Keverlarven: Tips voor opkweken? soort: Harpalini

Gestart door Rayan Majoor, februari 17, 2018, 11:15:43 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Hallo allemaal,

ik heb gisteren deze drie keverlarven gevonden. Ik heb ze nu thuis, maar ik heb geen idee hoe ik ze het beste op kan kweken en wat ze überhaupt eten... heeft iemand tips? Of weet iemand zelfs al de soort? Als er bepaalde delen van de larve zijn waar (betere) foto's voor nodig zijn zal ik proberen daarvoor te zorgen.

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/148571691
onzeker Loopkever onbekend - Carabidae indet. gezien op 2018-02-16 Barneveld - de Koot / Vogelbuurt
Foto's:
larve 1:


















larve 2:










larve 3:










Toelichting:
Onder de grond gevonden. Waren eerst helemaal verstijfd, maar de eerste twee larven begonnen daarna nogal onhandig te bewegen.
bij voorbaat dank Rayan Majoor
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Arp

#1
Hoi Rayan,

De afgelopen dagen heb ik af en toe even met deze zitten puzzelen, vooral qua eventueel dieet, maar het blijft allemaal een beetje gissen.

De larven zullen van een Harpalini zijn, misschien wel Harpalus, of erg nauw verwant. De kevers in die groep zijn vooral bekend als zadeneters, maar als je naar de kaken van de larven kijkt, moet je toch wel heel erg aan een carnivoor denken. Daar lees ik verschillende dingen over. Sommige auteurs beweren dat de larven inderdaad vooral prederen op bodemfauna zoals springstaartje en vliegenlarven e.d. en sommige worden zelfs genoemd als nuttig tegen de larven van schadelijke bladhaantjes. Maar dan is er bijvoorbeeld ook weer deze samenvatting waarin juist is onderzocht dat de larven van Harpalus rufipes het toch beter doen op een dieet van zaden.

Eén en ander zal ongetwijfeld ook nog erg afhangen van de exacte soort die het is en daar durf ik echt geen uitspraak over te doen, maar het is dus wel erg leuk om juist dat eens te documenteren dan. Mijn recept voor dit soort kweekjes zou zijn om eerst wat materiaal te verzamelen dat op het biotoop lijkt waar je ze gevonden hebt en hiervan in een ruime bak een leefomgeving nabootsen, met een laag aarde/bodemmateriaal en dingen als bladstrooisel, schors etc erop wat ook terplekke aanwezig was. Vaak kies ik ervoor om het hele zooitje eerst te "nuken" in de magnetron (en weer laten afkoelen natuurlijk) om allerlei mogelijk schadelijke organismen zoveel mogelijk dood te maken, maar aangezien deze juist deels van bodemfauna zouden kunnen leven is dat misschien een minder goed idee - of je moet doelgericht die fauna weer aanvullen met springstaartje, bladluizen, wormen, maden, eventueel kleine pissebedden (Trichoniscidae) etc etc.  Dat zal in de loop van het kweekprojectje toch wel nodig zijn.

Eén ding waar je erg voor op moet passen is dat je met het (extra) voedsel geen predatoren introduceert en/of vergelijkbare larven van andere kevers, waardoor je later niet meer weet of de uitgekomen kevers uit je originele larven zijn gekomen. Dus als je de boel niet van te voren "nuke"t dan in elk geval met de hand goed doorzoeken/zeven om dergelijke problemen eruit te vissen.

Anyway, kijk ook goed op de vindplaats wat daar aan grassen/granen stond en vooral wat er aan dergelijke zaden in/op de bodem te vinden is en zorg er ook voor dat hiervan voldoende aanwezig is - deels misschien wat door de toplaag van je "bodem" heen mengen.

Andere larven die van insecten(larven) leven kun je soms bijvoeren met dingen als rauw gehakt, of misschien katten/hondenbrokken. O.a. voor kameelhalsvlieglarven is bijvoorbeeld gehakt bruikbaar. Ik heb geen idee of dat hier ook zo is, maar je kunt experimenteel kleine hoeveelheden van zulks dicht in de buurt van je larven aanbieden en kijken of ze het tot zich nemen. Ruim het na een dag of twee ook weer op om schimmel/rottigheid te voorkomen.

Laat je kweekbak koud staan. In een schuur of bijkeuken of misschien zelfs buiten (maar niet als het weer gaat vriezen - daar is de laag aarde waarschijnlijk te dun voor!) en controleer regelmatig op schimmelvorming of juist uitdroging (sproeien met een plantenspuit) - tegen schimmel helpt vooral goed ventileren (maar zorg dat de volwassen kevers niet kunnen ontsnappen als ze klaar zijn :) ), maar dan moet je dus ook regelmatiger spuiten om uitdroging te voorkomen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Rayan Majoor

Beste Arp,

bedankt voor de duidelijke, uitgebreide reactie en het puzzelwerk! Ik denk (en hoop) dat het opkweken hiermee wel moet gaan lukken. De bak zet ik over het algemeen buiten tegen de muur van het huis neer zodat er nog een beetje warmte van het huis bij komt.
Ik zal het hier vermelden als er nog iets bijzonders gebeurt :blink:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Arp

Hoi Rayan, vannacht heb ik er nog wat boekjes bij gepakt, voor zover beschikbaar, en die doen me wel wat aan Harpalus twijfelen en daarmee ook weer aan het dieet - helaas heb ik de larvenband 1 van de FHL-serie niet om wat degelijker uit te sleutelen. Verder lees ik wat zorgwekkende dingen over het kweken van loopkeverlarven (o.a. soorten die dood gingen juist als er insecten als voer werd aangeboden) en verstoringen van poppen die er ook toe leiden dat de kever in de pop het niet haalt (dat was bij een Silphidae, maar toch). Het blijft dus altijd een onderneming met onzekere uitkomst, maar toch de moeite waard om te proberen.

Een ander dingetje wat ik gisteren vergeten heb: Als het inderdaad (facultatieve?) predatoren zijn dan is het niet een heel goed idee om ze gezamenlijk te houden, zelfs niet bij een overmaat aan geschikt voedsel. Ik vermoed dat (net als bij LHBtjes bijvoorbeeld) het vooral van "toeval" afhangt (iets eetbaars tegenkomen) of de tandjes erin gezet worden of niet, zonder al te veel zorgen of het familie is of niet. Zeker als het aangeboden voedsel weinig/ongeschikt is, zul je een beste kans op canibalisme hebben ... misschien zijn tussenschotjes genoeg, maar beter zou dus zijn in aparte bakken. Gisteren even niet aan gedacht - sorry.

Als ik het goed begrepen heb studeer jij tegenwoordig toch iets met biologie ofzo? Als je toegang hebt tot een goede bibliotheek kun je zelf nog eens met een identificatie op basis van je foto's stoeien. Kijk dan even of je Band 1 van "Die Larven der Käfer Mitteleuropas" kunt vinden (dat zijn de larven-delen van de "FHL"-serie maar F, H en L hebben daar weinig mee te maken gehad - de editor voor deze was Klausnitzer:

Arndt, E (1991) Familie Carabidae. In: Klausnitzer, B. (ed.) Die Larven der Käfer Mitteleuropas, Band 1, Adephaga. Krefeld: Goecke & Evers. ISBN 3-87263-041-5.

Een andere goede sleutel moet deze zijn:

Luff, Martin L.; Larsson, Sven Gisle (1993) The Carabidae (Coleoptera) Larvae of of Fennoscandia and Denmark. - Fauna entomologica Scandinavica, vol.27. Leiden: Brill. ISBN 9004098364 / 9789004098367

Verder heeft Luff een hele reeks eerdere werken geschreven met de titel(s)  "The larvae of the British Carabidae , bla bla", maar ik kan je niet meteen vertellen welke je daarvan nodig zou hebben.

Helaas heb ik hier zelf geen toegang tot dat soort werken ...

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Hier zijn nog wat stukjes met info over een kunstmatige dieet voor bepaalde loopkeversoorten, waar je misschien ook ideetjes uit kunt halen. De eerste (Goulet, 1976) wordt vaak geciteerd, maar ik kan er niet bij. Jij als student vermoedelijk wel ...

Goulet, Henri (1976) A Method for Rearing Ground Beetles (Coleoptera: Carabidae) - The Coleopterists Bulletin, vol.30(1), pp.33-36 (@jstor)

Lundgren, Jonathan G.; Duan, Jian J.; Paradise, Mark S.; Wiedenman, Robert N. (2005) Rearing Protocol and Life History Traits for Poecilus chalcites (Coleoptera: Carabidae) in the Laboratory. - J. Entomol. Sci., vol.40(2). (PDF)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Rayan Majoor

#5
Hoi Arp,

nogmaals bedankt voor de reactie! Ik zal eens wat uitproberen met de keverlarfjes. Sowieso heb ik nog nooit een keverlarve opgekweekt (wel enkele keren geprobeerd met larven die ik onder de grond gevonden hadden maar sommige overleefden het niet en andere leken zo goed als niet te groeien dus heb ik vrij gelaten omdat ik niet wist wat ze aten en ik ze niet wilde laten verhongeren. Dit keer ga ik nog wat meer proberen het ze naar hun zin te maken. Ik heb ze trouwens alle drie onder de grond gevonden in een gebied van misschien net 0,5 bij 0,5 meter (dus erg dicht op elkaar voor jagende insecten) maar ik zal toch, wanneer ik even de tijd kan vinden om het op orde te maken, proberen ze in drie verschillende bakken op te kweken (als de derde tenminste nog leeft: die heeft nog altijd dezelfde houding als op de foto's van toen ik hem vond).
En ik ben nog geen student (examenjaar van de middelbare school nu) dus heb helaas niet meer toegang tot dit soort documenten... maar de laatste PDF zal ik ook eens doorlezen.
Ik vind trouwens dat uitsteekseltje tussen de kaken van de larven er erg interessant uitzien... lijkt wel een soort tangetje om iets mee binnen te halen ofzo
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Eerste twee larven leven in ieder geval nog (liepen rond, actiever dan hoe ik ze tot nu toe heb gezien, wat me met deze temperatuur een beetje verbaasde) en zitten nu allebei in een apart bakje met wat meer aarde en wat mos (dit zou goed moeten zijn tot ik waarschijnlijk volgende week echt een goede omgeving voor ze ga maken).
Ik verwacht dat ze, mochten ze (deels) carnivoor zijn, wel springstaartjes zullen lusten (verder weet ik zo gauw niet echt way ik ze aan levend materiaal aan kan bieden). Nu is het probleem alleen dat ik voorlopig niet naar de plekken kan waar ik weet dat er springstaartjes zitten. Als ik nu naar springstaartjes zou gaan zoeken, waar heb ik dan de meeste kans ze te vinden? De korte zoektocht in eigen tuin heeft zo gauw niks opgeleverd (ben dan ook niet echt ervaren met springstaartjes).
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Arp

Je hebt mail, met o.a. die Goulet (1976) erin :)
Citaat van: Rayan Majoor op februari 19, 2018, 16:19:17 PM
Ik vind trouwens dat uitsteekseltje tussen de kaken van de larven er erg interessant uitzien... lijkt wel een soort tangetje om iets mee binnen te halen ofzo
Dat zijn onderkaak/onderlip - inderdaad monddelen die het voedsel naar binnen werken.

In de inleiding van Klausnitzer voor de reeks larvenbanden van Die Käfer Mitteleuropas wordt de morfologie daarvan goed uitgetekend. Die intro is als PDF online te vinden.

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)