miljoenpoot

Gestart door blaauw7, januari 18, 2008, 16:29:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

blaauw7

Vond deze miloenpoot vandaag in mijn kas. 20 segmenten. Is dit nu een Oxidus of een polydesmus of toch iets anders?
Groeten,
Dick Belgers

A_kroon56

Beste Dik,

Het is een Polydesmus. Voor Propolydesmus testaceus lijkt het individu me te klein. Duidelijk is de platte rug te zien, door de uitgroei van 'vleugeltjes' aan de bovenkant van de lichaamssegmenten. Bovendien is het dier eenkleurig.

Oxidus gracilis is tweekleurig bruin. Deze soort heeft geen platte rug, omdat de uitstulpingen wat lager op de lichaamssegmenten zitten.

Vanaf de foto is deze miljoenpoot niet te determineren. Gezien het formaat, maar ik herken niet waar hij op zit, is het mogelijk P. denticulatus. Voor P. angustus of Propolydesmus testaceus lijkt hij me te klein. Polydesmus inconstans is een soort van nutrientarme vochtige gebieden, en is nooit binnenshuis gevonden.

Met vriendelijke groet,

Matty Berg
Coordinator Bodemfauna EIS-Nederland
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

A_kroon56

Beste Dik,

Het is een Polydesmus. Duidelijk is de platte rug te zien, door de uitgroei van 'vleugeltjes' aan de bovenkant van de lichaamssegmenten. Bovendien is het dier eenkleurig.

Oxidus gracilis is tweekleurig bruin. Deze soort heeft geen platte rug, omdat de uitstulpingen wat lager op de lichaamssegmenten zitten. De vleugels zijn ook wat smaller waardoor een onderbroken rij ontstaat.

Vanaf de foto is deze miljoenpoot niet te determineren. Gezien het formaat, maar ik herken niet waar hij op zit, is het mogelijk P. denticulatus. Voor P. angustus of Propolydesmus testaceus lijkt hij me te klein. Polydesmus inconstans is een soort van nutrientarme vochtige gebieden, en is nooit binnenshuis gevonden.

Met vriendelijke groet,

Matty Berg
Coordinator Bodemfauna EIS-Nederland
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

blaauw7

Hoi Matty,
Bedankt voor je reactie. Het beest is ongeveer 20 mm groot. Links zit nog een pissebed, dan kun je de grootte inschatten. Ik vond hem in mijn kas onder een oude bloempot. Ik woon in de uiterwaarden, klei dus.
Groeten,
Dick Belgers

A_kroon56

Hej Dik,

De pissebed is Porcellio scaber. Het formaat voldoet aan P. denticulatus of P. inconstans. Aangezien je in/beide de uiterwaarde woont zijn beide soorten mogelijk.

Met groet,

Matty
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna