Wensen voor Waarneming.nl II

Gestart door hiskodevries, maart 11, 2018, 16:42:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Sinds enige tijd is men druk bezig met het produceren van een compleet nieuwe versie van waarneming.nl.
Eventueel hier geplaatste wensen hebben slechts een kleine kans om gerealiseerd te worden (dubbel werk)
Kleine aanpassingen kunnen altijd, dit ter beoordeling van ondergetende.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

KoenVerhoogt

Wat ik nog een beetje mis op de site is een voorstelpagina van het team achter waarneming. Dan bedoel ik niet van de admins, maar van het daadwerkelijke personeel dat voor en achter de schermen werkt. Vind het altijd wel interessant om te weten wat de achtergronden zijn van de mensen van een bedrijf
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

KoenVerhoogt

Ik bedoelde meer een persoonlijk praatje per werknemer, maar is puur voor de leuk hoor, dus hoeft niet perse
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

Fonsv

#4
Ik weet niet of er al veel gediscussieerd is hierover, wellicht wel, maar er moet misschien toch eens nagedacht worden over het invoersysteem voor oude waarnemingen. Het afgelopen jaar heb ik mij bezig gehouden met het toevoegen van oude gegevens uit beheersplannen, oude notitieboekjes, oude publicaties, kranten, etc. Bij toelichting vermeld ik doorgaans zo specifiek mogelijk de bron, en als het mogelijk is voeg ik ook nog eens foto's toe. Twee concrete problemen komen vaak terug:

1) De datum is slechts ongeveer bekend, bv. op jaarniveau. Meestal geef ik de soorten dan in op het meest algemene moment van het jaar waarop deze worden waargenomen. Vaak verschilt dit echter zodanig per soortgroep dat ik dan bij vlinders 1 juni kies, en bij vogels 1 januari. Gevolg: een hele hoop commentaar van validators die zeggen dat een oranje zandoogje op dat moment niet gezien kan worden, en een vertekening van de gegevens op waarnemingen. Als je met 4000 invoergegevens zit is het praktisch niet mogelijk om per soort telkens de datum te gaan veranderen.

2) Het fotosysteem is nu voorzien op een rechtstreekse validatie. Dit betekent dat foto's van documenten, al dan niet betrouwbaar archiefmateriaal, etc., waarop een waarneming vermeld wordt, in principe niet interessant is voor andere gebruikers. Sommige validators keuren de foto zelf niettemin goed, met het idee (meestal een terecht idee) dat de wetenschappelijke waarde even hoog is (en in het geval van oude waarnemingen meestal zelfs hoger). Anderen keuren ook goed, maar verbergen de foto omdat het niet bij de geest van het systeem past. Anderen keuren gewoon niet goed. Over dit punt moet gewoon eens goed nagedacht worden.

De validatie zelf verschilt overigens in deze gevallen dan van de normale validatie. Aangezien hier documenten gepost worden dient de validator een historische inschatting te maken over de betrouwbaarheid van het geposte materiaal. Niet altijd even gemakkelijk..

Hoe dan ook lijkt het me zeer interessant om waarneming.nl/waarnemingen.be meer te optimaliseren voor oude gegevens. Op deze manier kan het nóg meer een schat aan informatie herbergen en van uitzonderlijk belang zijn voor zowel de wetenschappers, amateurbiologen alsook de gemiddelde Nederlander of Vlaming.
Nieuwsgierig naar wespen in de Benelux? Neem dan zeker een kijkje in deze facebookgroep: https://www.facebook.com/groups/wespen/

Een interessante groep voor sluipwespen en schildwespen in continentaal Europa: https://www.facebook.com/groups/627045798106763/

hiskodevries

Citeer1) De datum is slechts ongeveer bekend, bv. op jaarniveau. Meestal geef ik de soorten dan in op het meest algemene moment van het jaar waarop deze worden waargenomen. Vaak verschilt dit echter zodanig per soortgroep dat ik dan bij vlinders 1 juni kies, en bij vogels 1 januari. Gevolg: een hele hoop commentaar van validators die zeggen dat een oranje zandoogje op dat moment niet gezien kan worden, en een vertekening van de gegevens op waarnemingen. Als je met 4000 invoergegevens zit is het praktisch niet mogelijk om per soort telkens de datum te gaan veranderen.
toch kan dat wel. Diverse werkgroepen zijn handmatig hun papieren archief aan het digitaliseren waarbij zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met fenologische correcte datums.
Citeer2) Het fotosysteem is nu voorzien op een rechtstreekse validatie. Dit betekent dat foto's van documenten, al dan niet betrouwbaar archiefmateriaal, etc., waarop een waarneming vermeld wordt, in principe niet interessant is voor andere gebruikers. Sommige validators keuren de foto zelf niettemin goed, met het idee (meestal een terecht idee) dat de wetenschappelijke waarde even hoog is (en in het geval van oude waarnemingen meestal zelfs hoger). Anderen keuren ook goed, maar verbergen de foto omdat het niet bij de geest van het systeem past. Anderen keuren gewoon niet goed. Over dit punt moet gewoon eens goed nagedacht worden.

die moet je even verduidelijken met voorbeelden
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op maart 19, 2018, 08:39:22 AM

Citeer1) De datum is slechts ongeveer bekend, bv. op jaarniveau. Meestal geef ik de soorten dan in op het meest algemene moment van het jaar waarop deze worden waargenomen. Vaak verschilt dit echter zodanig per soortgroep dat ik dan bij vlinders 1 juni kies, en bij vogels 1 januari. Gevolg: een hele hoop commentaar van validators die zeggen dat een oranje zandoogje op dat moment niet gezien kan worden, en een vertekening van de gegevens op waarnemingen. Als je met 4000 invoergegevens zit is het praktisch niet mogelijk om per soort telkens de datum te gaan veranderen.

toch kan dat wel. Diverse werkgroepen zijn handmatig hun papieren archief aan het digitaliseren waarbij zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met fenologische correcte datums....

Ik heb het ook gedaan met historische Kuifleeuweriken, Korhoenders, Hamsters, Otters en Wolven. Vooral bij de wolven heb ik vaak voor een arbitraire datum in een jaar moeten kiezen.
Het is duidelijk dat een datum per soortgroep (vlinders of vogels bv.) niet altijd correct uitpakt. Je moet naar de soorten of naar subgroepen kijken. 1 januari voor alle vogels zal voor zomervogels bijvoorbeeld nooit goed kunnen zijn. Als je dat niet gelijk goed hebt gedaan zal je het moeten corrigeren.
Herman van der Meer

marijn

Fonsv heeft helemaal gelijk.

Waarneming.nl hanteert 4 verplichte velden:

  • datum
  • locatie
  • soort
  • aantal
Bij de laatste 3 kun je - terecht - een onzekerheid aangeven:

  • locatie: precisiestraal, gebied, km-hok
  • soort: verzamelsoorten, tot op soortgroepniveau 'indet.', determinatie zeker/onzeker
  • aantal: gezien, niet geteld; schatting
Alleen bij datum is er geen onzekerheid aan te geven. Dat is simpelweg een wezenlijk gemis voor het correct kunnen opslaan van historische gegevens waarvan de precieze datum niet bekend is.
Marijn Prins

hiskodevries

nee dat is geen gemis.
de Datum is een essentieel onderdeel van een waarneming. dus die moet zoveel mogelijk kloppend zijn.
Als je die niet ongeveer weet kun je die waarneming beter niet invoeren, want dat leidt alleen maar tot desinformatie (in 1980 kwam de fitis al in januari voor)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: marijn op maart 19, 2018, 16:07:00 PM
...
Alleen bij datum is er geen onzekerheid aan te geven. Dat is simpelweg een wezenlijk gemis voor het correct kunnen opslaan van historische gegevens waarvan de precieze datum niet bekend is.

Daar heb je het detail-veld voor. Daar kan je ook veel nauwkeuriger duidelijk maken wat de onnauwkeurigheid is dan met een onzekervinkje bij de datum.
Herman van der Meer

Fonsv

#10
Ik kan mij vinden in de uitleg voor punt 1. Probleem is vooral dat ik geen mogelijkheid zie om eventueel misbruik of luiheid aan gebruikerszijde te voorkomen bij flexibiliteit t.o.v. de datum. Niettemin blijft het toch wel vervelend bij massa-invoer van historische gegevens. Ik denk dat men het hier wel mee eens kan zijn.

Een voorbeeld van puntje 2:

https://westland.waarnemingen.be/waarneming/view/134473235
Nieuwsgierig naar wespen in de Benelux? Neem dan zeker een kijkje in deze facebookgroep: https://www.facebook.com/groups/wespen/

Een interessante groep voor sluipwespen en schildwespen in continentaal Europa: https://www.facebook.com/groups/627045798106763/

jva

Nu het andere topic over wensen gesloten is, hier maar posten (en hopen dat het gerealiseerd wordt..).

Ik kom er zojuist achter dat voor soortgroepen als vogels, insecten en (alle) zoogdieren het gedrag 'in braakbal' te selecteren is. Voor amfibieën en reptielen kan dit niet. Het lijkt me bijzonder nuttig deze optie toe te voegen indien niet al te veel werk en kan m.i. waardevolle extra info genereren. Betreffende soortgroepen staan o.a. op het menu van meerdere uilensoorten. Ook zou overwogen kunnen worden in hoeverre ook het gedrag 'in ontlasting' o.i.d. kan worden toegevoegd. Heeft allemaal te maken met voedselanalyses van prooidieren.
Jelle

hiskodevries

jelle, worden ook restanten van herpeto`s aangetroffen in braakballen ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jva

#13
Jelle

Jan Borst

Kan bij de soortenkalender kleed "dood" worden uitgesloten? Bij de motten hebben wij geen fenologie zoals bij bijvoorbeeld vogels dus kijk ik om rare uitschieters eruit te pikken vaak via de soortenkalender. Maar dan krijg ik dus regelmatig prima gedocumenteerde waarnemingen van dode exemplaren te zien.

maartenimmerzeel

Kan er een optie worden toegevoegd dat je je geuploade waarnemingen nog niet vrij geeft voor anderen (inclusief admins) om te zien? Ik zit vaak na een paar uurtjes in het veld achter de computer te puzzelen en voor ik het weet zijn al mijn waarnemingen al van commentaar voorzien... op zich fijn, maar weinig leerzaam, ik zoek liever eerst zelf even.
Groet Maarten Immerzeel


SlechtValk

Citaat van: maartenimmerzeel op april 02, 2018, 18:17:47 PM
Kan er een optie worden toegevoegd dat je je geuploade waarnemingen nog niet vrij geeft voor anderen (inclusief admins) om te zien? Ik zit vaak na een paar uurtjes in het veld achter de computer te puzzelen en voor ik het weet zijn al mijn waarnemingen al van commentaar voorzien... op zich fijn, maar weinig leerzaam, ik zoek liever eerst zelf even.

Je zou toch ook even kunnen wachten met uploaden, tot je klaar bent met puzzelen toch? :S
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Citaat van: Jan Borst op april 02, 2018, 00:11:52 AM
Kan bij de soortenkalender kleed "dood" worden uitgesloten? Bij de motten hebben wij geen fenologie zoals bij bijvoorbeeld vogels dus kijk ik om rare uitschieters eruit te pikken vaak via de soortenkalender. Maar dan krijg ik dus regelmatig prima gedocumenteerde waarnemingen van dode exemplaren te zien.
als het goed is zou dood nu worden uitgesloten.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

maartenimmerzeel

Citaat van: SlechtValk op april 03, 2018, 00:11:09 AM
Citaat van: maartenimmerzeel op april 02, 2018, 18:17:47 PM
Kan er een optie worden toegevoegd dat je je geuploade waarnemingen nog niet vrij geeft voor anderen (inclusief admins) om te zien? Ik zit vaak na een paar uurtjes in het veld achter de computer te puzzelen en voor ik het weet zijn al mijn waarnemingen al van commentaar voorzien... op zich fijn, maar weinig leerzaam, ik zoek liever eerst zelf even.

Je zou toch ook even kunnen wachten met uploaden, tot je klaar bent met puzzelen toch? :S

Dat kan, maar foto's vanaf een klein telefoonscherm af bekijken (waar je ze in obsmapp ook niet kunt openen/vergroten) werkt een stuk minder prettig dan vanaf beeldscherm, of eigenlijk werkt dat vaak gewoon niet.

De makkelijkste oplossing is waarschijnlijk om als invoeroptie iets te kunnen selecteren waarmee je aangeeft er nog mee bezig te gaan. Of een soort onbekend uit soortgroep onbekend, zodat admins van de desbetreffende groepen er niet te snel naar kijken.
Groet Maarten Immerzeel


hiskodevries

maarten, ik denk dat dit voor een te kleine groep gaat gelden. De meeste mensen zullen juist willen aangeven ' ik kan wel wat hulp gebruiken;
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

Citaat van: maartenimmerzeel op april 03, 2018, 08:54:00 AM
De makkelijkste oplossing is waarschijnlijk om als invoeroptie iets te kunnen selecteren waarmee je aangeeft er nog mee bezig te gaan.

Daar is natuurlijk al wel een mogelijkheid voor. Namelijk het commentaarveld... het zal misschien niet altijd werken, maar je zou een commentaar kunnen toevoegt in de trant van: "beste admins, dank voor de hulp, maar ik puzzel graag zelf eerst even verder, dus geef aub de eerste x dagen [vul een gewenst aantal dagen in] na invoeren liever geen commentaar op verkeerde determinatie. bij voorbaat dank."
Ik kan me slecht voorstellen dat admins dergelijke commentaren zouden negeren (tenzij ze het niet gezien hebben).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Jan Borst

Citaat van: hiskodevries op april 03, 2018, 07:05:56 AM
Citaat van: Jan Borst op april 02, 2018, 00:11:52 AM
Kan bij de soortenkalender kleed "dood" worden uitgesloten? Bij de motten hebben wij geen fenologie zoals bij bijvoorbeeld vogels dus kijk ik om rare uitschieters eruit te pikken vaak via de soortenkalender. Maar dan krijg ik dus regelmatig prima gedocumenteerde waarnemingen van dode exemplaren te zien.
als het goed is zou dood nu worden uitgesloten.

Op een of andere manier nog niet helemaal. Ben er alleen nog niet uit of het nou komt doordat er bij die waarnemingen imago + dood is ingevoerd of alleen dood.

Lowieke

Citaat van: maartenimmerzeel op april 03, 2018, 08:54:00 AM
De makkelijkste oplossing is waarschijnlijk om als invoeroptie iets te kunnen selecteren waarmee je aangeeft er nog mee bezig te gaan. Of een soort onbekend uit soortgroep onbekend, zodat admins van de desbetreffende groepen er niet te snel naar kijken.
Die mogelijkheid is er al. Voer de waarneming in als onzeker (dat ben je tenslotte ook van je waarneming) en zet in de geavanceerde opties het vinkje uit bij "Onzekere ook uploaden".
Jeroen.

maartenimmerzeel

Citaat van: Lowieke op april 03, 2018, 22:42:15 PM
Citaat van: maartenimmerzeel op april 03, 2018, 08:54:00 AM
De makkelijkste oplossing is waarschijnlijk om als invoeroptie iets te kunnen selecteren waarmee je aangeeft er nog mee bezig te gaan. Of een soort onbekend uit soortgroep onbekend, zodat admins van de desbetreffende groepen er niet te snel naar kijken.
Die mogelijkheid is er al. Voer de waarneming in als onzeker (dat ben je tenslotte ook van je waarneming) en zet in de geavanceerde opties het vinkje uit bij "Onzekere ook uploaden".

Ik had al aangegeven dat dat niet handig is omdat je dat foto's vanaf een klein schermpje moet gaan determineren. Dat werkt niet. :blink:
Groet Maarten Immerzeel


maartenimmerzeel

Maar als ik de enige ben... dan maak ik geen foto's meer bij de onzekere waarnemingen via de telefoon. Doe ik het weer ouderwets met de fotocamera. Dan maar wat meer tijd kwijt.
Groet Maarten Immerzeel


Lowieke

Als je de foto met de camera app neemt (en dus een foto uit de galerij aan je waarneming hangt) kan je die toch op je PC bekijken als je de telefoon ermee verbindt?
Jeroen.

maartenimmerzeel

Alle genoemde opties kunnen. Ik zoek de eenvoudigste optie...en dat is als waarneming en foto bij elkaar horen, niet apart.
Groet Maarten Immerzeel


jva

Jelle

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0