Weet iemand hoe ik deze waarneming kan aanpassen???

Gestart door Hesterjacoba, maart 11, 2018, 18:05:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hesterjacoba

https://waarneming.nl/waarneming/view/149390938

Deze duizendpootspin vonden we vandaag in huis. Nog nooit gezien.
Maar dankzij google weten we wat het is. Ik wilde hem doorgeven op Waarnemingen.nl maar weet niet goed bij welke groep/familie hij thuishoort. Kan iemand mij erbij helpen???

Alvast bedankt.

jck

Onder Geleedpotigen (overige) in de invoerscherm. Op Waarneming heet ie Spinduizendpoot.

https://waarneming.nl/foto/view/651376

Leuke waarneming.

James

Douwe van der Ploeg

Euh nou.. Zou me toch eerst wel afvragen waar ie vandaan komt voordat je aan soortnamen gaat denken, zijn veel gebieden waarvoor ie onder de binoc moet, toch?
Douwe van der Ploeg

Hesterjacoba

Dank James,  het is gelukt. Hij staan nu netjes op de plek waar hij hoort.

En waar hij vandaan komt ...??? Geen idee?
Hij liep ineens bij ons in huis. Volgens google eet hij andere insecten en is dus nuttig, net zoals spinnen.

Het is een prachtig diertje.

bas.drost96

Ben je recent in het buitenland geweest? Van oorsprong komen ze niet in Nederland voor, terwijl ze in Zuid-Europa vrij algemeen zijn.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Douwe van der Ploeg

Mijn punt was dus dat er volgens mij aardig wat soorten zijn in die groep die op elkaar lijken, waarvan geen enkele in Nederland hoort. Dus het is waarschijnlijk import, en zolang je niet weet waar ie vandaan komt, en welke soorten daar mogelijk zijn, kan je vanaf alleen zo'n foto geen soortnaam eraan hangen... Maar ik ben geen expert in die groep, dus misschien zijn sommige wel vanaf foto te doen.
Douwe van der Ploeg

Hesterjacoba

In november was ik in Aruba. Ik denk niet dat het diertje de 50 graden onder nul in de koffer heeft overleefd. Ik weet sowieso niet op hij op Aruba voorkomt ?!?!?!
Maar volgens google komt hij steeds vaker in Nederland voor. Hij laat zich overigens zelden zien.
Als we hadden geweten dat het zo'n zeldzame waarneming was hadden we wel meer foto's gemaakt. Maar hij was razendsnel. We hebben foto's kunnen maken in en op het potje. De meeste foto's zijn bewogen. Hij lijkt sprekend op de andere Spinduizendpoten. Maar het kan natuurlijk zijn dat e.e.a. toch net even anders is. Ik ben geen kenner van dat kleine spul. We hebben hem buiten losgelaten ... misschien komt hij nog een keertje op bezoek ;) Nu weten we wat het is en dan worden er zeker betere foto's gemaakt. Daar kun je van op aan.