Meldingen eerste/laatste gedocumenteerde ... van 2018

Gestart door Robertmeer, maart 06, 2018, 21:48:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rob Koelman

Citaat van: m.dijksterhuis op maart 25, 2018, 21:12:36 PM
https://waarneming.nl/waarneming/view/149860214

Heb nieuwe opname vd Boompieper toegevoegd met 2 extra spectogrammen

Ben geen expert in sonogrammen, maar op de derde afbeelding is duidelijk te zien dat wat jij trekroep boompieper noemt onderdeel is van de zang van een andere soort. Beide 'roepjes' staan op exact dezelfde plek in het 'riedeltje'...
Met vriendelijke groet, Rob

Robert V.T

Groeten,

Robert van Tiel

m.dijksterhuis

Citaat van: Rob Koelman op maart 25, 2018, 21:21:08 PM
Citaat van: m.dijksterhuis op maart 25, 2018, 21:12:36 PM
https://waarneming.nl/waarneming/view/149860214

Heb nieuwe opname vd Boompieper toegevoegd met 2 extra spectogrammen

Ben geen expert in sonogrammen, maar op de derde afbeelding is duidelijk te zien dat wat jij trekroep boompieper noemt onderdeel is van de zang van een andere soort. Beide 'roepjes' staan op exact dezelfde plek in het 'riedeltje'...

Dat viel mij ook al op maar zag die bij andere zangstroves van Roodborsttapuit niet terug komen. Ik heb echter de opname (30 minuten) nog even doorgescand en ik kom inderdaad een aantal keer de Boompieper roep tegen. (Maar de meeste keren is deze roep geen onderdeel van de zang.)
Oftewel, toch een Robotap.

groet, Marc

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jacob Molenaar

Citaat van: frankneijts op maart 28, 2018, 22:18:21 PM
Eerste Paapje: https://waarneming.nl/waarneming/view/150014740
Ehm... is dat niet gewoon een vrouwtje roodborsttapuit, ongeveer zoals deze?
Zie het ontbreken van een witte keelstreep, die toch echt aanwezig had moeten zijn bij een paapje.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

frankneijts

Citaat van: Jacob Molenaar op maart 28, 2018, 22:42:31 PM
Citaat van: frankneijts op maart 28, 2018, 22:18:21 PM
Eerste Paapje: https://waarneming.nl/waarneming/view/150014740
Ehm... is dat niet gewoon een vrouwtje roodborsttapuit, ongeveer zoals deze?
Zie het ontbreken van een witte keelstreep, die toch echt aanwezig had moeten zijn bij een paapje.
Nou, het is niet een vogeltje "ongeveer als", daarvoor is de koptekening toch te strak en te Paapjesachtig (inclusief witachtige keel zoals past op wijfje Paapje) maar wat mij eigenlijk in eerste instantie dwars zat was de Robotap-jizz maar je kent mn standpunt t.a.v. jizz.. Hoe dan ook: bij twijfel geldt dat je om zoveel mogelijk foto's moet vragen en dat heb ik dus gedan. We wachten nog even af.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'



lukasverboom

Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Vincent Hart

#69
Maar tabel was al paar dagen niet bijgewerkt natuurlijk. Visarend en Fitis, en van vandaag Visdief toegevoegd.
Boompieper komt ook vandaag goed vermoed ik zo: https://waarneming.nl/waarneming/view/150078435
Hoog tijd voor de eerste gedocumenteerde Gekraagde Roodstaart!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

August

Citaat van: Vincent Hart op maart 30, 2018, 14:59:25 PM
Maar tabel was al paar dagen niet bijgewerkt natuurlijk. Visarend en Fitis, en van vandaag Visdief toegevoegd.
Boompieper komt ook vandaag goed vermoed ik zo: https://waarneming.nl/waarneming/view/150078435
Hoog tijd voor de eerste gedocumenteerde Gekraagde Roodstaart!
anders gebruik je deze https://waarneming.nl/waarneming/view/150076264
August van Rijn

frankneijts

Citaat van: Vincent Hart op maart 30, 2018, 14:59:25 PM
Maar tabel was al paar dagen niet bijgewerkt natuurlijk. Visarend en Fitis, en van vandaag Visdief toegevoegd.
Boompieper komt ook vandaag goed vermoed ik zo: https://waarneming.nl/waarneming/view/150078435
Hoog tijd voor de eerste gedocumenteerde Gekraagde Roodstaart!

Van Boompieper zijn vandaag zowel foto's van vogels op hun broedplaats als geluidsopnames van trekkers ingevoerd (en die ook inderdaad Boompiepers laten zien en horen...😎)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

vincentvanderspek

Citaat van: Robert V.T op maart 25, 2018, 21:32:34 PM
Strandplevier

Door een wintergeval staat Strandplevier in het fenologie-overzicht van de site nu op 2 januari. Dat geldt voor meer soorten, dat een wintergeval de 1e aankomstdatum bepaalt. Van sommige soorten zitten er (vrijwel) jaarlijks 1 of enkele ex in NL (o.a. Regenwulp, Zomertortel etc). Maar met voorjaarsfenologie hebben deze uitzonderingen niets te maken. Is er met een database vol waarnemingen niet een min of meer objectieve maat te bedenken waarbij die uitzonderlijke wintergevallen weggefilterd worden uit het overzicht?
"My choice is what I choose to do,
And if I'm causing no harm, it shouldn't bother you.

Your choice is who you choose to be,
And if you're causin' no harm, then you're alright with me."

― Ben Harper

Rein Genuït

#74
Zolang de fenologie-gegevens gekoppeld zijn aan "hard" bewijs in de vorm van een foto of geluidsopname blijft het slechts een indicatie van wanneer ongeveer het eerste geval is aangekomen. Wanneer er b.v. een Blauwborst eind febr. door meerdere waarnemers gezien/gehoord is maar hiervan geen geen hard bewijs is zal deze niet in het overzicht komen maar wel de Blauwborst die in dat jaar pas op 31 mrt als eerste op de foto word gezet.
Voor regionale fenologie is het overzicht al helemaal niet bruikbaar daar kunnen de eerste Boerenzwaluwen, zolang er geen foto is, pas in augustus aankomen of nog later  B)
Voor het uitfilteren van wintergevallen (kost wel wat meer tijd) zal je dat handmatig moeten doen of de maanden nov. t/m jan. eruit moeten laten, maar daar voorkom je weer niet mee dat een wintergeval dat op 1 febr. (met foto) word ingevoerd de eerste aankomst zal zijn. En omgekeerd geld dat natuurlijk ook voor extreem late najaarsgevallen.
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Oenanthe

Citaat van: Rein Genuït op april 02, 2018, 12:35:56 PM
Zolang de fenologie-gegevens gekoppeld zijn aan "hard" bewijs in de vorm van een foto of geluidsopname blijft het slechts een indicatie van wanneer ongeveer het eerste geval is aangekomen.
Wat een verstandige woorden die de situatie scherp analyseren Rein.  :duim:
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

vincentvanderspek

#76
Dank Rein.

Een indicatie is het natuurlijk altijd, al is het maar omdat de werkelijke 1e blauwborst van het jaar misschien door niemand waargenomen is. Misschien zelfs de eerste 20 niet.  Natuurlijk verdwijnen er nu goede veldwaarnemingen zonder bewijs, maar ik vind dat een goed verdedigbare keuze. De "vervuiling" is anders groot: er wordt op dit gebied écht veel geclaimd, soms ook door ervaren waarnemers (ik ben benieuwd hoeveel bosrieten in april er dit jaar weer langskomen...). Kortom: door bewijs in te voeren is de "foutmarge" vermoed ik kleiner dan zonder.

Ik dacht meer aan een soort rekensom die je aan de database hangt. Dus: reken een mediane aankomstdatum uit over de afgelopen tien jaar op basis van - pak weg - de eerste 10 waarnemingen uit verschillende blokken p/j (dit om die paar overwinteraars weg te filteren die vaak worden ingevoerd op dezelfde locatie). Je krijgt dan op basis van 100 waarneming een soort gemiddelde 1e datum (hoewel niet precies, het komt in de buurt). Wijkt een waarneming daar vervolgens > 1 (bijvoorbeeld) maand vanaf, dan telt ie niet mee. Ik denk dat je zo'n sommetje best aan een d-base kan hangen. Het gaat niet om het letterlijke voorbeeld van de rekensom hier, maar om de gedachte. Er is vast iets slimmers te bedenken. Maar vooralsnog bespeur ik weinig enthousiasme ;)
"My choice is what I choose to do,
And if I'm causing no harm, it shouldn't bother you.

Your choice is who you choose to be,
And if you're causin' no harm, then you're alright with me."

― Ben Harper

Oenanthe

We lopen hier tegen een oud probleem aan. Je wilt iets onderzoeken maar je kunt dat niet zonder hulp van anderen. En de gegevens van die anderen zijn niet altijd 100% betrouwbaar. Wat nu?

Jarenlang heb ik de eerste dag kunnen noteren waarop de groene waterkikkers weer begonnen te kwaken. Die zaten in een sloot binnen hoorafstand van mijn huis en ze begonnen vrijwel altijd in de periode dat ik ook thuis was. Dat gaf een zeer betrouwbare set van fenologie gegevens (al trekken die kikkers niet eens weg!) maar tot mijn verdriet zijn de kikkers verdwenen nadat de sloot werd uitgebaggerd.

Overigens betekent geen waarnemingen niet dat er nog geen teruggekeerde vogels zijn.Twee weken geleden ving ik in Meijendel 4 tjiftjaffen terwijl ik er die ochtend niet 1 heb horen zingen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Citaat van: vincentvanderspek op april 03, 2018, 16:14:12 PM
Dank Rein.

Een indicatie is het natuurlijk altijd, al is het maar omdat de werkelijke 1e blauwborst van het jaar misschien door niemand waargenomen is. Misschien zelfs de eerste 20 niet.  Natuurlijk verdwijnen er nu goede veldwaarnemingen zonder bewijs, maar ik vind dat een goed verdedigbare keuze. De "vervuiling" is anders groot: er wordt op dit gebied écht veel geclaimd, soms ook door ervaren waarnemers (ik ben benieuwd hoeveel bosrieten in april er dit jaar weer langskomen...). Kortom: door bewijs in te voeren is de "foutmarge" vermoed ik kleiner dan zonder.

Ik dacht meer aan een soort rekensom die je aan de database hangt. Dus: reken een mediane aankomstdatum uit over de afgelopen tien jaar op basis van - pak weg - de eerste 10 waarnemingen uit verschillende blokken p/j (dit om die paar overwinteraars weg te filteren die vaak worden ingevoerd op dezelfde locatie). Je krijgt dan op basis van 100 waarneming een soort gemiddelde 1e datum (hoewel niet precies, het komt in de buurt). Wijkt een waarneming daar vervolgens > 1 (bijvoorbeeld) maand vanaf, dan telt ie niet mee. Ik denk dat je zo'n sommetje best aan een d-base kan hangen. Het gaat niet om het letterlijke voorbeeld van de rekensom hier, maar om de gedachte. Er is vast iets slimmers te bedenken. Maar vooralsnog bespeur ik weinig enthousiasme ;)

Zou dat gebrek aan enthousiasme te maken kunnen hebben met een bepaalde gevoeligheid? Immers gaat het bij die eerstelingetjes er vaak om of de waarnemer in staat is een vaak heel gewone vogel goed te determineren. En in geval van vroege claims van Boompieper, Bosriet, Wielewaal (Spreeuw!), Wespendief, Boomvalk etc. blijkt dat dan nogal eens tegen te vallen. De reacties van vooral die "ervaren waarnemers" die jij noemt Vincent, kunnen dan nog wel eens aardig zuur zijn.. B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Als ik mij goed herinner hebben we een soortgelijke discussie eerder gehad en was er toen bij onze automatiseerder(s) weinig animo om het te automatiseren.
Ik zou er op zich niet tegen zijn als admins de mogelijkheid kregen om met een vinkje o.i.d. een waarneming uit te sluiten van het fenologie-overzicht.
Het blijft hoe dan ook bewerkelijk natuurlijk.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

pdeknijff

Ik ben zo'n kritische "ervaren" waarnemer, maar ook een ervaren wetenschapper. Het grote probleem met de, laat ik het voorzichtig zeggen, eerstelingen fixatie, is het ontbreken van een duidelijke doelstelling.

Als het er alleen maar om gaat om een jaarlijkse lijst van "onbetwistbare" documentatie van eerstelingen bij te houden, dan hoef je (te) vroege, maar niet gedocumenteerde  waarnemingen niet af te keuren, maar alleen niet te op te nemen op die jaarlijkse lijst, of die nu zinvol is of niet (mijn mening: niet zinvol, wel leuk maar meer niet).

Als het de bedoeling is om een gedegen fenologie onderzoek te doen, gebaseerd op de op wrn.nl ingevoerde waarnemingen, dan zijn er meer dan voldoende analyse strategieën te bedenken welke niet afhankelijk zijn van welke vorm van documentatie van de aller vroegste waarneming dan ook.

Laat ik mijn eigen inderdaad nogal vroege waarneming van een Kleine plevier dit jaar als voorbeeld nemen (zie https://waarneming.nl/waarneming/view/149186023).
Een soort waarvan je de roep kunt dromen, en welke ik in Alphen a/d Rijn als lokale broedvogel vrijwel onafgebroken sinds 1978 zie. Dit jaar vroeg in het ZR, en elders in het land ook 2 andere waarnemingen op dezelfde dag, waarvan 1 met foto, en zelfs een eerdere waarneming zonder enige documentatie.
Vogel vloog luid roepend een paar rondjes en verdween naar Noord, onmiskenbaar en verder niets bijzonders. Dan kan ik twee dingen doen (1) gewoon invullen, in de wetenschap dat het een vroege is en dat de eerstelingen politie documentatie wil hebben, die ik niet heb, of (2) invullen met de opmerking "luid roepend rondvliegend met de kenmerkende roep, en door naar Noord.

Omdat voor mij wrn.nl vrijwel uitsluitend (althans bij vogels) als een database van waarnemingen in het ZR als doel heeft, voegt een  opmerking voor mij niets toe aan de registratie van deze waarneming voor dit gebied. Dus, ik voer gewoon in (en ja daag uit), en dus wordt de waarnemingen prompt afgekeurd, waarom ik gevraagd had, dus verschijnt dit geval niet meer in de statistieken van wrn.nl, behalve bij mijn eigen waarnemingen.
En dat dus alleen maar omdat er geen documentatie was die noodzakelijk wordt geacht voor een gedocumenteerde eerstelingen lijst. Alles dus misschien volgens de zelfverklaarde richtlijnen, maar zuiver is het niet, immers, het eerste geval van 2018, op 4 maart, is ook niet gedocumenteerd, en zonder aanvullende opmerkingen nog steeds terug te vinden, terwijl een andere waarneming op 6 maart, klaarblijkelijk, alleen de goedkeuring heeft vanwege de opmerking "plevier met gele oogring".

Kortom, een vroege waarneming afkeuren (zodat deze niet meer in de statistieken is terug te vinden) omdat er geen documentatie is, en andere vroege waarnemingen zonder documentatie laten staan is inconsequent. Je kunt, en dat is veel eenvoudiger, volstaan met het uitsluitend niet opnemen van mijn (en andere) waarnemingen als eerste gedocumenteerde waarneming voor Nederland in 2018.

Mij lijkt een heroverweging en enige zelfreflectie  van deze aanpak op zijn plaats. En, voor alle duidelijkheid, ik heb een groot respect voor de schier onmogelijke taak van admins, maar soms kun je je te veel werk op de hals halen.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

vincentvanderspek

#82
"Niet onderzocht" was hier een andere mogelijkheid geweest, maar het afkeuren van de waarneming daagde je (inderdaad) een beetje uit in je comment  ;). Met "niet onderzocht" had ie evengoed niet meegeteld in het fenologie-overzicht. Overigens, in dit geval: 6 maart is geen 6 februari. 6 maart zou voor mij een record zijn, maar het is voor heel NL een vrij normale datum voor de 1e!

PS Jij was je in elk geval bewust van de vroege datum. Dat is lang niet altijd het geval bij vroege/ late meldingen (nogmaals: bosrieten in april en de serie die Frank aanhaalde zijn daar enkele voorbeelden van)
"My choice is what I choose to do,
And if I'm causing no harm, it shouldn't bother you.

Your choice is who you choose to be,
And if you're causin' no harm, then you're alright with me."

― Ben Harper

frankneijts

Citaat van: vincentvanderspek op april 04, 2018, 14:41:51 PM
...

PS Jij was je in elk geval bewust van de vroege datum. Dat is lang niet altijd het geval bij vroege/ late meldingen (nogmaals: bosrieten in april en de serie die Frank aanhaalde zijn daar enkele voorbeelden van)

Precies! De meeste 'zondaars' in dit jaarlijks terugkerende feno-festijn, zijn tamelijk onschuldige lui die zich nauwelijks bewust lijken te zijn van het feit dat hun waarneming soms absurd vroeg is. 
Overigens blijf ik het, jaar in jaar uit, opvallend vinden dat de echt vroege claims zelden gedocumenteerd zijn (terwijl tegenwoordig Jan & alleman wel iets bij zich heeft waarmee-ie kan fotograferen of geluiden opnemen..) en àls er documentatie bij zit, deze onveranderlijk de 'verkeerde' soort laat zien/horen .. Voor mij is dat in elk geval een aanwijzing dat als je niet reageert, er behoorlijk veel onjuiste waarnemingen in de database sluipen. Zo durf ik inmiddels wel te zeggen dat er dit jaar vóór 27 maart geen levende Boompieper in NL te vinden was, dat waren allemaal Graspiepers of Boomleeuweriken.. B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jeroen vinke

Ik denk dat je nooit kan weten of een eerste waarneming van een soort in een bepaald jaar daadwerkelijk een eerste terugkomer of een overwinteraar is. Neem als voorbeeld die zomertortel die dit jaar in Nederland overwintert. Als deze in één van de bossen hier in Drenthe had gezeten had wellicht niemand hem opgemerkt, ten eerste omdat de dichtheid aan vogelaars hier kleiner is en ten tweede de dichtheid aan bossen hoger dan elders in het land, om vervolgens op een zekere zonnige dag in maart wel opgemerkt wordt omdat hij begint met zingen terwijl er toevallig wel iemand loopt. In dat geval zal hij de boeken in gaan als vroege terugkomer, terwijl hij er misschien de hele winter al zat. Misschien zelfs het geval van de eerste van 2006 of 2010. Dit is natuurlijk het welbekende verhaal van de vals-positieven die je er altijd bij hebt zitten.

Met vriendelijke groet,
Jeroen Vinke

P.s. Sabel me niet neer op een wellicht dom voorbeeld. Ik geloof niet dat elke vogel in Nederland door iemand gezien of gehoord is.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

migratorius

Draaihals

Tip aan Peter: geluidsrecorder mee laten lopen! Kan Vincent je waarneming ook niet meer afkeuren. Als wetenschapper weet je dat je gegevens onafhankelijk bewezen moeten kunnen worden.

JanHein

frankneijts

Citaat van: migratorius op april 04, 2018, 16:58:40 PM
Draaihals

Tip aan Peter: geluidsrecorder mee laten lopen! Kan Vincent je waarneming ook niet meer afkeuren. Als wetenschapper weet je dat je gegevens onafhankelijk bewezen moeten kunnen worden.

JanHein

Die Draaihals is wel grappig in het verband van de discussie hierboven: daar moet je als beoordelaar heel erg mee oppassen omdat-ie elk voorjaar steeds vroeger lijkt te arriveren. Ook Bonte Vliegenvanger en Fluiter zijn van die soorten die dat doen, zij het wat minder opvallend misschien. Dat geeft sommige waarnemers de 'courage' om hun eigen (te) vroege waarnemingen te 'rechtvaardigen' maar zo simpel is het niet. Soorten als Boompieper, Fitis, Bosrietzanger, Wespendief e.d. arriveren al decennia op bij wijze van spreken 'dezelfde datum'..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Citaat van: pdeknijff op april 04, 2018, 12:53:16 PM
Ik ben zo'n kritische "ervaren" waarnemer, maar ook een ervaren wetenschapper. Het grote probleem met de, laat ik het voorzichtig zeggen, eerstelingen fixatie, is het ontbreken van een duidelijke doelstelling.

Als het er alleen maar om gaat om een jaarlijkse lijst van "onbetwistbare" documentatie van eerstelingen bij te houden, dan hoef je (te) vroege, maar niet gedocumenteerde  waarnemingen niet af te keuren, maar alleen niet te op te nemen op die jaarlijkse lijst, of die nu zinvol is of niet (mijn mening: niet zinvol, wel leuk maar meer niet).

Als het de bedoeling is om een gedegen fenologie onderzoek te doen, gebaseerd op de op wrn.nl ingevoerde waarnemingen, dan zijn er meer dan voldoende analyse strategieën te bedenken welke niet afhankelijk zijn van welke vorm van documentatie van de aller vroegste waarneming dan ook.

Laat ik mijn eigen inderdaad nogal vroege waarneming van een Kleine plevier dit jaar als voorbeeld nemen (zie https://waarneming.nl/waarneming/view/149186023).
Een soort waarvan je de roep kunt dromen, en welke ik in Alphen a/d Rijn als lokale broedvogel vrijwel onafgebroken sinds 1978 zie. Dit jaar vroeg in het ZR, en elders in het land ook 2 andere waarnemingen op dezelfde dag, waarvan 1 met foto, en zelfs een eerdere waarneming zonder enige documentatie.
Vogel vloog luid roepend een paar rondjes en verdween naar Noord, onmiskenbaar en verder niets bijzonders. Dan kan ik twee dingen doen (1) gewoon invullen, in de wetenschap dat het een vroege is en dat de eerstelingen politie documentatie wil hebben, die ik niet heb, of (2) invullen met de opmerking "luid roepend rondvliegend met de kenmerkende roep, en door naar Noord.

Omdat voor mij wrn.nl vrijwel uitsluitend (althans bij vogels) als een database van waarnemingen in het ZR als doel heeft, voegt een  opmerking voor mij niets toe aan de registratie van deze waarneming voor dit gebied. Dus, ik voer gewoon in (en ja daag uit), en dus wordt de waarnemingen prompt afgekeurd, waarom ik gevraagd had, dus verschijnt dit geval niet meer in de statistieken van wrn.nl, behalve bij mijn eigen waarnemingen.
En dat dus alleen maar omdat er geen documentatie was die noodzakelijk wordt geacht voor een gedocumenteerde eerstelingen lijst. Alles dus misschien volgens de zelfverklaarde richtlijnen, maar zuiver is het niet, immers, het eerste geval van 2018, op 4 maart, is ook niet gedocumenteerd, en zonder aanvullende opmerkingen nog steeds terug te vinden, terwijl een andere waarneming op 6 maart, klaarblijkelijk, alleen de goedkeuring heeft vanwege de opmerking "plevier met gele oogring".

Kortom, een vroege waarneming afkeuren (zodat deze niet meer in de statistieken is terug te vinden) omdat er geen documentatie is, en andere vroege waarnemingen zonder documentatie laten staan is inconsequent. Je kunt, en dat is veel eenvoudiger, volstaan met het uitsluitend niet opnemen van mijn (en andere) waarnemingen als eerste gedocumenteerde waarneming voor Nederland in 2018.

Mij lijkt een heroverweging en enige zelfreflectie  van deze aanpak op zijn plaats. En, voor alle duidelijkheid, ik heb een groot respect voor de schier onmogelijke taak van admins, maar soms kun je je te veel werk op de hals halen.
Ik lees hier zo snel niet zoveel wat met https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=418817.msg2200249#msg2200249 niet al beantwoord was. M.b.t. een waarneming met status 'niet onderzocht', daar dekt de naam van de status heel aardig de lading. Waarnemingen niet valideren is geen kwestie van inconsequent zijn maar van tijdgebrek. Bij gevalideerde waarnemingen kun je uiteraard eisen stellen aan die validatie.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Robert V.T

Groeten,

Robert van Tiel

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)