven
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Geum rivale

Inderdaad, stikt genomen is er slechts een variant van een ondersoort uitgestorven.
Kees van Reenen

HPM

Citaat van: jeroen vinke op maart 28, 2018, 20:05:32 PM
...
Ik had hem ook al gevonden onder de naam Corvus corax varius. Het zou bij deze dan over een ondersoort van de raaf gaan.
...

Nee, een kleurvariant.
Herman van der Meer