Gezamenlijk Noordse Winterjuffers zoeken

Gestart door Gert Veurink, januari 17, 2008, 21:02:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

ArjenDrost †

Even een ander vraagje. Hoelang blijven die juffers eigenlijk in hun overwinteringsgebied?
Tenminste, volgens mij zijn er een stuk meer plekken waar ze in de winter worden waargenomen dan waar ze zich voortplanten.

Ik heb de Brachytron wel doorgelezen, maar kan daar niet echt vinden hoelang ze blijven en waar ze dan naartoe gaan. Nog niet bekend dus?

Als ze niet terug gaan naar de Weerribben/Kuinderplas lijkt het me dat ze op zoek zijn naar nieuwe gebieden, dus misschien is het dan ook zinvol om zomers andere gebiedjes in de gaten te houden?

Weia

CiteerIk heb de Brachytron wel doorgelezen, maar kan daar niet echt vinden hoelang ze blijven en waar ze dan naartoe gaan. Nog niet bekend dus?
Inderdaad onbekend.
*Ofwel ze gaan vanuit de (drogere) wintergebieden naar de (vochtiger) voortplantingsbiotopen, maar dan moeten ze dus kunnen navigeren. En daar weten we niets over.
*Ofwel ze zwerven in de herfst uit vanuit de hoop in het voorjaar nieuw water te kunnen ontdekken. Maar dat zou betekenen dat het gros van die overwinteraars het laadje gaat leggen binnenkort...
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Weia

Citeer2e foto niet mooi, de reden dat ik m laat zien: is het verbeelding? of zie ik nu al een begin van blauwe kleuring in de ogen?
Dat zou toch best eens kunnen... Heel interessant, temeer als de andere winterjuffer het pas later heeft.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Gert Veurink

Citeer
Citeer2e foto niet mooi, de reden dat ik m laat zien: is het verbeelding? of zie ik nu al een begin van blauwe kleuring in de ogen?
Dat zou toch best eens kunnen... Heel interessant, temeer als de andere winterjuffer het pas later heeft.
Toch op letten!
Ik ga binnenkort weer kijken. ik zal André ook vragen er op te letten.
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

#34
Er lopen nu 2 threads door elkaar geloof ik...

Wat betreft de navigatie:

Ook Rombouten zijn een hele tijd van huis (en een heel eind, tot zo'n 50km) en hebben maar een beperkt aantal voortplantingsplaatsen. Ik meen in Suhlings/Mueller gelezen te hebben dat Rombouten terug naar de voortplantingsplaats keren, tenzij ze een andere geschikte voortplantingsplaats hebben gevonden. Op die manier zouden ze dus op een soort hink-stap-sprong achtige manier het soortareaal kunnen verbreiden (en dat dat best snel kan, bewijst het succesverhaal van de Rivierrombout). Blijft dan natuurlijk de vraag waar ze zich op orienteren, en die is waarschijnlijk niet zo makkelijk te beantwoorden. Voor vogels zijn ze daar in ieder geval een paar honderd jaar mee bezig geweest.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Gert Veurink

#35


Op deze bewerking misschien nog íets duidelijker. (ook duidelijker dat t een heeeele slechte foto is...   )

André den Ouden liet mij weten bij zijn foto's van vorig jaar de eerste
(lichte) blauwkleuring aan te treffen bij foto's van 27 maart 2007. Het eerste eiafzettende tandem zag hij een dag later.

Hij zegt verder nog nooit weerspiegeling te hebben waargenomen in de ogen van een juffer/libel. Ik zelf ook niet en ook niet bij foto's van anderen. Toch fascinerend...

Erg wetenschappelijk onderbouwd is het nog niet, maar wel voldoende voor mij om het met extra aandacht te volgen. Zal nog es wat rond vragen/lezen/kijken.
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

#36
Als je op mijn site kijkt zit dat blauwe alleen maar op de voorjaarsfotos, dus het oude beest. Maar goed, conclusies maken op een sample van 3 beesten...

Btw wat is je theorie. Het idee om naar blauwe oogjes te gaan kijken komt denk ik ergens vandaan...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Gert Veurink

#37
CiteerBtw wat is je theorie. Het idee om naar blauwe oogjes te gaan kijken komt denk ik ergens vandaan...

Theorie heb ik niet echt, maar het ligt voor de hand te denken aan geslachtsrijpheid, aangezien ze het normaliter lijken te krijgen kort voor het moment waarop ze 'het doen'. Dan zou het interessant kunnen zijn wanneer noordse dit eerder hebben dan bruine, of wanneer ze het dit jaar eerder krijgen dan andere jaren.

Maar goed het gaat om vage kleuring op vage foto's van enkele exemplaren. Het enige wat ik zeg is dat dat voor mij voldoende reden is er meer aandacht voor te hebben.
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

Ok, maar wat is dan het (biologische) voordeel er van?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Gert Veurink

CiteerOk, maar wat is dan het (biologische) voordeel er van?
voordeel voor de winterjuffer bedoel je denk ik?
Tja dan ga ik wel heel ver door op een heeeeele smalle hypothese. Maar een slag in de lucht zou kunnen zijn:

- Het duidt op een langere periode van geslachtsrijpheid --> meer nageslacht
- het duidt op een eerdere geslachtsrijpheid --> geen voordeel misschien zelfs nadeel. Nu geslachtsrijp, eitjes leggen en dan elfstedentochtaferelen eind februari.

Ik vind wel opvallend dat Joachim en ik beiden de foto maakten na een paar zeer lenterse dagen.

Maar goed dit gezegd hebbend: ik heb natuurlijk ook geen flauw benul. Ik verwonder me slechts.  
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

Verwondering is goed. Wetenschap begint daar meestal mee. Blauwe ogies zijn mij nooit opgevallen en heb dus ook geen idee of dat sowieso enige relevantie heeft. Vandaar mijn vraag naar een hypothese.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Gert Veurink

Reactie van René Manger nadat ik de foto's van Joachim en mezelf had gemaild:

"De kleuring begint aan de binnenrand van de ogen. Op beide foto's lijkt er idd een begin van blauwkleuring op te treden. Vermoedelijk wordt dit veroorzaakt door de abnormaal hoge temperaturen voor de tijd van het jaar. In feite is de situatie vergelijkbaar met de maanden maart en april. Hoogstwaarschijnlijk zorgt de toename van de temperatuur voor een verhoging van de hormoonspiegel, waardoor de dieren eerder geslachtsrijp worden. Zelf heb ik dit niet eerder zo vroeg gezien, maar goed zo'n warme februari is natuurlijk uniek."

groet!
Gert Veurink



Goyatlah

Blijft mijn vraag naar een hypothese...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Anne Hueber †

CiteerReactie van René Manger nadat ik de foto's van Joachim en mezelf had gemaild:

"De kleuring begint aan de binnenrand van de ogen. Op beide foto's lijkt er idd een begin van blauwkleuring op te treden. Vermoedelijk wordt dit veroorzaakt door de abnormaal hoge temperaturen voor de tijd van het jaar. In feite is de situatie vergelijkbaar met de maanden maart en april. Hoogstwaarschijnlijk zorgt de toename van de temperatuur voor een verhoging van de hormoonspiegel, waardoor de dieren eerder geslachtsrijp worden. Zelf heb ik dit niet eerder zo vroeg gezien, maar goed zo'n warme februari is natuurlijk uniek."
Klinkt allemaal erg aannemelijk, maar blijft de vraag, waarom de Bruine dan nog geen blauwkleuring hebben. Het waren toch dezelfde weersomstandigheden!

Gert Veurink

Citeer
CiteerReactie van René Manger nadat ik de foto's van Joachim en mezelf had gemaild:

"De kleuring begint aan de binnenrand van de ogen. Op beide foto's lijkt er idd een begin van blauwkleuring op te treden. Vermoedelijk wordt dit veroorzaakt door de abnormaal hoge temperaturen voor de tijd van het jaar. In feite is de situatie vergelijkbaar met de maanden maart en april. Hoogstwaarschijnlijk zorgt de toename van de temperatuur voor een verhoging van de hormoonspiegel, waardoor de dieren eerder geslachtsrijp worden. Zelf heb ik dit niet eerder zo vroeg gezien, maar goed zo'n warme februari is natuurlijk uniek."
Klinkt allemaal erg aannemelijk, maar blijft de vraag, waarom de Bruine dan nog geen blauwkleuring hebben. Het waren toch dezelfde weersomstandigheden!
Dat zeg ik... interessant, niet?!

Het is nog te vroeg voor hypotheses. Eerst meer info verzamelen...
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ArjenDrost †

CiteerMaar wat is dan de functie er van????
Van het blauw worden van de ogen?

Misschien aangeven dat ze geslachtsrijp zijn? Weten de vrouwtjes achter welke mannetjes ze wel/niet aan hoeven zitten en andersom...

Anne Hueber †

Citeer

Misschien aangeven dat ze geslachtsrijp zijn? Weten de vrouwtjes achter welke mannetjes ze wel/niet aan hoeven zitten en andersom...
Beetje flauwekul natuurlijk, vallen de vrouwtjes van de zomer zeker op de mooie bruine ogen van hun partner. Wel afwisselend natuurlijk ;)  

JohanvantBosch

#48
Citeer
Citeer

Misschien aangeven dat ze geslachtsrijp zijn? Weten de vrouwtjes achter welke mannetjes ze wel/niet aan hoeven zitten en andersom...
Beetje flauwekul natuurlijk, vallen de vrouwtjes van de zomer zeker op de mooie bruine ogen van hun partner. Wel afwisselend natuurlijk ;)
??? In de zomer planten ze zich natuurlijk niet voort..... of was deze hele bijdrage een grap?
;)  

Goyatlah

Ach Johan, begrijp je vrouwtjes juffers wel?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Gert Veurink

OP zichzelf niet uniek dat dieren van kleur veranderen als ze geslachtsrijp zijn toch? Ik vind het aannemelijk wat Arjen erover zegt. Alhoewel ik vaak de indruk heb dat juffervrouwtjes niet zoveel inspraak hebben maar in hun nek worden gegrepen.
Er is in ieder geval een verband tussen de blauwe ogen en geslachtsrijpheid. Ze krijgen dan ook blauw tussen de vleugels. De vraag is voor mij niet zozeer "waarom", maar vooral "waarom nu?" en "waarom een bruine nu (kennelijk) niet?"  Verder interessant om te kijken of het nu weer wegtrekt nu het wat kouder is.  
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

#51
Moi Gert,

je kunt volgens mij van 1 of 2 foto's geen konklusies trekken. Van de winters die ik op de foto heb heeft inderdaad alleen het voorjaarsbeest wat blauw, maar dat is weer wel een mannetje, dus het verhaal van geslachtsrijpheid gaat wat mij betreft niet op.

Btw die beesten hoeven dat ook niet eens te weten: voorjaar, mooi weer, voortplantingshabitat... Alles okay, toch?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Btw, de kleur van de ogen geeft ook een beetje aan welke kleuren het beest zelf niet kan zien. Goudoogdazen met hun groene ogen zien mij des te beter, omdat ik niet groen ben, en dus in het habitat op val, blauwkleuring betekent dat ze de lucht minder goed zien, maar wat er vliegt wellicht des te beter. En de bruine ogen: wij zien hun moeilijk, maar ze zien elkaar des te beter...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Gert Veurink

#53
CiteerMoi Gert,

je kunt volgens mij van 1 of 2 foto's geen konklusies trekken. Van de winters die ik op de foto heb heeft inderdaad alleen het voorjaarsbeest wat blauw, maar dat is weer wel een mannetje, dus het verhaal van geslachtsrijpheid gaat wat mij betreft niet op.

Btw die beesten hoeven dat ook niet eens te weten: voorjaar, mooi weer, voortplantingshabitat... Alles okay, toch?
Ik trek nog altijd geen conclusies. De conclusie dat blauwe ogen met geslachtsrijpheid te maken hebben is al eerder getrokken, onder meer in Brachytron. Waarom dat zo is, geen idee.
Maar in elk geval krijgen ze altijd blauwe ogen in de periode van voortplanting. Dat geldt ook voor bruine. Ik snap niet waarom het niet opgaat omdat het mannetjes betreft (die van mij en ook die van Joachim zijn eveneens mannetjes), Het zou hetzelfde kunnen zijn als pronkveren bij vogels toch? Maar als gezegd ik weet het niet. Ik vind het interessant omdat het zou kunnen duiden op een verschil tussen beide soorten. Het zou verder kunnen duiden op een snelle reactie op mooi weer. Dat kan gevolgen hebben in het kader van klimaatverandering en zo. Bij vogels zie je ook dat sommige soorten zich moeiteloos aanpassen en gewoon eerder uit Afrika komen en andere (bijv. bonte vliegenvanger) niet en daardoor te laat zijn met voedsel (rupsen) die onder invloed van het weer wel eerder komen.

Maar als gezegd misschien heeft dit alles er niets mee te maken. Maar het is wel opvallend dat twee verschillende mannetjes op verschillende locaties dit hebben en dat dit kennelijk nog niet eerder zo vroeg is waargenomen. Dat maakt het voor mij interessant. Het staat iedereen natuurlijk vrij het saai of oninteressant of zinloos te vinden... Laat mij me nou maar lekker nerd-achtig hierin verdiepen ;)
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

Was ook zeker niet bedoeld om jou (of wie dan ook af te kraken), just my persoanl vision.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

CiteerAch Johan, begrijp je vrouwtjes juffers wel?
Ik begrijp vrouwen zowiezo niet zo....  ;)  

Goyatlah

#56
Citeer
Citeer
CiteerAch Johan, begrijp je vrouwtjes juffers wel?
Ik begrijp vrouwen zowiezo niet zo....  ;)
Dat pleit voor je. Het houdt de spanning er ook wat in hè...

@Dolf ik voelde me niet afgekraakt. Je maakte je punt. Geen punt.

Bovendien kunnen wij mannen argumenten en gevoelens wèl scheiden toch?  ;)
Is dat zo?

Moar gout,

ik ben van plan om komend voorjaar wat onderzoek naar winters in Groningen en Noord-Drenthe te doen. Begrijp dat Arjen zondag in Appelbergen gaat kijken. Verwacht daar niet echt wat van, heb ze daar zelf nooit gezien, maar aan de andere kant ook nooit in de winter naar gezocht (zie overigens mn neie fotosite). Maar vraag iedereen daar en ook bij het Zuidlaardermeer extra attent op deze beestjes te zijn. Zelf ga ik in april een aantal keer het Leekstermeer af (denk dat de kansen daar het grootst zijn).

Oftewel, wie vind dit jaar de eerste Groningse (allebei de soorten is goed, maar ik ga nu voor de Bruine)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ArjenDrost †

Ik ga zo denk ik alvast m'n best wel even doen. Alleen nu zal het wel helemaal lastig worden, nu het weer koud is.

De Noordse Winterjuffer is een noordelijkere soort dan de Bruine, toch (op wereldniveau)? Dat zou inhouden dat die normaal gesproken een korter voortplantingsseizoen heeft, het voorjaar begint in het noorden later. Ik kan me dan voorstellen dat hij dus een snellere cyclus moet hebben. Dat zou kunnen verklaren waarom we nu al wel blauwe Noordse en nog geen blauwe Bruine vinden (er van uitgaand dat de geslachtsrijpheidtheorie klopt).

Overigens, mooie fotosite Dolf  :duim:  

Goyatlah

Dank, ik denk dat er wel wat bekende beelden op staan  B)

Winterjuffers zijn sowieso snelle voortplanters. In juni zijn ze weg, maar in augustus zijn ze er al weer. Hele voortplantingscyclus duurt hooguit 3 maand. Alleen itt bv Zwervende Heidelibel en Tengere Grasjuffer (die allebei trouwens bij het Zuidlaardermeer zitten) hebben ze maar 1 generatie per jaar.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Anne Hueber †

Citeer

Bovendien kunnen wij mannen argumenten en gevoelens wèl scheiden toch?  ;)
hahaha :grin: