Dwergvleermuizen in toekomstige sloopflat

Gestart door Leon Olsthoorn, januari 18, 2008, 21:48:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Leon Olsthoorn

Vrienden van me wonen in een flat die op de nominatie staat om gesloopt te worden, maar waar nog geen sloopvergunning voor is afgegeven. 's Zomers zien we boven het water achter de flat flinke aantallen dwergvleermuizen vliegen, die verdwijnen via een gat in een ruimte achter het trappenhuis van de flat. Het lijkt me dat deze ruimte sowieso overnachtingsplaats is, maar mogelijk ook een overwinterplaats of plaats van een kraamkolonie.

Juist hierom maak ik me zorgen om de sloopplannen en vraag ik me af welke stappen ik nu kan ondernemen om erachter te komen hoe het precies zit. Zo vraag ik me bijvoorbeeld af:

- Is er een verantwoorde manier om er nu achter te komen met welke soort we te maken hebben, of moet ik wachten tot het voorjaar en dan met de batdetector bij het water gaan staan?

- Kunnen we er op een verantwoorde manier achter komen of er in het gebouw een kraamkolonie aanwezig is komend voorjaar?

- In welk stadium zouden wij de aanwezigheid van de vleermuizen aan moeten kaarten? Is het het verstandigst af te wachten tot er een sloopvergunning wordt aangevraagd en dan bezwaar te maken vanwege de vleermuizen. Of is het wellicht verstandig om op voorhand al actie te ondernemen? Zouden we het vaste verblijf op deze plaats bijvoorbeeld op de een of andere manier vast moeten leggen?

- Zijn er verder op dit moment maatregelen die we kunnen treffen om te voorkomen dat de vleermuizen verstoord raken. Bijvoorbeeld het voorkomen van geluidsoverlast naar die plek of het onbereikbaar maken voor honden en katten?

Alvast bedankt,

Leon.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

BartNoort

#1
Citeer.........Verhaal over vleermuizen in potentieel sloop-pand............
Leon.
Nu onmiddelijk aankaarten bij de gemeente; die mag dan zomaar geen sloopvergunning afgeven. Verblijfplaatsen zijn beschermd. De AID gaat vaak pas echt aan het werk als het kwaad al geschiedt is.

Dat betekent dat de sloop zal moeten wachten totdat de sloper / projectontwikelaar kan aantonen dat de sloop geen gevolgen heeft voor de populatie. Das heel vervelend voor hem, maar dat had hij kunnen zien aankomen door van te voren daar onderzoek naar te laten doen.
Dwergen kunnen jaarrond in zo'n gebouw zitten, dus dat maakt het extra lastig.

Voorjaar en zomer en najaar zijn geschikt voor detector onderzoek, in de winter zou eventueel met camera's in de spouw gekeken kunnen worden, dat gebeurt niet veel.

Na gedaan onderzoek kan er ontheffing worden gevraagd bij LNV.
Ik kan me voorstellen dat LNV na fatsoenlijk onderzoek alsnog toestemming geeft om het pand te laten slopen, misschien met enkele voorwaarden, (compensatie / of behoud van iets), dwergen zijn immers algemeen.

Dat was even heel kort en snel, meer info bij www.vleermuis.net(regionale mensen) of bellen met de VZZ 026-3705318
Bart Noort
Admin Zoogdieren & lid van
(Stichting Zoogdierenwerkgroep Zuid-Holland)

Rudmer Zwerver

#2
Ik zou de gemeente eens bellen om te vragen of ze de Flora- en faunawet handhaven. Voorafgaand aan sloop is een onderzoek naar vleermuizen namelijk verplicht, maar in niet alle gemeentes wordt dat ook daadwerkelijk gedaan. Daarbij komt nog dat de vleermuizen over het hoofd kunnen worden gezien, deze onderzoeken gebeuren doorgaans nogal vluchtig. Ik zou het in ieder geval goed in de gaten houden.

De AID bellen is het laatste redmiddel, die grijpen ook pas op het allerlaaste moment in, pas als de slopers met ronkende motoren klaar staan bij wijze van spreken. De Flora- en faunawet is o.a. gebaseerd op burgerparticipatie, leef je dus maar uit.

Ik zou zelf ook eens op zoek gaan maar overwinterende vleermuizen zijn erg moeilijk te vinden (als ze in een spouwmuur zitten).

De kraamperiode is van half mei t/m half juli uit mn hoofd. Als er in deze periode grote aantallen (tien of meer) vleermuizen in en uit vliegen is dat een sterke aanwijzing voor een kraamkolonie. Aan het eind van de kraamperiode zou het aantal ruwweg moeten verdubbelen (incl jongen).

De uiteindelijke sloop houd je trouwens niet tegen hoor. Maar je kunt wel de vleermuizen "redden".
Rudmer

Leon Olsthoorn

We zijn inmiddels bezig met het verzamelen van zoveel mogelijk bewijs van de aanwezigheid van de vleermuizen. Ik heb niet de illusie dat we de sloop kunnen verhinderen, maar wel zoals Rudmer aangeeft, dat we de vleermuizen kunnen sparen en behouden voor de binnenstad van Leiden.

Gelukkig hebben we de tijd, het duurt zeker nog een jaar voor er een sloopvergunning wordt afgegeven, dus we kunnen ons voorbereiden.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

grunsven

Als het dwergvleermuizen zijn zullen ze voorzichtig moeten zijn met het slopen maar het is natuurlijk niet mogelijk om daar een sloopvergunning voor tegen te houden. Dwergvleermuizen zitten op zo veel plaatsen.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Bas vd Burg

tsja, op zich heb je gelijk. Alleen het is een "tabel 3 - soort" (zoals alle vleermuizen) en die zijn wettelijk beschermd..........
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

grunsven

Ze zijn beschermd en dus moet er een ontheffing afgegeven worden. Bij dwergvleermuis wordt deze eerder afgegeven dan voor zeldzame soorten. Lijkt me ook terecht.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Tim Faasen

#7
Hoi,

Ontheffing voor gewone dwergvleermuis wordt naar mijn ervaring na zorgvuldig onderzoek eigenlijk vrijwel altijd gegeven, alleen dan wel onder allerlei beperkende voorwaarden.
Je acties zullen uiteindelijk dus hooguit enkele extra beperkende voorwaarden afdwingen (op zich overigens ook zeker een positief resultaat!).
Beperkende voorwaarden kunnen bijvoorbeeld zijn dat kort voor de echte sloop spouwmuren en andere mogelijke verblijfplaatsen minder geschikt gemaakt worden door het creëren van tocht. Op deze manier worden de vleermuizen gemotiveerd om te verhuizen. Verder wordt vaak door DLG verlangt dat tijdens de sloop een 'terzake-kundige' aanwezig is die waarschuwt indien tijdens de sloop toch nog vleermuizen aanwezig blijken te zijn. De sloop kan dan tijdelijk worden stilgelegd op die locatie totdat de vleermuizen vertrokken zijn (waarbij actieve stimulering om te vertrekken door de terzake-kundige vaak ook nog wel wordt geaccepteerd, geloof ik).

Overigens is in veel gevallen ook gewoon wél bekend bij de betrokkenen dat er vleermuizen zitten en wordt dit ook gewoon meegenomen in ontheffingsprocedures e.d.. Als buitenstaander merk je daar echter niet zo veel van. Die onderzoeken worden meestal niet openbaar gemaakt.

grtz,
Tim
entomo-ecoloog (als dat bestaat)

BartNoort

CiteerOverigens is in veel gevallen ook gewoon wél bekend bij de betrokkenen dat er vleermuizen zitten en wordt dit ook gewoon meegenomen in ontheffingsprocedures e.d.. Als buitenstaander merk je daar echter niet zo veel van. Die onderzoeken worden meestal niet openbaar gemaakt.

grtz,
Tim
Dat klopt, en als er dan dwergvleermuizen zijn aangetroffen dient een ontheffing te worden aangevraagd.
Alle ontheffingsaanvragen zijn hier te vinden.
En dat maakt het dus voor jouw mogelijk eea te controleren.
Er staan er ook diverse tussen uit Leiden.

Leiden valt in mijn (ons als zoogdierenwerkgroep Zuid-Holland) werkgebied, neem anders even contact met mij op?
Bart Noort
Admin Zoogdieren & lid van
(Stichting Zoogdierenwerkgroep Zuid-Holland)