biodiversiteittoets

Gestart door markmeijrink, januari 14, 2008, 17:57:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

markmeijrink

Beste forumleden,

ik ben bezig met de voorbereiding van een biodiversiteittoets voor stedelijk groen. Aan de hand van indicatoren probeer ik met een toets de mate van biodiversiteit te meten. Het voordeel hiervan is dat met eenvoudige instrumenten het aantal soorten bepaald kan worden.

Mijn vraag voor jullie is welke soorten planten / struiken / bomen belangrijk zijn voor insecten of insectgroepen. (met uitzondering van dagvlinders / nachtvlinder en libellen). Een top 10 of top 5 zou mooi zijn.

Alvast bedankt,

Mark Meijrink

javanerkelens

Bedoel je bijv:

De Rhododendron
Waardplant voor Rhododendron cicade (Graphocephala fennahi)

En Bereklauw
Op de bloemen komen erg veel verschillende soorten insecten af (Zweefvliegen, boktors, bijen, hommels, en diverse soorten vliegen.

Groetjes Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

markmeijrink

Ja bv de Bereklauw, en dan een top 10 / top 5 van waardplanten voor insecten (met specificatie, dus zoals je al aangaf Bereklauw (zweefvliegen, hommels etc). Wat wel belangrijk is dat het alleen inheemse plant / struik soorten zijn, dus geen Vlinderstruik of cultivars

Mark

huysse

Ik heb wel een top 6, maar ik heb het idee dat dit wat meer algemene insectenplanten zijn, dus een specificatie ontbreekt ( misschien dat iemand anders die heeft?).

Akkerdistel
Margriet
Bereklauw
Boerenwormkruid
Koninginnekruid
Klimop

groet,
Marijke

ps: of mogen er ook gekweekte planten bij?

dan een buddleia!

edit: schrap dat laatste maar: een typisch geval van niet goed lezen!

Robert Heemskerk

Uit mijn veldervaringen vond ik opmerkelijk hoeveel soorten insekten voorkwamen in veldjes met Boerenwormkruid gemengd met schermbloemige en zuringplanten.

han.endt

De grote drie  :) :
1. Gewone Berenklauw (trekt eerder bijzondere soorten dan de eveneens altijd vol zittende Reuzenberenklauw)
2. Jacobskruiskruid
3. Wilde Marjolein

Verder:
4. Guldenroede
5. Wilg (alle soorten) Heel belangrijk in het voorjaar.
6. Muntsoorten, vooral Watermunt.
7. Kruipende Boterbloem. Trekt juist heel andere soorten. Trekt meer insecten dan de Scherpe.
8. Pastinaak
9. Distel (vooral Akker-, Speerdistel en Kale Jonker)
10. Koninginnenkruid

Tim Asbreuk

Ik weet niet of je het boek ''bosrand beheer voor vlinders en andere ongewervelden'' in je bezit hebt kijk anders eens op blz 22.

Kort samengevat

Composieten

paardenbloem 93 soorten
akkerdistel 88 soorten
duizendblad 87
margriet 72

Schermbloemen

Berenklauw 118
zevenblad 104
fluitenkruid 73
wilde peen 61

zijn de beste kruiden

Bomen

Salix spec. (wilg) 450 soorten
Quercus spec (eik) 423 soorten
Berk 334
Meidoorn 149
Sleedoorn 109

Er staan er nog meer in het boek met % van welke insecten groep vlinders, bijen, vliegen en overig. De grote vlinderplanten heb ik eruit gehaald.

Verder zitten hier op bloeiende klimop altijd veel bijen en zweefvliegen (
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

han.endt

Voor de duidelijkheid de lijst van Tim gaat, zoals ik het kan bekijken naar de aantallen, om de insecten die de plant als waardplant hebben.
De overige lijstjes, waaronder die van mij, gaan uit van bloembezoek. Naar eigen ervaring dan.

markmeijrink

:duim:  Beide zijn belangrijk voor insecten. Ik heb in het verleden onderzoek gedaan naar Parelmoervlinders en de effecten van begrazing op de vegetatiestructuur. Je zo verwachten dat met begrazing het wel goed zit qua insecten aantallen. Het opvallende was dat de grootste aantallen voorkwamen op stukjes waar je het niet zou verwachten, het deel dat niet begraasd werd. Dit stond vol met distels, een goede nectarbron. De begrazing zorgde er wel voor dat viooltjes zich konden vestigen (belangrijke waardplant Parelmoer). Conclusie beide zijn belangrijk, en evenals een hoge diversiteit in biotopen.

Gr Mark

Mark van Veen

Als je op deze manier naar biodiversiteitsaspecten gaat kijken, hou er dan rekening mee dat de eisen die de volwassen insekten stellen heel anders (kunnen) zijn dat de eisen die de larven stellen. Of soorten ergens voor kunnen komen hangt dan af van
  • eisen volwassen insekt, bijvoorbeeld genoeg nectarbronnen of voldoende prooi;
  • eisen larven, bijvoorbeeld waterkwaliteit, bodemkwaliteit, aanwezigheid voedselplant;
  • koppeling habitat volwassen insekt en habitat larve, bijvoorbeeld bij bijtjes moeten de nestelplaatsen en de bloemen die bezocht worden op redelijke afstand liggen.
Alleen naar bloemen kijken levert volgens mij een vertekend beeld op. In feite schets je dat zelf al met het voorbeeld van de parelmoervlinder.
groet,

Mark van Veen

markmeijrink

Tegen de tijd dat de conceptversie van de biodiversiteittoets af is stuur ik hem wel even naar je op. Een kritische blik is natuurlijk nooit weg.