Wensen voor Waarneming.nl II

Gestart door hiskodevries, maart 11, 2018, 16:42:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Citaat van: hiskodevries op juli 08, 2018, 15:29:49 PM
De statistieken gaan over de huidige soortgroepen.
Ja, dat is het "probleem" niet Hisko. Wat ik bedoel is dat in de lijstjes bijvoorbeeld vogels en zoogdieren bij elkaar staan, dan een hele trits geleedpotigen en ander spul en dan weer de vissen. In de taarten eender: Een paar insectengroepen aan de ene kant van de taart, dan wat andere dingen en plots aan de andere kant van de taart weer vlinders ofzo (heb het nu niet meer precies nagekeken).

Als je alle "huidige soortgroepen" (dat is prima verder) die taxonomisch bij elkaar horen ook in de tabellen en taarten netjes taxonomisch bij elkaar groepeert ontstaat er vanzelf een overzicht waarin je ook alle "dieren" (animalia), alle (on)gewervelden, alle insecten etc op volgorde bij elkaar hebt staan en dan dus overzichtelijker kunt herkennen hoe groot het deel planten, dieren, ongewervelden, insecten of whatever binnen het totaal is ....
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

lukasverboom

Citaat van: Arp op juli 09, 2018, 12:13:29 PM
Citaat van: hiskodevries op juli 08, 2018, 15:29:49 PM
De statistieken gaan over de huidige soortgroepen.
Ja, dat is het "probleem" niet Hisko. Wat ik bedoel is dat in de lijstjes bijvoorbeeld vogels en zoogdieren bij elkaar staan, dan een hele trits geleedpotigen en ander spul en dan weer de vissen. In de taarten eender: Een paar insectengroepen aan de ene kant van de taart, dan wat andere dingen en plots aan de andere kant van de taart weer vlinders ofzo (heb het nu niet meer precies nagekeken).

Als je alle "huidige soortgroepen" (dat is prima verder) die taxonomisch bij elkaar horen ook in de tabellen en taarten netjes taxonomisch bij elkaar groepeert ontstaat er vanzelf een overzicht waarin je ook alle "dieren" (animalia), alle (on)gewervelden, alle insecten etc op volgorde bij elkaar hebt staan en dan dus overzichtelijker kunt herkennen hoe groot het deel planten, dieren, ongewervelden, insecten of whatever binnen het totaal is ....

Met andere woorden, de volgorde van de soortgroepen kan beter de taxonomie volgen dan nu het geval is. Ook kan de volgorde bij het aantal waarnemingen en het aantal soorten gelijk worden gezet. Lijkt me een goed plan. Het is nu inderdaad wel gek dat bijvoorbeeld de soortgroepen die de Vlinderstichting of Ravon behandelt niet bij elkaar staan.

Zoiets, Arp?

Vogels
Zoogdieren
Reptielen en amfibieën
Vissen
Libellen
Dagvlinders
Nachtvlinders en micro's
Sprinkhanen en krekels
Bijen, wespen en mieren
Vliegen en muggen
Kevers
Wantsen, cicaden en plantenluizen
Insecten (overig)
Geleedpotigen (overig)
Weekdieren
Overige ongewervelden
Planten
Algen, wieren en eencelligen
Mossen en korstmossen
Paddenstoelen
Verstoringen (evt weglaten in het overzicht "soorten")
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

hiskodevries

eigenlijk bestaat maar 1 logische volgorde, die op aantal.
het is een algemeen statistiek scherm.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

Citaat van: hiskodevries op juli 09, 2018, 14:02:20 PM
eigenlijk bestaat maar 1 logische volgorde, die op aantal.
het is een algemeen statistiek scherm.

Ik denk dat je het ruimer dan dat moet trekken... het verzoek gaat alleen over de statistiekpagina's, maar ik denk dat ook bijv. het soortgroepoverzicht een logischer volgorde kan krijgen, waarbij meer vastgehouden wordt aan de taxonomische ordening (en soortgroepen die taxonomisch dichter bij elkaar staan, ook in die lijst dichter bij elkaar staan).

Ik kan me overigens wel voorstellen dat het omnummeren (want daar komt het eigenlijk op neer) van de soortgroepen een ingrijpender gebeurtenis is dan men op het eerste gezicht zou denken. Daarom kan ik me goed voorstellen dat dit in waarneming.nl 2.0 pas opgepakt wordt.

Als we het helemaal tot in het extreme trekken, zou je eigenlijk de redelijk arbitrair gekozen soortgroepen helemaal los moeten laat ten faveure van een taxonomische indeling
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

joost kaha

van mijn kant een heel klein wensje dat (denk ik) eenvoudig te realiseren is:

bij Statistieken/Profiel van een waarnemer is het grootste deel vd cirkel blauw gekleurd, het 2e grootste deel rood, de volgende oranje.
ik zou graag zien dat een kleur gekoppeld wordt aan een soortgroep.

(in mijn persoonlijke geval heb ik veel meer waarnemingen van vogels, maar meer soorten nachtvlinders).

PS. o ja: en de mogelijkheid te unsubscriben van een forumtopic (of bestaat dat al?)
mijn dank is groot!
joost klein haneveld

hiskodevries

ik zie weer een stortvloed aan meldingen binnenkomen
ik herhaal nog maar even
CiteerSinds enige tijd is men druk bezig met het produceren van een compleet nieuwe versie van waarneming.nl.
Eventueel hier geplaatste wensen hebben slechts een kleine kans om gerealiseerd te worden (dubbel werk)
Kleine aanpassingen kunnen altijd, dit ter beoordeling van team Waarneming.nl.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Joost, die grafieken worden nu nog met google gemaakt. Dat gaat in de nieuwe versie zeker niet gebeuren.
Google draait de duimschroeven aan. Ze zijn ons al enige maanden aan het spammen om de creditcard te trekken voor gebruik van google maps.
Tot nu toe lukt het elke keer nog om uitstel te krijgen (nu tot december 2018).
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Arp

Citaat van: lukasverboom op juli 09, 2018, 12:48:16 PM
Zoiets, Arp?

Vogels
Zoogdieren
Reptielen en amfibieën
Vissen
Libellen
Dagvlinders
Nachtvlinders en micro's
Sprinkhanen en krekels
Bijen, wespen en mieren
Vliegen en muggen
Kevers
Wantsen, cicaden en plantenluizen
Insecten (overig)
Geleedpotigen (overig)
Weekdieren
Overige ongewervelden
Planten
Algen, wieren en eencelligen
Mossen en korstmossen
Paddenstoelen
Verstoringen (evt weglaten in het overzicht "soorten")
Ja, dat is vrij precies wat ik bedoel :)
Citaat van: hiskodevries op juli 09, 2018, 14:02:20 PM
eigenlijk bestaat maar 1 logische volgorde, die op aantal.
het is een algemeen statistiek scherm.
Zoals je ziet wordt daar verschillend over gedacht  B)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Oscar Balm

Citaat van: joost kaha op juli 09, 2018, 14:42:35 PM

PS. o ja: en de mogelijkheid te unsubscriben van een forumtopic (of bestaat dat al?)
Onderaan een forumtopic staan rechts een paar blauwe knoppen.
1 daarvan is 'notificatie opzeggen'
Of bedoel je dit niet?
Oscar Balm

Lijstje van bezochte landen: https://waarneming.nl/users/21807

joost kaha

jaaaaaaaaaaa, hehe, hartelijk dank, Oscar  :duim:
mijn dank is groot!
joost klein haneveld

RutgerB

Citaat van: Rutger Barendse op juni 23, 2018, 10:49:37 AM
https://waarneming.nl/soort/info/26821  staat onderaan: 'Epifytisch op'  maar dat klopt  niet. Robinia is niet Epifytisch op Gewone eikvaren.  Je kunt hier gewoonweg Epifyten schrijven.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Epifyt
Graag dit toch te veranderen. Ik begrijp wel wat er bedoeld wordt maar het is gewoonweg onjuist.

hiskodevries

Rutger, ik had het bericht al eens eerder gezien, maar ik kan zo even niet inschatten of het altijd met die tekst moet
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RutgerB

Het klopt wel als je bij de waarneming kijkt. Eikvaren op Robinia.  En als je bij Eikvaren kijkt; Epifytisch op Robinia. Maar dus niet als je bij Robinia kijkt. Die is natuurlijk niet Epifytisch op Eikvaren.. 

Mogelijk is het op te lossen door er ' Epifytisch op / Gastheer van ' van te maken. Zijn er niet meer groepen waar dit van toepassing is? Bijvoorbeeld wespen op wespen,  kevers op kevers en paddenstoelen op paddenstoelen..

hiskodevries

is het bij de waarnemingen niet verkeerd vastgelegd ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RutgerB

Niet in deze gevallen: Eikvaren op Robinia. Maretak op Robina. Klopt allebei.  Er is geen (goedgekeurde) waarneming van Robinia op Eikvaren.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jacob Molenaar

Zou er een optie kunnen komen dat je een waarneming voor iedereen onzichtbaar kunt houden, dus ook voor mensen met wie je een 'relatie' hebt?
Ik vind die 'relatie' functie best handig, maar soms heb je iets dat je ook niet met die mensen kan/wil/mag delen. Is daar iets voor te regelen?
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

hiskodevries

ja de relatie opheffen.
kom op zeg, eerst een relatie toevoegen zodat een ander je vervaagde waarnemingen kan zien en dan vragen om uitzonderingen!
hoe bont kun je het maken  ;D
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jacob Molenaar

Citaat van: hiskodevries op juli 12, 2018, 15:04:56 PM
ja de relatie opheffen.
kom op zeg, eerst een relatie toevoegen zodat een ander je vervaagde waarnemingen kan zien en dan vragen om uitzonderingen!
hoe bont kun je het maken  ;D
Haha oké, duidelijk. Hoopte dat er wat te regelen was, maar ok, helaas.
Voor het kopieren van waarnemingen met iemand waarmee je op stap bent geweest is het wel heel handig trouwens!
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Kiewiet

Bij de afdeling bijen had ik deze vraag al gesteld, wellicht niet de goed plek.
Dan hier nog eens proberen:
Hoe kan ik het aantal bijensoorten in (bv) een gemeente (gemakkelijk) vinden?

Onder het kopje families krijg ik bijen (en hommels) niet bij elkaar, en anders zitten ze altijd verspreid tussen de mega aantallen wespen in.
Op het bijenlijstje van mijn gemeente die ik bijhoud, staan 9 soorten meer dan op die van waarneming...
Hoe vind ik de oorzaak van het verschil, hoe vind ik de fout?
DE vraag: Is het mogelijk bv bij families een subgroep voor alleen bijen (en bv mieren) te maken?
&  is dit wel de goeie plek voor deze vraag?
Met vr groet, Theo.

hiskodevries

de inhoud van dit scherm https://waarneming.nl/gebied/species_list/22696?user=0%2F&geb_nr=22696%2F&g=17&local_list=0&local_list=1&fam=0&rar=0&from=1900-01-01&to=2018-07-23&kwart=0&s%5B%5D=S&s%5B%5D=I&exo=0&exo=1&abs_exo=0&esc=0&esc=1&incl=0 in een spreadsheet copieren.
Maar aan de volgorde kan ik wel wat verbeteren zodat de bijen bij elkaar komen. Want die hebben wel een plaatsje bovenaan verdient
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Kiewiet

Citaat van: hiskodevries op juli 23, 2018, 09:57:29 AM
de inhoud van dit scherm https://waarneming.nl/gebied/species_list/22696?user=0%2F&geb_nr=22696%2F&g=17&local_list=0&local_list=1&fam=0&rar=0&from=1900-01-01&to=2018-07-23&kwart=0&s%5B%5D=S&s%5B%5D=I&exo=0&exo=1&abs_exo=0&esc=0&esc=1&incl=0 in een spreadsheet copieren.
Maar aan de volgorde kan ik wel wat verbeteren zodat de bijen bij elkaar komen. Want die hebben wel een plaatsje bovenaan verdient

dankjewel Hisko, zeer behulpzaam.  :right: 86 soorten op een rij!  :duim:
Met vr groet, Theo.

Kiewiet

#112
de verschillen ontdekt:
nog 3 uitgestorven hommelsoorten (Boloog, Heidehommel en Gele hommel) zijn niet door EIS ingevoerd, die ontbreken, doch eerst moet ik de bron daarvan terugvinden.
De Gewone Geurgroefbij - Lasioglossum calceatum ben ik door een vergissing vergeten in te voeren, (determinatie Erik vd Spek) dus die komt eraan.  :right:
Enkel dubbele in m'n lijst zijn wegehaald.
& Heidewespbij – Nomada rufipes heb ik wel in de lijst staan bij mogelijk uitgestorven soorten, maar geen bron, dus dat wordt zoeken.

De populaties van veel bijensoorten zijn op het meest bij-onvriendelijk :'( waddeneiland Ameland zo klein... :-\ :-[ :( dan vind je ze (zomaar) niet...
Verleden jaar hield ik er rekening mee dat 20% was uitgestorven, nu 'maar' 15-10%... En het leuke, door meer te zoeken worden nieuwe eilandsoorten & nieuwkomers ontdekt.  :duim: B) :blink:
Met vr groet, Theo.

hiskodevries

Theo, ga vooral zo door, als iemand een 'gemeente' op kaart zet ben jij het wel.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Kiewiet

#114
Citaat van: hiskodevries op juli 24, 2018, 07:33:04 AM
Theo, ga vooral zo door, als iemand een 'gemeente' op kaart zet ben jij het wel.
dankjewel Hisko, jij en Jeroen Breidenbach zijn zowat de enige die dat weten te waarderen.
Op Ameland is onwetendheid en desinteresse wat de klok slaat; zoveel mooie vlinder- en bijensoorten die we hier hebben laten uitsterven door ruilverkavelingen/schaalvergroting, jaarrondbeweiding, grootschalig plaggen, iedere dijk, berm of landje heeft een klepelmaaier of kudde schapen/paarden hier. 'Leuk voor de mestkevers', doch met Terschelling als voorbeeld hoe het wel moet: waar ze  bv Zilveren Maan en Grote Parelmoervlinder wel succesvol hebben weten te behouden. De Argusvlinder blijkt op Ameland nog net niet helemaal weggeklepeld hier: een wonder. :duim:
Door consistente extensieve zomerbeweiding (Oost Ameland) zijn er wel hele leuke soorten die juist hier stand hebben gehouden, daar ga ik dan voor.  :right:

Ps., Teunis IJlstra en Dick Belgers zijn koplopers gemeentelijk gezien (Achtkarspelen en Wageningen)  ;)
Met vr groet, Theo.

Arp

Uiteraard begrijp ik dat het beperkt zinvol is om gehouden dieren tot de biodiversiteit te rekenen, anderzijds loop ik er toch regelmatig tegenaan dat je ze eigenlijk zou willen documenteren, vooral om te weten wat er in Nederland "aanwezig" is en dus eventueel ook zou kunnen ontsnappen en voor verwarring of ook voor echte problemen zou kunnen zorgen, ecologisch of anderszins.

Er zijn allerlei redenen te verzinnen om de aanwezigheid van bepaalde niet-inheemse soorten in kaart te brengen. Ze kunnen bijvoorbeeld ziektes veroorzaken bij mens of andere inheemse soorten, of ontsnappen en inheemse soorten verdringen (rivierkreeften, Aziatisch LHBtje).

Vaak worden soorten ook verhandeld onder namen die helemaal niet kloppen en als de naam wel zou kloppen zou duidelijk zijn dat de soort hier niet verhandeld zou moeten mogen worden (vanwege bekende risico's). Handelaren in planten en dieren nemen het vaak niet zo nauw en wentelen zich deels geveinsd, deels daadwerkelijk in "onwetendheid", maar als niemand er naar kijkt (c.q. het documenteert) kunnen misstanden gemakkelijk jarenlang aanhouden.

Ook komen er regelmatig foto's langs van ontsnapte (of uitgezette?) "voedseldieren" (kakkerlakken?) of zelfs huisdieren (spinnen?). Dan is het ook best handig voor een determinatie om een beetje te weten wat er gemiddeld genomen "normaal" aanwezig is in Nederland.

Afgezien van economische of gezondheidstechnische relevantie e.d. kan het ook voor de "hobby" leuk zijn - zeg maar voor soortentwitchers die het leuk vinden om te kunnen opzoeken dat exotische vlinder X in orchideeëntuin Y gehouden wordt, of dat Artis wel een bepaalde soort aap heeft, maar Emmen niet.

Zelf zou ik bijvoorbeeld willen kunnen documenteren wat er in Nederland gebruikt/verhandeld wordt voor biologische gewasbescherming, al dan niet voor gebruik in verwarmde kassen (lieveheersbeestjes, gaasvliegen, parasitaire wespjes, ...) en ook welke geleedpotigen in het terrariumcircuit gebruikt en verhandeld worden als voedseldieren (kakkerlakken, krekels, krulvliegen etc) en "opruimers" (pissebedden).   

Het zou mijn wens zijn dat er een mechanisme komt waarmee we gehouden soorten kunnen documenteren, zonder dat deze in de normale soortenlijsten opduiken. Bijvoorbeeld door in de lijst met statuscodes bij "2 Exoot" iets toe te voegen als "2e Exoot (gehouden soort)" voor soorten die in Nederland gebruikt/gehouden worden, zonder dat er sprake is van "zelfstandige voortplanting". Die zou je dan wel kunnen invoeren, maar verschijnen niet in soortenlijsten etc., tenzij je nadrukkelijk een vinkje aanzet om ze wel te tonen, of om alleen deze categorie te tonen of iets dergelijks.

Nou zullen die statuscodes redelijk gestandaardiseerd zijn, lijkt me - ik heb alleen geen idee hoe/waar(?) dus zal mijn "2e" wellicht onwenselijk zijn, maar voor het idee dus.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

j.simons

Een wens voor een veranderde versie is een verbeterde excusieplanner.
aandachtspunten:
- het zoomniveau van de kaart behouden nadat er een zoekresultaat wordt getoond.
- default zoomniveau logischer. nu wil ik zoeken op waarneming.nl en ik zie veel duisland en engeland en kan ook de punt direct in denemarken of parijds zetten.
   het 'werkgebied voor waarneming.nl is NL en de omringende warteren maar meer niet.
- zoekresultaat gegroepeerd weergeven, per dag groeperen per soort, hierdoor geen pagina's met waarnemingen van een soort
- gebieden/plaatsen ook op naam/tekstueel kunnen zoeken.
- meer rijen per pagina, nu zeer beperkt met 20.
- mogelijk een vlak selecteren ipv punt aanwijzen met een straal, maar dat zal afhankelijk zijn van de gebruikte componenten en kaarttype. (google zal wel verdwijnen)


groeten Joost

j.simons

Aandacht voor de keuzelijst met provincies.
Het is een duidelijke selectie en de resultaten zijn correct.
Maar als ik eerst alle waarnemingen van NL bekijk en dan wil weten wat er in mijn buurt is gezien. De keuze voor mijn provincie geeft dan niet de gewenst informatie.  Ik wil dan zien wat er bijzonder is om hier te zien of te zien welke soorten in mijn buurt langs trekken.

Toelichting: Wonend in het westen van Noord Brabant geeft de keuze Noord Brabant niet de informatie over wat er bij mij in de buurt gezien is.
Een dwerg meeuw in de Biesbosch staat dan ook bij de overtrekkende roofvogels en zwarte ooievaars in het oosten van het land.
Voor mij zou veel relevanter zijn als dan een deel van Zeeland en Zuidholland meegenomen wordt, maar ik zie nu geen andere mogelijkheid dan stap voor stap alle drie de provincies apart te selecteren.
Ik realiseer me dat de ligging tov open water en trekroutes van Noord Brabant (mogelijk ook Gelderland ) een heel andere waarnemingen en trend oplevert door een provincie heen.

Ik heb geen suggesties hoe het beter kan, maar ik merk dat ik vaak door verschillende provincies te kiezen een beeld moet vormen. Dus als dat handiger kan graag.

groeten Joost

mgieskens

Sinds enige tijd is het mogelijk om waarnemingen door de computer te laten valideren (optie "Controleer determinatie") en ik geloof dat dit ook al automatisch gebeurt.
Dit gaat vaak goed wanneer er een goede duidelijke foto bij de waarneming zit (beetje afhankelijk van de soort, etc.)
Wanneer ik echter een extra foto toevoeg met een close-up (bijv. van een vogelring) dan daalt de zekerheid opeens van 100% naar 65% en wordt de waarneming niet meer automatisch goedgekeurd.
Logisch, het AI systeem snapt niks van die ring, komt er niet uit of maakt er iets heel anders van.
Dit betreft natuurlijk niet alleen close-ups, maar ook groeps- of overzichtsfoto's, situatie kaartjes, etc.
Zou het daarom niet handig zijn om aan te kunnen geven welke foto's wel of niet te gebruiken voor de automatische validatie?

P.s.: Misschien dat dit al eerder is voorgesteld, maar heb het nog niet terug kunnen vinden.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft