Is dit een larve van een grote keizerlibel?

Gestart door PatrickL, maart 16, 2018, 08:33:13 AM

Vorige topic - Volgende topic

PatrickL

Ik kwam vorig weekend de volgende larve tegen tijdens het schoonmaken van de vijver (in de buurt van Leiden). De lengte is ongeveer 4-5 cm. Ik vermoed dat dit een larve is van de grote keizerlibel. Of is dit toch een andere soort? Groet, Patrick

grunsven

Officieel is niet te zien of dit een grote of een zuidelijke keizerlibel is maar aangezien de tweede zoveel zeldzamer is lijkt het me een veilige aanname dat het een grote is.

Het is trouwens beter om een waarneming in te voeren en dan via de knop "determineren via het forum" hier te plaatsen.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

gbeersma

Patrick, ik zie dat dit je eerste bijdrage aan het forum is. Welkom!
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Ton van Haaren

Citaat van: grunsven op maart 16, 2018, 09:06:14 AM
Officieel is niet te zien of dit een grote of een zuidelijke keizerlibel is maar aangezien de tweede zoveel zeldzamer is lijkt het me een veilige aanname dat het een grote is.
Eens met Anax, een foto van de onderzijde zou kunnen helpen voor de soort. Maar ik vraag me tevens af of voortplanting van de zuidelijke überhaupt al in NL is vastgesteld?
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

AvanderHeijden

Citaat van: Ton van Haaren op maart 16, 2018, 12:12:06 PM
Citaat van: grunsven op maart 16, 2018, 09:06:14 AM
Officieel is niet te zien of dit een grote of een zuidelijke keizerlibel is maar aangezien de tweede zoveel zeldzamer is lijkt het me een veilige aanname dat het een grote is.
Eens met Anax, een foto van de onderzijde zou kunnen helpen voor de soort. Maar ik vraag me tevens af of voortplanting van de zuidelijke überhaupt al in NL is vastgesteld?

Huidjes of larven weet ik niet maar voortplantingsgedrag (eiafzet) en verse imago's zeker wel.

grunsven

Er zijn ook huidjes uit Nederland bekend. Hij plant zich hier soms succesvol voort.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

AvanderHeijden

Citaat van: grunsven op maart 16, 2018, 12:40:41 PM
Er zijn ook huidjes uit Nederland bekend. Hij plant zich hier soms succesvol voort.

De aantallen in de AWD ziende moet het daar al vrij grootschalig gebeuren.

ewoudploeg

Het betreft een nog niet volgroeide larve. Zeker onderscheid op uiterlijke kenmerken tussen grote en zuidelijke keizer is dan, voor zover ons bekend, nog niet mogelijk. Op basis van de locatie (een tuinvijver) is zuidelijke keizer wel heel erg onwaarschijnlijk, tenzij de vijver enorm is. Ik zou in dit geval een zekere grote keizer wel aandurven.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/