Uit braakbal (Bos?)uil: Muis no. 3 = Huismuis

Gestart door Hannie Luijten, maart 11, 2018, 16:30:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hannie Luijten

Van deze muis heb ik slechts 2 snijtanden aangetroffen. Alleen bij de Huismuis heb ik zien staan dat de snijtanden in zij-aanzicht een inkeping hebben. Dus tenzij er toch nog andere soorten zijn die dit ook hebben zou dit een Huismuis geweest moeten zijn:

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/149399523
onzeker Huismuis - Mus musculus gezien op 2018-03-10 Harfsen
Foto's:


bij voorbaat dank Hannie Luijten
Groet, Hannie

Rob Koelman

Huismuis lijkt mij juist (snijtanden bovenkaak).

De schedeltjes van ware muizen (bosmuizen, huismuis, dwergmuis) zijn nogal fragiel en vallen in braakballen meestal uit elkaar. Met name het deel met de kiezenrij is dan nog wel goed te vinden en te herkennen. Dat deel van de kiezenrij is ook 'op gevoel' heel herkenbaar. Als je het afval van de braakbal nog hebt zou je dit nog eens na kunnen zoeken op bovengenoemde schedelelementen...
Met vriendelijke groet, Rob

Hannie Luijten

Ik heb alles nog liggen, en er zullen vast wel schedelfragmentjes tussen zitten, maar ik weet niet hoe ik die kan herkennen... Alles is zo ontzettend klein!
Bedankt voor de bevestiging  ;)
Groet, Hannie

Rob Koelman

#3
Even een voorbehoud:

Je hebt één braakbal gevonden. Hierin onder andere een bossspitsmuis en een bosmuis. Van deze bosmuis diverse schedeldelen (alle kaakrijen), maar geen snijtanden. Die van dit topic zouden er dan goed bijpassen. Dan zou huismuis toch niet kloppen.
Met vriendelijke groet, Rob

Hannie Luijten

Ja maar  ;D volgens mijn zoogdierenboek heeft de Bosmuis snijtanden zonder inkeping. Zou dan niet eerder die eenzame grote snijtand erbij horen?
Groet, Hannie