Hallo Bart,
Een mens is nooit te oud om te leren! Ten slotte ben ik nu "pas" 67 jaren jong

Hoe zal dat over twee jaar bijvoorbeeld moeten gaan?
Een fraai, verhelderend verhaal over
Lumpers & splitters overigens, waarnaar jij via jouw onderste link verwijst! Mijn vrij recente Fourth Printing, March 2008 van
The Sibley Field Guide to Birds of Eastern North America rept op het bovenste driekwart van blz. 252 over Northern Flicker en geeft in het onderste kwart nog een verhaaltje over Northern Flicker red-shafted (Western) subspecies.
Mijn Third Edition, Completely Revised and Enlarged
A Field Guide to Western Birds, ©1990, van Roger Tory Peterson & Virginia Marie Peterson rept op de bovenste helft van blz. 226 zelfs over: "Three basic types are recognized". Naast de "yellow-shafted" flicker en de "red-shafted" flicker komt opeens ook de "gilded" flicker om de hoek kijken: "Resident in deserts of se. California (Colorado R.), s. Arizona, Baja California. Wing and tail linings usually
yellow, but males have a
red mustache. Ine essence, has head of "Red-shafted" but body of "Yellow-shafted". Dit lijkt op een bevestiging van het verhaal Britton & Brown versus Bailey. Het zijn trouwens schitterende vogels, die Flickers, want ik heb hen her en der in de USA én Canada mogen aanschouwen.
Het verhaal over de rifreigers, waarnaar jij in je andere link verwijst, is óók zeer leesbaar. Grappig dat jij zeer onlangs evenals ikzelf naar een nadere uitleg van het begrip (potentiële) split gevraagd hebt