Hoofdmenu

lastige micro

Gestart door Kees v.d.Berg, januari 17, 2008, 00:43:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

Kees v.d.Berg

Dit beestje vloog door mijn werkruimte, ik kom met mijn determinatie niet verder dan dat het w.s. een gelechidae soort is, maar welke ?

Iemand die mij er mee kan helpen?

http://waarneming.nl/foto_details.php?id=275812
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

Date Lutterop

Lijkt me een Nemapogon-soort.

Groet,

Date


Ben Kruijsen

#2
Denk ik ook. Waarschijnlijk Nemapogon granella. Wel vreemd dat hij in januari is waargenomen. Volgens de literatuur vliegt de soort van maart-sept. De verwante N. cloacella vliegt in de zomer. Ben benieuwd wat Tymo hierover te melden heeft.

Date Lutterop

In Heath deel 2 wordt bij granella vermeld dat vlinders die vroeg in het jaar in huis of buiten worden waargenomen, waarschijnlijk granella of variatella zijn. Daarnaast is cloacella waarschijnlijk veel algemener en komt ook in huis voor. Zonder genitaalonderzoek krijg je hem waarschijnlijk niet 100% zeker.

Groet,

Date


Ben Kruijsen

Date,

je hebt het over Heath deel 2. Ik ken deze literatuur niet. Kun je me die (evt off-line) doorgeven? Bij voorbaat dank.  

Elachista

#5
Mijn eerste ingeving was ook granella. Hoewel het lastige soorten zijn kunnen ze ook wel prima zonder onderzoek naar genitalia worden onderzocht, gezien sommige soorten toch ietwat variabel zijn is het determineren op basis van tekeningen in bijv MBGBI (zoals trouwens wel meer soorten) weer onbetrouwbaar. Wel moet ik zeggen dat die delen prima determinatiesleutels bevatten.

Tymo
Groet,
Tymo

Elachista

CiteerDate,

je hebt het over Heath deel 2. Ik ken deze literatuur niet. Kun je me die (evt off-line) doorgeven? Bij voorbaat dank.
John Heath is de hoofdeditor van dit deel uit de Engelse boekenserie.
In dit boek worden telkens een aantal families besproken met de inheemse Engelse soorten beschreven, de Tineidae-referentie voor dit boek luidt dan wel:
Pelham-Clinton, E.C., 1985. Tineidae. In: Heath, J. (ed). The Moths and Butterflies of Great Britain and Ireland. Volume 2. Cossidae to Heliodinidae.

Overigens dure boeken die tegenwoordig maar kwalijk verkrijgbaar zijn in buitenlandse zaken met harde kaft ...
Gelukkig is er toch een kleine troost, dat dit jaar toch een zeer groot deel van de Nederlandse micro's digitaal wordt beschreven en die toegang is gewoon gratis. Een dergelijke uitgave in boekformaat ligt ook in de planning, maar tijdgebrek is hierin de nadelige factor.

mvg
Tymo
Groet,
Tymo

Ben Kruijsen

Tymo,

bedankt voor de literatuuropgave. Wat betreft de digitale beschrijving van alle Nederlandse micro's: gaat dat via de site van de St. Tinea?

Elachista

Ben,

Stichting Tinea heeft ook een lijst met veel soorten en on-line verspreidingskaartjes, de andere website is een hobbysite die ik in 2006 ben begonnen met nog iemand. Het geheel staat los van Tinea en sluit aan bij de Werkgroep Vlinderfaunistiek (EIS), met samenwerking van personen binnen de NEV Snellen en Naturalis.
Op dit moment zitten we toch al op een derde van de soorten, hoewel het fotograferen en beschrijven van bijvoorbeeld genitalia nog een klus is waar wij direct nog niet aan toegekomen zijn. Al is dit ook niet meteen de hoofdzaak voor elke vlinderaar, slechts een beperkt aantal personen heeft hiervoor de tijd/materiaal/vaardigheid voor.

Tymo
Groet,
Tymo

Kees v.d.Berg

Heren,

Ik volg met interesse de discussie, Voor alle duidelijkheid het dier is nog beschikbaar.
Wanneer nodig zal ik hem naar ??? sturen om tot enige zekerheid te komen.
Tot dan ga ik hem op een onzekere Nemapogon granella zetten.

Hartelijk dank allen.
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

Elachista

'k Zie je misschien op de landelijke vlinderdag wel weer :P
Groet,
Tymo

Kees v.d.Berg

Ongetwijfeld Tymo, ik heb nog wat Oinophila v Flava staan, ik neem deze ook wel mee! :D  
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

Elachista

#12
Blijft een erg leuke soort. 'k Heb twee weken geleden net die tekst gedaan, realiseerde me toen pas dat er ook maar erg weinig waarnemingen van zijn. Als je ze binnenshuis ziet, dan ben ik benieuwd waar ze weg komen. Misschien zitten ze ergens in de planten ofzo.
Groet,
Tymo

Kees v.d.Berg

Ja het zou leuk zijn om dat te weten te komen, de enige relatie die opmerk is dat ik ze tegenkom op het moment dat mijn vrouw met planten of bloemen thuiskomt vanuit een tuincentrum. Maar het blijft vaag.
Ik vind ze alleen maar in huis.
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!