Hoofdmenu

burrie bloed

Gestart door Leon Edelaar, januari 18, 2008, 23:06:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Leon Edelaar

Hoi,

Een paar weken geleden heb ik een topic gestart onder de naam "Bleke zilver, of toch burrie bloed". Bij deze heb ik de naam omgedraaid, omdat bijgevoegde vogel (vandaag te IJmuiden) m.i. nog meer richting burrie gaat.
Waarom?
- nog bleker (overall)
- egale borst, kop ('mist' streping van een zilver)
- bredere staartband
- ronde kop (positie van het oog?)
- rechte snavel/weinig gonyshoek. (snavel ok redelijk 2-kleuring, maar we gaan ook al richting het voorjaar)

Hoe plaatsten jullie deze vogel?
Op zijn 'zeeuws'  (het zou er zomaar een kunnen wezen), of mag deze vogel de naam Nelson dragen?
Graag meningen/visies.

b.v.d.
Leon

Leon Edelaar

plaatje

Leon Edelaar

plaatje

Leon Edelaar

laatste

Rinie van Reenen

#4
Zeker op de bovenste foto lijken de handpennen veel te licht voor een Zilvermeeuw, maar op de onderste foto's lijken ze toch haast te donker voor een Kleine Burrie...
De snavelpunt lijkt me niks gek voor een Kleine Burrie (al lijkt het er wel op dat'ie een lichte punt heeft aan het eind). Maar staartband heeft'ie dan wel weer te veel...
Groet, Rinie van Reenen

JohanvantBosch

#5
Als je ziet wat er in de links bij je vorige post aan foto's van waarschijnlijke hybrides staat, dan zou ik er bij deze inderdaad ook aan denken. Verder kan ik er niet zoveel zinnigs over zeggen, moeten de meeuwenmannen maar doen. Waarschijnlijk past het ook weer pirma in wat Mars daar een 'aberrante bende' noemt.... ;)

Overigens Rinie... aan kleine burrie denkt Leon niet, hoor, maar hybride grote burrie met zilvermeeuw.

Rinie van Reenen

CiteerOverigens Rinie... aan kleine burrie denkt Leon niet, hoor, maar hybride grote burrie met zilvermeeuw.
Dat is natuurlijk ook zo, tamelijk dom. Nu is het zelfs zo, dat het argument van de snavel (zie ik nu) juist opgaat voor de Grote Burrie, maar ik bleef toch stug 'Kleine Burrie' schrijven...
Groet, Rinie van Reenen

TjeerdBurger

het is je vergeven hoor Rinie

het gaat hier toch om dé Nelson van IJmuiden (of is die er niet?)? Worden Nelson's ook niet gewoon wat lichter nu we stilaan richting het voorjaar gaan?

JohanvantBosch

Citeerhet is je vergeven hoor Rinie

het gaat hier toch om dé Nelson van IJmuiden (of is die er niet?)? Worden Nelson's ook niet gewoon wat lichter nu we stilaan richting het voorjaar gaan?
Het gaat hier om een andere vogel.

ruud_altenburg

Bij de Kleine Burgemeester zat vanmiddag een vergelijkbare vogel met lichte handpennen en staart (met Grote Mantelachtig patroon). Het was eigenlijk te grijs om te digiscopen maar Magnus heeft hem als het goed is op de video staan.

Deze vogel lijkt me zonder twijfel een Zilver en bij die van Leon zie ik eerlijk gezegd ook niet veel trekjes van een Grote Burgemeester. Misschien onterecht hoor maar ik zie dit als afwijkende Zilvers, zeker als je ze met Nelson van vorige winter vergelijkt.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Rinie van Reenen

Beste Ruud,

Vanuit je verhaal kan ik eigenlijk niet opmaken welk beest je op de foto hebt...
Groet, Rinie van Reenen

JohanvantBosch

CiteerBeste Ruud,

Vanuit je verhaal kan ik eigenlijk niet opmaken welk beest je op de foto hebt...
ik wel... een lichte zilvermeeuw die hij heeft gefotografeerd nabij de kleine burrie van amsterdam.

Rinie van Reenen

#12
Citeer
CiteerBeste Ruud,

Vanuit je verhaal kan ik eigenlijk niet opmaken welk beest je op de foto hebt...
ik wel... een lichte zilvermeeuw die hij heeft gefotografeerd nabij de kleine burrie van amsterdam.
Gezien de foto vermoedde ik dat ook wel, maar omdat er bij stond dat er geen foto gemaakt kon worden...
Wat ik ervan kan zien is, dat de vleugelpunten van vergelijkbare donkerte zijn als bij de vogel van Leon, maar dat de snavel toch minder gelijkenis vertoont met die van een Grote Burgemeester. Maar dat zal wel te onbeduidend zijn... (Misschien is het kleine lichte puntje op de snavel doorslaggevend dat het géén Grote Burrie is?)
Groet, Rinie van Reenen

Mars Muusse

Ha Leon,

De 2cy lichte zilver is nog steeds ter plaatse in de Haringhaven. Er stond vandaag veel wind, wat fotograferen niet makkelijk maakte, maar gelukkig reageerde de vogel sterk op brood (prima wit van de lokale Aldi!).



Zie verder:

Nog 3 foto's

Mars

Jos Welbedacht

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=3559381
Wat te denken van deze.
Ik vind nog geen duidelijk kenmerk die Grote Burrie uitsluit.
Foto staat bij Lauwersmeer.com.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

P1234

Citeerhttp://waarneming.nl/wn_details.php?id=3559381
Wat te denken van deze.
Ik vind nog geen duidelijk kenmerk die Grote Burrie uitsluit.
Foto staat bij Lauwersmeer.com.
Waar dan?
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Christian

Christian Brinkman

P1234

Wat zou daar niet aan kloppen voor Grote Bur?
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Ies Meulmeester

CiteerWat zou daar niet aan kloppen voor Grote Bur?
Niks, is gewoon een Grote Bur!!

Ik liep ook al te zoeken naar die foto, maar op Lauwersmeer.com kan ik die in iedergeval ook niet vinden...

Rikstar

Citeerhttp://waarneming.nl/wn_details.php?id=3559381
Wat te denken van deze.
Ik vind nog geen duidelijk kenmerk die Grote Burrie uitsluit.
Foto staat bij Lauwersmeer.com.
heyy, zie ik zomaar een waarneming langskomen van mij.
Die foto's van lauwersmeer.com zijn niet door mij gemaakt.
Ik ben er ook zeker van overtuigd dat mijn waarneming geen Grote Burrie betrof.
Deze ken ik oa. wel van IJmuiden ed.
nee, deze vogel die ik zag had geen donkere buik zoals een 1ste winter grote burrie dat wel heeft.  Hij had gebleekte vleugels maar nog niet wit. Toen ik de vogel zag en dit opzocht op waarneming.nl leek deze bijna identiek aan de foto's/waarneming die Leon Edelaar heeft gemaakt in het begin van dit topic, vandaar dat ik de waarneming van Grote burrie x Zilvermeeuw op onzeker heb gezet.

Nogmaals, ik weet 100% zeker dat die geen grote burrie was. Deze heeft er trouwens wel gezeten op deze plek, zie idd de foto's op lauwersmeer.com.  
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Jos Welbedacht

#20
Oke, ik dacht dat jij dezelfde vogel had waargenomen.
Echter, een Grote Burrie in eerste winter kleed kan best crème-grijzige handpennen hebben.

 


     
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Bas vd Burg

als meeuwen-leek heb ik toch een vraag.
Dit soort zilvermeeuwen die mogelijk hybrides zijn, zouden dat wellicht jonge scandinavische zilvermeeuwen kunnen zijn? Ik heb wel eens opgevangen dat scandinavische zilvermeeuwen en dat de jonge vogels ook wat blekere handpennen kunnen hebben. Klopt dat?
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

theomuusse

Ja, pure noordelijke zilvermeeuwen kunnen heel bleke handpennen hebben, zonder dat er een Grote Burrie aan te pas is gekomen.

Theo

Rikstar

weer wat nieuws geleerd!  (leuk nieuwtje)
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Bas vd Burg

Volgens mij werd in 2005 door Maarten Wielstra diverse keren een zilvermeeuw waargenomen met van die bleke vleugelpunten (beetje vergelijkbaar met de vogel van Leon Edelaar). Toen werd eigenlijk geconcludeerd dat het hier dus ging om zeer waarschijnlijke Scandinavische Zilvermeeuwen.

Zodoende de vraag hoe kun je "gemakkelijk" (niks is gemakkelijk met meeuwen haha) dan in dit soort gevallen een Nelsons uitsluiten?
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

theomuusse

Vooral de bouw van een Nelson zal toch graag iets weghebben van een Grote Burrie.
Kop, snavel, lichaam dat soort dingen.
Theo

Mars Muusse

CiteerZodoende de vraag hoe kun je "gemakkelijk" (niks is gemakkelijk met meeuwen haha) dan in dit soort gevallen een Nelsons uitsluiten?

Ik ben bang dat dit niet zo heel erg makkelijk is. Eigenlijk hoor je niet over Nelson Meeuw te spreken overigens, in zo'n geval heb je een kruising met een Amerikaanse Zilvermeeuw. Misschien is 'Viking Meeuw' (Larus hypergentatus) een betere benaming? Maar in het algemeen zal het probleem van herkenning vast verergerd worden doordat zulke hybrides ook nog eens terugkruisingen produceren.
Vooral in Finland speelt het probleem wat sterker dan bij ons; wellicht doordat zij op Finse stortplaatsen meer vogels in de winter hebben uit regio's waar hybridisatie met Grote Burrie voorkomt. En zij hebben waarschijnlijk ook ver noordelijk vogels uit Zilvermeeuw populaties, hoewel er bij ons ook de nodige N Russische ringen langskomen. Als je eens wat Finse sites zou doorklikken, kom je regelmatig termen als 'probably' en 'possible' tegen; veelzeggend voor wat betreft de zekerheid dus.

Zo maar even wat foto's:

Onderstaand: de vogel die Leon deze winter in IJmuiden vond, 01-02-2008. Het verloop van het roze in de snavel diffuus, dus geen scherp afgebakende zwarte punt. Waarschijnlijk lichte spectrum van Zilvermeeuw -  L.a. argentatus:


Onderstaand: de Viking Meeuw, vorig jaar IJmuiden 28-12-2006. Let op snavelpunt:


Onderstaand: waarschijnlijk lichte spectrum van Zilvermeeuw (L.a. argentatus) in Tampere, Finland 08-11-2003 - foto Visa Rauste:


Onderstaand: waarschijnlijk Viking Meeuw in Tampere, Finland 29-11-2003 - foto Visa Rauste:


Natuurlijk moet je in een vogel 'iets' terugzien van de kenmerken van een Burgemeester, en dan is 'hij is lichter dan omringende vogels' niet voldoende. Maar zoals gezegd, zulke kenmerken zijn misschien maar nuances, zeker in een F2 generatie.
Onderstaand: Burrie in Tampere, Finland 05-11-2006 - foto Visa Rauste:

Jos Welbedacht

Ik vind Viking Meeuw een prachtige naam voor deze beesten!
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Leon Edelaar

Bij deze vogel durf ik het wel aan.
Gezien de snavelvorm en tekening, tekening op de mantel en dekveren, maar met name de kopvorm en de positie van het oog.
Grote vogel ook.
(vandaag Hondsbossche)

vincentvanderspek

Sowieso een gaaf beest. Heb je toevallig nog iets meer van de staart, Leon?
"My choice is what I choose to do,
And if I'm causing no harm, it shouldn't bother you.

Your choice is who you choose to be,
And if you're causin' no harm, then you're alright with me."

― Ben Harper