bestuiver orchidee

Gestart door markmeijrink, januari 16, 2008, 21:59:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

markmeijrink

Beste forum leden,

Welke soort zweefvlieg is dit? Horen de twee stompjes op de kop van vlieg bij het insect (antennen)? Lijkt me aannemelijk omdat zweefvliegen korte antennes hebben , differentierend kenmerk om zweefvliegen van wespen te onderscheiden. Of zijn het toch de stuifmeelklompjes van de orchidee? Lijkt me niet die zijn veel groter naar mijn mening

Gr Mark

foto is ondertussen toegevoegd

Mark van Veen

Wij zoeken nog even de foto  :whistle:  
groet,

Mark van Veen

markmeijrink

hahah :P  De foto is niet van mijzelf, maar is met toestemming gebruikt

han.endt

Het is een vrouwtje Sphaerophoria. Vermoedelijk scripta, maar vrouwtjes uit dit geslacht zijn niet met zekerheid te determineren.
De gele stompjes zijn inderdaad de antennen.

Mark van Veen

en ze zal niet als bestuiver optreden: te licht voor een bloem die toch enigszins geforceerd moet worden.
groet,

Mark van Veen

markmeijrink

Misschien was ik iets te voorbarig met het benoemen van een onderwerp voor dit topic. Er wordt pas van een bestuiver gesproken (bij orchideeen althans) wanneer er stuifmeelklompjes op het insect zichtbaar zijn (pollinien). Deze worden door een speciaal mechanisme op de kop, thorax of abdomen geplakt. Het zou dus om een mogelijke bestuiver gaan (speculatie). Het is wel aannemelijk dat een zweefvlieg die zo zweeft voor en bloem, deze zou gaan bezoeken.

Omdat de plant afkomstig is uit een mogelijke hybride zwerm tussen [/I]Dactylorhiza praetermissa x Dactylorhiza maculata zou het kunnen zijn dat zweefvliegen daar een rol bij spelen. In mijn literatuur heb ik helaas weinig kunnen vinden over de bestuivers van deze beide soorten. Wel dat D. maculata[/I] door oa zweefvliegen wordt bestoven.

Waar wel over wordt gesproken bij Dactylorhiza soorten is de variabiliteit van met name de bloem. Nederlandse orchideeen kunnen in twee groepen worden ingedeeld

1 Nectarloze Orchideeen
2 Nectar producerende Orchideeen

Dactylorhiza soorten vallen in de eerste categorie. Door het honingmerk en zelfs het produceren van een nectargeur proberen zij insecten te lokken. Omdat z'on insect natuurlijk ook niet gek is heeft na 1 of 2 bloemen wel door dat er geen nectar aanwezig is. Door de variabele bloemvorm proberen de planten de insecten als nog voor de gek te houden.

markmeijrink

Citeeren ze zal niet als bestuiver optreden: te licht voor een bloem die toch enigszins geforceerd moet worden.
Wat bedoel je met te licht Mark?

Mark van Veen

Citeer
Citeeren ze zal niet als bestuiver optreden: te licht voor een bloem die toch enigszins geforceerd moet worden.
Wat bedoel je met te licht Mark?
Een weinig wegend beest (in microgrammen) dat niet krachtig is. De soort is altijd te vinden op bloemen waar de nectar direct te bereiken is.
groet,

Mark van Veen

markmeijrink

CiteerDactylorhiza soorten vallen in de eerste categorie. Door het honingmerk en zelfs het produceren van een nectargeur proberen zij insecten te lokken. Omdat z'on insect natuurlijk ook niet gek is heeft na 1 of 2 bloemen wel door dat er geen nectar aanwezig is. Door de variabele bloemvorm proberen de planten de insecten als nog voor de gek te houden.

Bovenstaande informatie is afkomstig uit een belgische publicatie
http://www.biw.kuleuven.be/lbh/lbnl/ecolog...urFocus_3_2.pdf.

Het is juist de strategie van de plant om insecten te lokken, terwijl ze geen nectar heeft. Helaas is er veel te weinig onderzocht naar orchideeen en bestuiving, en zijn het meestal hommels die planten uit het geslacht Dactylorhiza bestuiven. Volgens mij is het niet zo dat een insect bij voorbaat (instinctief) al weet welke bloemen wel of niet nectar bevatten.

markmeijrink

#9
Volgende link is een database over bestuivers

http://www.r-b-o.eu/        Reproductive Biology of Orchids

Mark

Mark van Veen

Citeer
CiteerDactylorhiza soorten vallen in de eerste categorie. Door het honingmerk en zelfs het produceren van een nectargeur proberen zij insecten te lokken. Omdat z'on insect natuurlijk ook niet gek is heeft na 1 of 2 bloemen wel door dat er geen nectar aanwezig is. Door de variabele bloemvorm proberen de planten de insecten als nog voor de gek te houden.

Bovenstaande informatie is afkomstig uit een belgische publicatie
http://www.biw.kuleuven.be/lbh/lbnl/ecolog...urFocus_3_2.pdf.

Het is juist de strategie van de plant om insecten te lokken, terwijl ze geen nectar heeft. Helaas is er veel te weinig onderzocht naar orchideeen en bestuiving, en zijn het meestal hommels die planten uit het geslacht Dactylorhiza bestuiven. Volgens mij is het niet zo dat een insect bij voorbaat (instinctief) al weet welke bloemen wel of niet nectar bevatten.
Mijn kennis is uiteraard veldervaring. De universiteit van Groningen heeft veel met bestuivingsbiologie gedaan, ik meen door Manja Kwak. Je kunt eens kijken wat er op het web te vinden is. Insekten blijken wel degelijk voorkeuren te vertonen, gebaseerd op vorm en kleur (in het voor insekten zichtbare spectrum).
groet,

Mark van Veen

markmeijrink

CiteerMijn kennis is uiteraard veldervaring. De universiteit van Groningen heeft veel met bestuivingsbiologie gedaan, ik meen door Manja Kwak. Je kunt eens kijken wat er op het web te vinden is. Insekten blijken wel degelijk voorkeuren te vertonen, gebaseerd op vorm en kleur (in het voor insekten zichtbare spectrum).

Zoals bv de kleur geel?  

Mark van Veen

Insekten zien toch veel meer in het UV spectrum? Daarmee zijn kleuren van bijvoorbeeld honingmerken voor een insekt anders dan voor ons. Ook enkele voor onze ogen saaier gekleurde planten (kan uit mijn hoofd geen voorbeeld geven) zien er opeens door insektenogen heel anders uit.
groet,

Mark van Veen

markmeijrink

Voor degene die interesse heeft heb ik een overzicht Bestuivers van Nederlandse en Belgische Orchideeen gemaakt. Het excel-bestand is bij mij te verkrijgen.



Gr Mark