Rode wants (Roemenie)

Gestart door harry60, januari 18, 2008, 21:43:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

harry60

Deze foto is in Roemenie gemaakt ik neem aan dat deze wants ook een naam heeft heb gezocht bij de grote site maar kon geen match vinden.

BVD voor de reakties.
Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

thijsdegraaf

Ik vind hem wel op de wants op de volgende afbeelding lijken. http://www.galerie-insecte.org/galerie/ref-13808.htm
Alleen wordt dit beestje een Pyrrhocoris apterus genoemd.  Een vuurwants dus. Maar die heeft toch een andere tekening :wacko: . Ik kijk nog even of ik er meer over kan vinden.

Groet,
Thijs

harry60

Als ik op de link klik dan kom ik inderdaad op de wants die ook op mijn foto staat maar dan blijft het toch een raar iets want de vuurwants heeft toch een duidelijke tekening op zijn schild.
Vraag me af hoe deze dan helemaal rood is ?
Ik wacht rustig af en zal ook verder zoeken.
Alvast bedankt.

gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

thijsdegraaf

Dat vind ik dus ook. Ik heb ook de nimfen bekeken, maar die hebben ook al een tekening.
Ik kom er nog niet uit. Het beestje kan natuurlijk ook een verkeerde naam gekregen hebben. Dan zijn we nog niets opgeschoten. <_<

Groet, Thijs

lo.troisfontaine

Hoi,

dit heb ik al eens eerder gezien en is toch echt een vuurwants. Het heeft toch met de overgang te maken van de verschillende stadia die de nimfen naar volwassenheid moeten maken.
Bij het laatste stadium lijken ze inderdaad groter en de zwarte kleur ontbreekt, maar dit is maar van korte duur.
zie een waarneming van mij persoonlijk.

http://waarneming.nl/foto_details.php?id=73065

groeten,

Lo

Arp

CiteerHet heeft toch met de overgang te maken van de verschillende stadia die de nimfen naar volwassenheid moeten maken.
Yep, ofwel deze heeft net heel kort geleden net z'n laatste vervelling achter de rug. De nimfjes zijn trouwens na elke vervelling zo egaal rood en kleuren dan (snel) bij met de zwarte delen. Wel mooie foto trouwens  :duim:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

#6
Dan weten we dat dus ook weer. Bedankt :duim: .
Ik vraag me nu alleen af, of er nog een wants  is (zoals vaak het geval is), die op dat moment het zelfde kleurtje heeft. :grin:

Groet, Thijs

harry60

Allen bedankt voor deze informatie, ik hou het ook op de net vervelde vuurwants.
Ik ga het van de zomer zeker ook eens goed nakijken of in de gaten houden bij de zwermen vuurwantsen die ik regelmatig zie.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Berend Aukema

Pyrrhocoris marginatus, pas verveld. Wanneer ze is uitgekleurd, is ze zwartbruin met lichtgekleurde randen van het halschild, vleugels en achterlijf. Wel een vuurwants dus, maar een soort die in ons land niet voorkomt ....

thijsdegraaf

#9
Bedankt Berend. Dan waren m'n twijfels toch juist. Ik blijf het wel knap vinden, hoe jij dat ziet.  :mic

Groet, Thijs

Arp

CiteerPyrrhocoris marginatus
Hoi Berend, altijd fijn als je langskomt!  :duim:

Mag ik zo vrij zijn ... is het verschil makkelijk te duiden hier, of is het jouw doorgewinterde "oog" voor die dingen?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Hoi Berend,

Heel hartelijk dank voor deze informatie.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

lo.troisfontaine

Hoi,

dus deze kleurt nog haast helemaal zwart bij?!    :o    zoals op deze foto dus:

http://www.insektenwelt.ch/MeineBilder/Wanzen/C24142b.JPG

Dacht ik eigenlijk dat dit weer eens iets simpeler in elkaar zat  :wacko:
Ben inderdaad dan ook wel benieuwd hoe je het verschil kunt zien.

groeten,

Lo