Hoofdmenu

Hoorntje

Gestart door Arno van Stipdonk, december 24, 2005, 17:25:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

Voor de echte mycologen onder ons, vandaag kwam ik dit Hoorntje tegen. Is dit misschien het Gaffelhoorntje, of Spatelhoorntje ^_^  of toch gewoon Geel hoorntje? Op naaldhout.
Lijkt volgens mij veel op Gaffelhoorntje, vooral omdat het een vergroeid bundeltje is. Dit verschijnsel (bundeltje) heb ik verder nog niet gezien. Heb laatste maanden veel exemplaren van Geel Hoorntje gezien, maar dit waren allemaal aparte gele stengeltjes.

Cees Veenema

CiteerVoor de echte mycologen onder ons, vandaag kwam ik dit Hoorntje tegen. Is dit misschien het Gaffelhoorntje, of Spatelhoorntje ^_^  of toch gewoon Geel hoorntje? Op naaldhout.
Lijkt volgens mij veel op Gaffelhoorntje, vooral omdat het een vergroeid bundeltje is. Dit verschijnsel (bundeltje) heb ik verder nog niet gezien. Heb laatste maanden veel exemplaren van Geel Hoorntje gezien, maar dit waren allemaal aparte gele stengeltjes.
Hallo Arno,
Waarom geen Kleverig Koraalzwammetje ?
Cees
Groet,

Cees

Arno van Stipdonk

Hallo Cees,

Kan je reactie wel voorstellen, exemplaar is duidelijk donkerder dan Geel hoorntje en Kleverig koraalzwammetje is ook donkerder. Echter heeft Kleverig koraalzwammetje op uiteinden van de tentakels weer kleine vertakkingen:

Arno van Stipdonk

Voorbeeld van Geel hoorntje:

Arno van Stipdonk

Heb nog een foto van eind oktober welke op dezelfde boomstam gemaakt is. Toen ging ik er nog vanuit dat het Geel hoorntje was. Echter komen deze nog jonge exemplaren in bundeltjes tevoorschijn. Ook zie je bij het exemplaar rechts in het midden duidelijk dat het uiteinde anders is.

Cees Veenema

#5
Citeer
CiteerVoor de echte mycologen onder ons, vandaag kwam ik dit Hoorntje tegen. Is dit misschien het Gaffelhoorntje, of Spatelhoorntje ^_^  of toch gewoon Geel hoorntje? Op naaldhout.
Lijkt volgens mij veel op Gaffelhoorntje, vooral omdat het een vergroeid bundeltje is. Dit verschijnsel (bundeltje) heb ik verder nog niet gezien. Heb laatste maanden veel exemplaren van Geel Hoorntje gezien, maar dit waren allemaal aparte gele stengeltjes.
Hallo Arno,
Waarom geen Kleverig Koraalzwammetje ?
Cees
Ik heb gisteren ook nog zo'n geval op de foto gezet,.
Dat zal wel een geel hoorntje zijn denk ik.
Cees
Groet,

Cees

Corryabbink

#6
Hoi Arno en Cees,

Ik denk dat hierbij hulp nodig is want:

Geel hoorntje op loofhout

Kleverig koraalzwammetje en Gaffelhoorntje op naaldhout.

Dit is wat ik in de boeken kan vinden.

Verder vind ik  haar er raar uitzien voor Geel hoorntje de kleur en afgeplat kan ik hierbij niet plaatsen. Mogelijk is het toch Kleverig koraalzwammetje.
Maar misschien komt iemand anders met de oplossing.
Mijn vingers jeuken om dit in een goed boek te kunnen opzoeken maar Arno jij hebt al iets meer om in te kijken.
Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

#7
CiteerMijn vingers jeuken om dit in een goed boek te kunnen opzoeken maar Arno jij hebt al iets meer om in te kijken.

Dat valt een beetje tegen Corry. In de gele bijbel staan geen plaatjes, is echt alleen een naslagwerk.
Echter heb ik wel een digitale versie van de Interactieve Paddestoelengids van G.J. Keizer. Hierin staat een afbeelding van Gaffelhoorntje waar ik de eerste foto op vind lijken. Op de laatste foto is dus dezelfde soort afgebeeld, deze zijn inderdaad beiden op naaldhout.

Maar goed, ik heb Geel hoorntje ook al op naaldhout gevonden, dus echt zekerheid geeft me dat niet.
Kleverig koraalzwammetje kan het volgens mij echt niet zijn. Heb deze ook regelmatig gezien maar is toch echt heel anders.

Hopelijk kan Dinant hier iets meer over vertellen, want ik kan echt nergens meer informatie vinden over Gaffelhoorntje.

Bedankt voor het meedenken Corry. :duim:  

Corryabbink

Hallo Arno,

Gaffelhoorntje staat niet in het boek van Keizer. Ik kan de soorten dus niet vergelijken maar ik denk aan de naam te horen dat die ook tweetoppig is. Hoe kom je overigens aan zo'n digitale versie? Waarschijnlijk staan daar meer soorten op dan in zijn boek.

Op het net kan ik ook niets vinden over Gaffelhoorntje misschien had ze vroeger een andere lat.naam maar ik weet niet hoe ik dat te weten kan komen.

Verder verwondert het me dat Geel hoorntje ook op loofhout staat kan nergens die gegevens vinden maar de Dennenvlamhoed staat bij mij alleen maar op loofhout dus is het heel goed mogelijk.

Dinant zal er wel een keer naar kijken denk ik.

Corry.

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Dit is de enige informatie die ik heb:
Beschrijving:
Vruchtlichaam cylindrisch tot priem- of knotsvormig, soms gevorkt, 2-3 cm x 1-3 mm, glad, kleverig, glanzend heldergeel tot geeloranje.

Voorkomen
Vaak in groepjes of in onderling vergroeide bundeltjes op vermolmd naaldhout in naaldbossen op droge voedselarme zandgrond.

Voldoet eigenlijk helemaal.
En de soort is dus soms tweetoppig. Ik heb nog een foto waarop te zien is dat een steeltje tweetoppig is. Het gaat hierbij dus om dezelfde soort, op dezelfde stam.


De cd heb ik overigens al langer in mijn bezit. Hoe je eraan komt weet ik eerlijk gezegd niet. Heb het gekregen. Het boek van Keizer heb ik niet, dus ik weet ook niet of er meer soorten in staan.

Corryabbink

#10
Bedankt Arno,

Natuurlijk staan er meer op. Ik denk de soorten waarnaar Keizer in het boek verwijst en er geen afbeelding geplaatst is.

Ze lijkt er heel veel op. Met name de kleur, vorm en de afplatting zie ik ook op deze waar ze vertakt is. Waarschijnlijk zullen ze platter worden als ze gaan vertakken.
Deze lijkt er beter op dan het Kleverig koraalzwammetje dus er is nog hoop Arno.
Ook de beschrijving klopt als je zelf de maten in de gaten hebt gehouden tenminste.
En nu het gemene van de paddestoelen :lol:
Ze hoeft het natuurlijk helemaal niet te zijn want ik heb nu al zoveel vreemde dingen op dit gebied gezien dat ik soms wel eens denk het zijn net mensen.
Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

#11
Heb je helemaal gelijk in Corry.
Maar ik weet er ook gewoon te weinig vanaf om met zekerheid te zeggen dat de soort klopt. Daarom hoop ik op een bevestiging van iemand die er meer vanaf weet.
De maten kloppen overigens helemaal.

Corryabbink

Hoi Arno,

Dat kan toch bijna niet missen ?

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Je zou het zeggen, maar we zien morgen weer verder. Bedankt voor het meedenken. Is toch altijd goed om enkele vragen te krijgen, dan ga je nog beter vergelijken.

Corryabbink

Hallo allemaal,

Het gaat weer richting Eikenbladzwammetje........zouden we er nog uitkomen :rolleyes: Jammer Arno dat blijft misschien toch een vraag tot je de mic. hebt.
Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Hartelijk bedankt voor de foto's Ali! Waar heb je die gevonden? Ik kan echt nergens foto's vinden op het net.
Ik ben er echter nog steeds van overtuigd dat het geen Geel hoorntje is. (Sorry voor de eigenwijsheid). Welke het wel precies is weet ik ook niet zeker, vind ze van beide soorten wel wat weg hebben, maar vooral Gaffelhoorntje komt volgens mij erg in de buurt.
Voorlopig voer ik ze nog niet in. Wie weet, kom ik er later nog eens achter wat het was.
Voor dit soort exemplaren heb je waarschijnlijk de microscoop nodig of heel veel ervaring.
Bedankt voor het meedenken allemaal! :duim:  

Cees Veenema

#16
Citeervolgens mij is het een gewoon geel hoorntje...maar dat is mijn mening hoor!
ik kan je twijfel heel goed begrijpen!

ik heb er een paar voorbeeldjes bij gezocht
spatelhoorntje
Hallo Arno,
Je had ze toch gevonden op naaldhout?
Dit omdat Corry beweert dat geel hoorntje op loofhout voorkomt.
Cees
Groet,

Cees

Corryabbink

Hallo Cees,

Ik beweer dat omdat in de boeken een duidelijk onderscheid gemaakt wordt. Het zijn meerdere boeken dus nam ik aan dat dat goed was. Hierin wordt duidelijk gesteld dat Geel hoorntje op loofhout staat en Kleverig koraalzwammetje op naaldhout.

Bovendien vond ik tot nu toe Geel hoorntje alleen op loofhout maar Arno zei dat hij die soort ook op naaldhout gevonden had.

Het zou nog maar zo Kleverig koraalzwammetje kunnen zijn .......ik weet het niet.


Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Klopt Corry, heb ze echt al meermalen op naaldhout gevonden.
Maar neem een ding van mij aan, het is zeker geen Kleverig koraalzwammetje, het is zeker een Hoorntje, maar welke???? :wacko:

Cees Veenema

CiteerHallo Cees,

Ik beweer dat omdat in de boeken een duidelijk onderscheid gemaakt wordt. Het zijn meerdere boeken dus nam ik aan dat dat goed was. Hierin wordt duidelijk gesteld dat Geel hoorntje op loofhout staat en Kleverig koraalzwammetje op naaldhout.

Bovendien vond ik tot nu toe Geel hoorntje alleen op loofhout maar Arno zei dat hij die soort ook op naaldhout gevonden had.

Het zou nog maar zo Kleverig koraalzwammetje kunnen zijn .......ik weet het niet.


Corry.
Hallo Corry,
Niet bang worden, ik vind het geen maatschappelijk probleem als Arno er een Gaffelhoorntje van maakt.
Ten slotte is hij diegene die de waarneming heeft gedaan en zijn hem visueel de verschillen opgevallen tussen de ene en de andere.
En mocht er later toch nog iemand komen ( met voldoende gezag ) die er weer wat gewoons van wil maken so what?
Op de manier waar het er nu aan toe gaat raken er veel waarnemingen buiten beeld.
Ik heb er wel 50 die om vergelijkbare redenen niet benoemd konden worden.
Ik ben er geen voorstander van om ze dan maar als paddestoel onbekend in te voeren en ze zo te laten staan.
Cees
Groet,

Cees

Corryabbink

#20
Hallo allemaal,

Met de planten gaat het bij mij zo: op een gegeven moment zie ik dat ik duidelijk met een andere te maken heb en zoek tot in de treuren tot ik de soort gevonden heb.

Als Arno duidelijk ziet dat het een andere is dan hij tot dusver gevonden heeft dan is het de kunst uit te vinden welke het wel is. Mocht hij er niet uitkomen dan kan hij, indien het forum ook geen goed advies geeft, de soort in de database onderbrengen met de naam die hij denkt dat het is. Natuurlijk een onzekere waarneming tot het moment dat hij zeker weet dat ze het is. Dat is meestal een kwestie van zien en ervaring.

Voor ons op het forum is het moeilijk. Wij zien maar een deel van de paddestoel in een voor ons onbekende omgeving en als we de soorten ook niet goed kennen is het dubbel moeilijk een advies te geven.

Arno als jij zeker weet dat het b.v. Gaffelhoorntje is en eigenlijk alleen maar een bevestiging wilt omdat je een beginneling bent dan moet je je gezonde verstand laten werken en haar gewoon invoeren. Ik hou niet van fouten maar soms moeten er keuzes worden gemaakt. Bovendien kun je altijd erop terugkomen.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Cees Veenema

#21
CiteerHallo allemaal,

Met de planten gaat het bij mij zo: op een gegeven moment zie ik dat ik duidelijk met een andere te maken heb en zoek tot in de treuren tot ik de soort gevonden heb.

Als Arno duidelijk ziet dat het een andere is dan hij tot dusver gevonden heeft dan is het de kunst uit te vinden welke het wel is. Mocht hij er niet uitkomen dan kan hij, indien het forum ook geen goed advies geeft, de soort in de database onderbrengen met de naam die hij denkt dat het is. Natuurlijk een onzekere waarneming tot het moment dat hij zeker weet dat ze het is. Dat is meestal een kwestie van zien en ervaring.

Voor ons op het forum is het moeilijk. Wij zien maar een deel van de paddestoel in een voor ons onbekende omgeving en als we de soorten ook niet goed kennen is het dubbel moeilijk een advies te geven.

Arno als jij zeker weet dat het b.v. Gaffelhoorntje is en eigenlijk alleen maar een bevestiging wilt omdat je een beginneling bent dan moet je je gezonde verstand laten werken en haar gewoon invoeren. Ik hou niet van fouten maar soms moeten er keuzes worden gemaakt. Bovendien kun je altijd erop terugkomen.

Corry.
Groet,

Cees

Arno van Stipdonk

Ja, ik dacht er wel aan om hem als onzeker in te voeren. Wil gewoon meer zekerheid om als zeker in te voeren.
Maar als het moment er is kom ik er op terug! :gap:  

Arno van Stipdonk

Vandaag weer enkele exemplaren gevonden.
Deze doen me wel aan Spatelhoorntje denken.
Vooral de vorm is anders dan bij Geel hoorntje.
Het middelste exemplaar heeft de vorm van een spatel, of niet?

John, kun jij iets meer over deze waarnemingen zeggen?
We komen er niet uit.

Cees Veenema

Hallo Arno,

Ik vind de middelste juist de vorm van een gaffel hebben, vergis jij je niet ?

Cees
Groet,

Cees

Arno van Stipdonk

#25
Ja, als men het te verwarrend vind, geef het maar aan, dan maak ik een nieuw topic aan.

Dank je Corry.

Corryabbink

#26

Het lijkt mij overigens wel spatelhoorntje te zijn. De Vermeulen geeft aan:
Vruchtlichaam duidelijk gescheiden in een steeltje en spatelvormig verbreed kopje, geel tot oranje-geel, tot 1 cm. hoog = Spatelhoorntje.

Vruchtlichaam niet gescheiden in een steeltje en kopje, gewoon priemvormig en vaak met gevorkte top, geel tot 2,3 cm hoog = Gaffelhoorntje.

Ik weet trouwens niet hoe groot die van jou waren.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Elachista

Bijlage van spatelhoorntje heb ik verwijderd. Is het zo beter?
Zo niet is de bijlage zo weer toegevoegd.
Groet,
Tymo

Arno van Stipdonk

#28
Deze laatste waren inderdaad ongeveer 1 centimeter groot.
Ook de kleur lijkt er erg veel op. Kan eigenlijk niet missen of dit is Spatelhoorntje.

Kan ik deze zo invoeren, of beter op onzeker?

p.s. Is prima zo, Tymo. Dank je.

Elachista

Misschien dat John en Dinant nog een mening kunnen geven, dat is vast beter.
Voorlopig gaffelhoorntje dus maar?

Gaat over foto's:




Klopt?
Groet,
Tymo