Profielwerkstuk over vogeloverlast op en rondom Schiphol

Gestart door mdumdumdu, maart 09, 2018, 17:10:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

mdumdumdu

Ik ga samen met een vriend van mij, mijn profielwerkstuk houden hoe er op schiphol effectiever vogels verjaagd kunnen worden zodat de kans op bird strikes afneemt. Een bird strike is dat er helaas een vogel in de straalmotor van een vliegtuig vliegt en dat deze motor dan stuk kan gaan. Hiervoor willen we kijken of er veel vliegbeweging is van soorten die over het algemeen dit veroorzaken. Secties uit stuk gegane motors heeft uitgewezen dat dit vooral grotere vogels betreft of kleinere in grote groepen. Het makkelijkste te onderzoeken voor ons PWS zijn vogels met goed af te lezen kleurringen. Als je deze twee factoren bij elkaar optelt kom je vooral uit bij ganzen/eenden/zwanen en weidevogels [vervelend dat ze hier ook al de schuld van krijgen] :( Duiven kunnen ook voor birdstrikes zorgen maar die hebben minder duidelijke af te lezen ringen. Namelijk van die kleine metalen rotringen die je alleen af kunt lezen met een telescoop op drie meter afstand. Mijn vraag is of iemand iemand kent die toevallig ganzen/eenden/ zwanen of weidevogels heeft geringd en dus een grote database heeft van veel geringde vogels zodat wij die kunnen gebruiken. Als je ooit ecologisch onderzoek in die omgeving heb gedaan en hetzelfde probleem heb onderzocht zouden wij natuurlijk graag contact met u opnemen. Of als u een hele database heeft van geringde vogels die eventueel een birdstrike kunnen veroorzaken.

Schroom in alle drie van de gevallen niet om mij een PB te sturen of reageer onder dit topic en misschien kunnen we met zijn alle wel een heel mooi onderzoek neerzetten.

Alvast bedankt!


Ps. We zouden ook op waarneming.nl ook alle meldingen na kunnen trekken maar als we dit zouden doen verzuipen we onszelf in een enorme hoeveelheid werk en zouden we de ringmeldingen ook verstoren aangezien de vogel twee keer gemeld wordt zonder dat ie daadwerkelijk daar twee keer is afgelezen
Menno den Uijl
Geniet binnen, maar wordt vrolijk buiten

https://waarneming.nl/user/lifelist/139485

Jeroen Nagtegaal

Binnen het team achter Geese zit veel onderzoek. Zie www.geese.org voor contactgegevens.
Een ander kanaal is om contact op te nemen met het vogelstrekstation in Wageningen of er data beschikbaar gesteld kan worden. Ik ben echter bang dat de beschikbaarheid van data te beperkt is om er enige uistpraak over te kunnen doen binnen een profielwerkstuk.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

mdumdumdu

Vanaf Arnhem denk ik ook dat er onvoldoende informatie beschikbaar is maar via Goose zou er toch wel het een en ander aan informatie beschikbaar moeten zijn hoop ik.
Menno den Uijl
Geniet binnen, maar wordt vrolijk buiten

https://waarneming.nl/user/lifelist/139485

mgieskens

Ik heb er niet zo veel verstand van, maar op basis van eigen ervaringen met (kleur-)ringmeldingen, verwacht ik dat die gegevens niet gedetailleerd genoeg om iets zinnigs te kunnen zeggen in relatie tot de vliegbewegingen bij Schiphol. Bijvoorbeeld: Een vogel wordt waargenomen in plaats A in Frankrijk, in plaats B in Nederland en in plaats C in Denemarken. Is ie nou wel of niet over Schiphol gevlogen? Of er langs? En wanneer was dat dan precies?
Ik weet dat er met speciale radars onderzoek wordt gedaan naar vogel(groep) bewegingen in een omgeving. Onder andere voor de planning van tracés van hoogspanningsleidingen. Dit geeft een veel gedetailleerder inzicht in de plaatselijke vliegbewegingen in relatie tot tijd en plaats. Maar of je daar iets mee kunt voor jouw profielwerkstuk?
Ook met grote groepen gezenderde vogels, zoals het Scholekster CHIRP project, kan een redelijk gedetailleerd beeld worden verkregen. Alleen zitten die weer niet bij Schiphol.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

mdumdumdu

Ik heb idd contact opgenomen met twee mensen die bij of met de RobinRadar werken. Dit wordt vgm ook ingezet op luchthavens. Wel kunnen die ringmeldingen interessant zijn als vogels in Noord-Holland fourageren hoevaak zij dan op of rond Schiphol zijn. Immers kan een fouragerende gans ook opgeschrokken worden door een zeearend of vos waardoor ze opeens omhoog schieten. En wat de kerngebieden voor die vogels zijn dat het voorkomen van birdstrikes kan zijn om niet of minder over die kerngebieden te vliegen. Het hoeft niet uitvoerbaar te zijn door Schiphol maar het verlengen van vliegroutes heeft denk ik wel invloed op het aantal birdstrikes
Menno den Uijl
Geniet binnen, maar wordt vrolijk buiten

https://waarneming.nl/user/lifelist/139485

Cygnus

Het is m.i. onmogelijk om jullie vragen op te lossen via gegevens van geringde (en afgelezen) vogels, daarvoor is de dataset veel te beperkt. Ik zou daar geen tijd in steken. Het dichtste wat in de buurt komt zijn gegevens van met satellietzenders gemarkeerde ganzen en zwanen. 
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

mdumdumdu

We gaan ons profielwerkstuk daar zeker niet helemaal op baseren. Het is alleen een handige maat om goede ganzen gebieden op te sporen in Noord en Zuid Holland. Omdat ganzen vleugels hebben is een gebied met veel watervogels binnen een straal van 50 km een gevaren gebied. Omdat vliegtuigen tot daar heel laag vliegen en zon vliegtuigmotor zuigt heel veel lucht dus ook dieren die daar in vliegen
Menno den Uijl
Geniet binnen, maar wordt vrolijk buiten

https://waarneming.nl/user/lifelist/139485

Cygnus

Die goede gebieden kun je beter opsporen aan de hand van de resultaten van de maandelijkse ganzen- en zwanentellingen die door SOVON worden georganiseerd. Om dit via ringaflezingen te doen is onhandig en geeft niet de gewenste resultaten. Ringen worden alleen maar afgelezen als daar een aflezer actief is, in veel gebieden zijn geen aflezers actief, dus dat zouden dan geen goede gebieden kunnen zijn. Die methode is onbetrouwbaar.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

mdumdumdu

Thanks voor de sovon tip! Aflezen zouden wij zelf ook kunnen doen.
Menno den Uijl
Geniet binnen, maar wordt vrolijk buiten

https://waarneming.nl/user/lifelist/139485

Cygnus

Citaat van: mdumdumdu op maart 10, 2018, 15:17:56 PM
Thanks voor de sovon tip! Aflezen zouden wij zelf ook kunnen doen.

Als je zelf afleest is aflezen eigenlijk niet meer nodig, je weet dan immers al dat er ganzen zitten, want daar gaat het jullie toch om. Het levert geen extra informatie op ten opzichte van telgegevens.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

mdumdumdu

Na het aflezen krijg je wel een life historie die misschien wel iets leuks aan het licht brengt
Menno den Uijl
Geniet binnen, maar wordt vrolijk buiten

https://waarneming.nl/user/lifelist/139485

janvdbrugge

Hoi Menno,
Even plagen, als ik zo vrij mag zijn.

Jouw tekst:
"Ik heb idd contact opgenomen met twee mensen die bij of met de RobinRadar werken. Dit wordt vgm ook ingezet op luchthavens. Wel kunnen die ringmeldingen interessant zijn als vogels in Noord-Holland fourageren hoevaak zij dan op of rond Schiphol zijn. Immers kan een fouragerende gans ook opgeschrokken worden door een zeearend of vos waardoor ze opeens omhoog schieten.En wat de kerngebieden voor die vogels zijn dat het voorkomen van birdstrikes kan zijn om niet of minder over die kerngebieden te vliegen. Het hoeft niet uitvoerbaar te zijn door Schiphol maar het verlengen van vliegroutes heeft denk ik wel invloed op het aantal birdstrikes."


Afgezien van verlengen in de laatste zin, wat bedoeld zal zijn zijn als verleggen, gebruik je een onnederlands woord: opgeschrokken.
Een gans kan opschrikken, eventueel worden opgeschrikt, en misschien ook wel worden opgeschrokt (!), door een roofdier, maar opgeschrokken is hooguit spreektaal. Die samenstelling bestaat officieel niet in die vorm. Bij schrikken hoort geschrokken, maar bij opschrikken, verschrikken en afschrikken heb je die mogelijkheden niet, dan krijg je -geschrikt/verschrikt. Nogal (of verschrikkelijk) lastig . . . Maakt verder voor dit topic niks uit, maar ik zou zeggen: kijk uit bij formulering in het profielwerkstuk, zou zonde van je tekst zijn!
Succes, groeten,
Jan van der Brugge

mgieskens

Citaat van: mdumdumdu op maart 10, 2018, 15:23:52 PM
Na het aflezen krijg je wel een life historie die misschien wel iets leuks aan het licht brengt
Misschien, maar ik zou daar niet te veel op rekenen.
Het is sowieso leuk en interessant om te doen. Ook als het niets relevants oplevert voor je werkstuk.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

mdumdumdu

Menno den Uijl
Geniet binnen, maar wordt vrolijk buiten

https://waarneming.nl/user/lifelist/139485

Cygnus

Inderdaad, ringen aflezen is leuk, maar je komt hier met een onderzoekvraagstuk. Het lijkt me van belang om na te denken hoe je jouw vragen op een verantwoorde manier kunt beantwoorden, niet welke leuke dingen er allemaal te doen zijn. 
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Menno

Zelf heb ik meegewerkt aan een simultaantelling op Schiphol. Het belangrijkste daarvan is overtrekkende ganzen.
Ik zat onder de landingsbaan bij telpost Rijsenhout en een belangrijk resultaat was dat de overvliegende ganzen 's ochtends vanuit noordoost aan kwamen vliegen en richting zuidwest gingen. 's Avonds gingen ze weer terug. Uit mijn hoofd iets van 800 stuks in 5 uur tijd (in de zomer).
Een aantal hiervan viel in op een paar honderd meter van mijn telpost, oftewel Schiphol ligt tussen de slaapplaats en de fourageergebieden. Mocht een van twee veranderen is het interessant om te kijken of de trekroutes mee veranderen. Hierin ligt misschien een oplossing voor de problematiek ( in de zomer althans, winter is een ander en onmogelijk verhaal).

Kortom een andere insteek van je onderzoek. Ik ben het met de anderen eens dat je onderzoek met ringgegevens niet voldoende is. Aflezen van overvliegende ganzen is daarbij ook nog eens bijzonder lastig.

Succes met je PWS! Als je iets met deze onderzoeksmethode wil doen, laat maar weten ;)
Groeten,

Menno van Lopik

https://waarneming.nl/user/view/87046

mdumdumdu

@menno Met welke onderzoeksmethode? Of zullen we verder in PB praten zodat dit topic daar niet vervuild mee wordt?
Menno den Uijl
Geniet binnen, maar wordt vrolijk buiten

https://waarneming.nl/user/lifelist/139485