Meldingen eerste/laatste gedocumenteerde ... van 2018

Gestart door Robertmeer, maart 06, 2018, 21:48:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Oenanthe

Zoiets is allemachtig moeilijk te bewijzen Jacob. En als je al zo wilt redeneren moeten witte kwikstaart en roodborsttapuit ook in het rijtje worden genoemd. Die staan er nu niet in, en terecht lijkt mij. Daarvan overwinteren er hier te veel. Ik vind het daarom ook merkwaardig dat meldingen van duidelijke overwinteraars (beflijster, tuinfluiter, rouwkwikstaart) in een fenologie-overzicht worden opgenomen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: Oenanthe op maart 19, 2018, 10:49:28 AM

...  Ik vind het daarom ook merkwaardig dat meldingen van duidelijke overwinteraars (beflijster, tuinfluiter, rouwkwikstaart) in een fenologie-overzicht worden opgenomen.

Tuinfluiter is niet echt een overwinteraar.
https://waarneming.nl/soort/stats/189
Herman van der Meer

Wouter Puyk

En zolang het handje vol overwinteraars van categorie Beflijster/Morinel etc. voldoende gedocumenteerd is blijft het mogelijk om het kaf van het koren te scheiden.

Oenanthe

Citaat van: HPM op maart 19, 2018, 11:02:58 AM
Citaat van: Oenanthe op maart 19, 2018, 10:49:28 AM

...  Ik vind het daarom ook merkwaardig dat meldingen van duidelijke overwinteraars (beflijster, tuinfluiter, rouwkwikstaart) in een fenologie-overzicht worden opgenomen.

Tuinfluiter is niet echt een overwinteraar.
https://waarneming.nl/soort/stats/189
Overwinterende tuinfluiters en beflijsters zijn inderdaad zeer uitzonderlijk maar dat vind ik geen reden om net te doen alsof er geen overwinteraars zijn. Ik hou voor mezelf al tientallen jaren een fenologie-overzicht bij. Daarin staat van bijvoorbeeld witte kwikstaart regelmatig bij de datum: Overwinterde.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Overwinteraars zijn hier niet relevant. Het gaat om de eerste 'zomer'waarnemingen.
Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: HPM op maart 19, 2018, 12:55:12 PM
Overwinteraars zijn hier niet relevant. Het gaat om de eerste 'zomer'waarnemingen.

Precies..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Waarom zijn roodborsttapuit en witte kwik dan uitgesloten? Die overwinteren echt niet allemaal in Nederland.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Robert V.T

Groeten,

Robert van Tiel

frankneijts

Citaat van: Oenanthe op maart 19, 2018, 13:27:38 PM
Waarom zijn roodborsttapuit en witte kwik dan uitgesloten? Die overwinteren echt niet allemaal in Nederland.

Natuurlijk niet maar dat geldt ook voor Zanglijster, Roodborst, Vink en nog een hele bende die we niet tot de voorjaarsgasten rekenen maar het deels wel zijn natuurlijk. Helaas dragen ze geen halsbandje met 'wintergast', 'doortrekker', 'zomergast' want dat zou het een stuk makkelijker maken... B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jacob Molenaar

Over het algemeen overwinteren regenwulpen alleen in de Delta en een enkele in het Waddengebied, dus dan is het redelijk 'safe' om te zeggen dat deze niet overwinterd heeft.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Vincent Hart

Citaat van: frankneijts op maart 19, 2018, 16:54:03 PMHelaas dragen ze geen halsbandje met 'wintergast', 'doortrekker', 'zomergast' want dat zou het een stuk makkelijker maken... B)
En precies daarom lijkt mij de meest pragmatische oplossing om met die grensgevallen hier niets te doen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

hiskodevries

Citaat van: Vincent Hart op maart 20, 2018, 16:58:07 PM
Citaat van: frankneijts op maart 19, 2018, 16:54:03 PMHelaas dragen ze geen halsbandje met 'wintergast', 'doortrekker', 'zomergast' want dat zou het een stuk makkelijker maken... B)
En precies daarom lijkt mij de meest pragmatische oplossing om met die grensgevallen hier niets te doen.
willekeur
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op maart 20, 2018, 17:46:32 PM
Citaat van: Vincent Hart op maart 20, 2018, 16:58:07 PM
Citaat van: frankneijts op maart 19, 2018, 16:54:03 PMHelaas dragen ze geen halsbandje met 'wintergast', 'doortrekker', 'zomergast' want dat zou het een stuk makkelijker maken... B)
En precies daarom lijkt mij de meest pragmatische oplossing om met die grensgevallen hier niets te doen.

willekeur

Dus een Tuinfluiter op 11 januari betekent voor jou dat een ongedocumenteerde waarneming van voor ongeveer de tweede week van april geloofd moet worden?
Herman van der Meer

Vincent Hart

Noch de post van Hisko noch die van mij biedt ook maar enige aanleiding om tot die conclusie te komen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Vincent Hart op maart 20, 2018, 23:31:29 PM

Noch de post van Hisko noch die van mij biedt ook maar enige aanleiding om tot die conclusie te komen.

Ik reageerde op de uitspraak van Hisko.
Herman van der Meer

snwja3

Natuurlijk is er enige willekeur. Maar bij de admins ervaring genoeg om hier een goede inschatting te maken van wat wel/niet, dus volg ze lekker.
En dan zal er eens eentje verkeerd tussen zitten, so what?
Wietze Janse

frankneijts

Citaat van: snwja3 op maart 21, 2018, 09:15:26 AM
Natuurlijk is er enige willekeur. Maar bij de admins ervaring genoeg om hier een goede inschatting te maken van wat wel/niet, dus volg ze lekker.
En dan zal er eens eentje verkeerd tussen zitten, so what?

'The Human Factor' wat een goed boek was dat eigenlijk .... B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

https://waarneming.nl/soort/view/89 of iedereen is gek geworden, of het moet toch niet zo heel moeilijk zijn om binnenkort eens een fitis te documenteren... Maak me los!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

pdeknijff

Je kunt ook redeneren dat de meeste vogelaars helemaal geen interesse hebben in die onzinnige documentatie eis, Vincent. Ze geven gewoon door wat ze zien of horen. Ik mag dat wel, dat snap je.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Vincent Hart

#49
Dat kan, Peter, maar ik redeneer dan kennelijk wat minder vanuit mezelf (en negativiteit) dan jij. Documentatie is een zo objectief mogelijke manier om een eerste waarneming van een soort in jaar X vast te stellen. Omdat we als W.nl toch iets met fenologische uitschieters moeten zijn we wat 'strenger' op waarnemingen voor de eerste gedocumenteerde, en laten we waarnemingen daarna die verder niet schokkend zijn verder voor wat ze zijn. We kunnen ook niets met fenologie doen, werken met eerste aankomstdata uit andere bronnen of bijvoorbeeld op reputatie waarnemingen valideren. Die methodes vallen ergens tussen even bewerkelijk en nog veel bewerkelijker.

Om een voorbeeldje te noemen: Elk jaar weer worden er als graspiepers beginnen te zingen vele tientallen boompiepers gemeld. Ik denk dat jij wel ongeveer feeling hebt voor een normale aankomstdatum van die laatste soort. Laten we die waarnemingen (veelal ongedocumenteerd) voor wat we zijn, dan creëren we een (fantoom)patroon waar het jaar erna andere vogelaars naar gaan verwijzen ('ja maar vorig jaar deden jullie ook niks met die boompieperwaarnemingen in maart')
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

pdeknijff

Dat is precies de reden waarom jullie fenologie aanpak niet goed is. Ik heb het al eerder geschreven, die eerste waarnemingen doen er helemaal niet toe voor een zinnig fenologie onderzoek, of ze nu wel of niet kloppen. Ik ben het wel met je eens dat een (byzonder) vroege maar gedocumenteerde waarneming, beter is (vooral leuker voor de recordjagers) maar dat is ook het enige.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

HPM

Citaat van: pdeknijff op maart 23, 2018, 17:11:18 PM

Dat is precies de reden waarom jullie fenologie aanpak niet goed is. Ik heb het al eerder geschreven, die eerste waarnemingen doen er helemaal niet toe voor een zinnig fenologie onderzoek, of ze nu wel of niet kloppen. Ik ben het wel met je eens dat een (byzonder) vroege maar gedocumenteerde waarneming, beter is (vooral leuker voor de recordjagers) maar dat is ook het enige.

Het gaat niet om records maar om validatie.
Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: pdeknijff op maart 23, 2018, 17:11:18 PM
Dat is precies de reden waarom jullie fenologie aanpak niet goed is. Ik heb het al eerder geschreven, die eerste waarnemingen doen er helemaal niet toe voor een zinnig fenologie onderzoek, of ze nu wel of niet kloppen. Ik ben het wel met je eens dat een (byzonder) vroege maar gedocumenteerde waarneming, beter is (vooral leuker voor de recordjagers) maar dat is ook het enige.
Maar ik geloof ook niet dat iemand van ons een "zinnig fenologie onderzoek" pretendeert Peter. We willen alleen graag dat de ingevoerde waarnemingen kloppen. Het blijft een merkwaardig fenomeen dat heel veel 'te' vroege waarnemingen niet gedocumenteerd zijn of, indien wel, foutief. Het voorbeeld van Boompieper dat Vincent geeft is illustratief. En zouden wij inderdaad kritiekloos al die mogelijke te vroege waarnemingen goedkeuren, krijg je inderdaad het effect dat Vincent aanhaalt. In dat geval kun je erop wachten dat de komende jaren ook zonder verdere klimaatverandering, in elk geval Boompiepers steeds 'vroeger terugkomen' ....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Ik ben overigens wel benieuwd wat in Peters ogen een betere aanpak zou zijn, ik denk niet dat ook maar een van de admins die zich met fenologie bezighouden getrouwd is met de huidige methode.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Tj0nge jonge, is er nou echt helemaal niemand in staat een geluidsfragmentje op te nemen of een vaag plaatje te schieten van een Fitis: https://waarneming.nl/soort/view/89??  D'r zal toch wel één goeie bij zijn..? B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

m.dijksterhuis


Vincent Hart

Op deze datum is dat geen kwestie van 'zelfs' Marc. Ik hoor zelf overigens niets dat op Boompieper lijkt.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

m.dijksterhuis

Hij is ook lastig te horen, met koptelefoon op is het wel te doen.
Maar zie het spectogram.
Eventueel kan ik er nog wel een betere opname van maken en 2e roepje er bij zetten.

Robert V.T

Groeten,

Robert van Tiel

m.dijksterhuis