Raadje plaatje ......

Gestart door Remone, februari 20, 2018, 16:20:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Remone

Ik ben benieuwd wie er dusdanig goede ogen heeft en de groep vogels rechts van de vink kan determineren?
Ik schat zelf wat sijs en keep.

mdumdumdu

Ik zie alleen een gele vlek en putter
Menno den Uijl
Geniet binnen, maar wordt vrolijk buiten

https://waarneming.nl/user/lifelist/139485

mdumdumdu

En die gele vlek kan een sijs of een geelgors zijn
Menno den Uijl
Geniet binnen, maar wordt vrolijk buiten

https://waarneming.nl/user/lifelist/139485

HPM

Citaat van: Remone op februari 20, 2018, 16:20:27 PM

Ik ben benieuwd wie er dusdanig goede ogen heeft en de groep vogels rechts van de vink kan determineren?
...

Welke vink?
Herman van der Meer

Roy Schroor

Zie hier voor de vink (Menno´s Putter en een Geelgors).
Kan je niet ook een crop maken op de originele resolutie van de foto en die hier plaatsen, zoals je in dat vorige topic ook had? Dat zou het een stuk makkelijker zijn, nu is de groep vogels op links te onduidelijk in beeld omdat ze gewoon te klein zijn.
Met vriendelijke groet,
Roy

lukasverboom

Citaat van: Roy Schroor op februari 21, 2018, 18:04:52 PM
Zie hier voor de vink (Menno´s Putter en een Geelgors).
de groep vogels op links

Rechts bedoel je? Inderdaad zou een uitsnede helpen.

Menno, ik zie geen putter denk ik... Mijn gok is een groep huismussen. Dikke beesten, niet/nauwelijks kleiner dan de geelgors, grijzige buiken, bruine ruggen.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Roy Schroor

Citaat van: lukasverboom op februari 21, 2018, 18:22:44 PM
Rechts bedoel je?

Ehm, ja  :rolleye:

Citaat van: lukasverboom op februari 21, 2018, 18:22:44 PM
Menno, ik zie geen putter denk ik... Mijn gok is een groep huismussen. Dikke beesten, niet/nauwelijks kleiner dan de geelgors, grijzige buiken, bruine ruggen.

Zou goed kunnen maar ik ga er nu geen uitspraken over doen. Menno had het volgens mij over de rechter vogel van de middelste twee, dat is zoals in het andere topic te zien is een Vink. Overigens zou ik er op deze foto ook een waarschijnlijke Putter van hebben gemaakt maar de crop in het topic in mijn link leert ons dat dat niet zo is.
Met vriendelijke groet,
Roy

Jacob Molenaar

Zoals ook al in het andere topic gezegd denk ik keep.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Remone

Ik zal straks even een crop maken.
Overigens is de ene foto niet een crop van de ander. 2 afzonderlijke foto's waarvan één ver ingezoomed.

Remone

Tja, nu zie ik het ook haha.
maar wie weet kom ik nog voor verrassingen te staan..... :duim:

HPM

Als je aan anderen wil vragen wat je heb gezien zal je met duidelijke foto's moeten komen.
Herman van der Meer

Roy Schroor

En om terug te komen op de oorspronkelijke vraag zijn het inderdaad Kepen. Scherp Jacob!
Met vriendelijke groet,
Roy

migratorius

Herman --- Frank suggereerde dat "jongelui" (hij bedoelde vast Jacob) het leuk zouden vinden naar deze raadselfoto te staren, dus Remone volgt alleen maar zijn advies op.

Ik ben het eens met Keep: witte buik en oranje borst vallen redelijk op.

JanHein

Remone

Citaat van: HPM op februari 21, 2018, 22:14:18 PM
Als je aan anderen wil vragen wat je heb gezien zal je met duidelijke foto's moeten komen.
Volgens mij is de laatste foto duidelijk genoeg om in elk geval keep te kunnen determineren?
Verder was dit in overleg, wat Migratorius al aanhaalt.

Voor jou ook een tip: doe es wat liever, bereik je meer mee  O0

HPM

Citaat van: Remone op februari 22, 2018, 09:24:30 AM
Citaat van: HPM op februari 21, 2018, 22:14:18 PM
Als je aan anderen wil vragen wat je heb gezien zal je met duidelijke foto's moeten komen.
Volgens mij is de laatste foto duidelijk genoeg om in elk geval keep te kunnen determineren?
Verder was dit in overleg, wat Migratorius al aanhaalt.

Voor jou ook een tip: doe es wat liever, bereik je meer mee  O0

Er kan meer bereikt worden met betere plaatjes. Nu is het maar een beetje gissen.
Herman van der Meer

Henri van Dodeweerd

Citaat van: HPM op februari 22, 2018, 09:30:33 AM
Citaat van: Remone op februari 22, 2018, 09:24:30 AM
Citaat van: HPM op februari 21, 2018, 22:14:18 PM
Als je aan anderen wil vragen wat je heb gezien zal je met duidelijke foto's moeten komen.
Volgens mij is de laatste foto duidelijk genoeg om in elk geval keep te kunnen determineren?
Verder was dit in overleg, wat Migratorius al aanhaalt.

Voor jou ook een tip: doe es wat liever, bereik je meer mee  O0

Er kan meer bereikt worden met betere plaatjes. Nu is het maar een beetje gissen.

Zo kan het wel weer, Herman.

Niet iedereen heeft een goede camera met veel zoom en kan dus betere foto's maken. Remone zag deze vogels, het determineren lukte niet, ze maakt een foto met de open vraag of iemand kan helpen.

Er zijn gelukkig mensen die het kunnen en die helpen haar. Voor jou zou het gissen zijn, dus reageer je gewoon niet. Prima toch? Waarom dan een zure reactie geven aan iemand die nog niet zolang op het forum actief is?
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

frankneijts

Citaat van: migratorius op februari 21, 2018, 22:26:22 PM
Herman --- Frank suggereerde dat "jongelui" (hij bedoelde vast Jacob) het leuk zouden vinden naar deze raadselfoto te staren...

Ik ben het eens met Keep: witte buik en oranje borst vallen redelijk op.

JanHein

Niet alleen Jacob want Roy is dacht ik zelfs nog een paar jaar jonger en jou reken ik ook nog tot de 'jongelui' Jan Hein ... B)?

Overigens zitten in dat groepje inderdaad aardig wat Kepen maar ook een paar gewone Vinken en misschien ook nog een Groenlingwijfje (?)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: Henri van Dodeweerd op februari 22, 2018, 09:38:44 AM

Zo kan het wel weer, Herman.

Niet iedereen heeft een goede camera met veel zoom en kan dus betere foto's maken. Remone zag deze vogels, het determineren lukte niet, ze maakt een foto met de open vraag of iemand kan helpen.

Er zijn gelukkig mensen die het kunnen en die helpen haar. Voor jou zou het gissen zijn, dus reageer je gewoon niet. Prima toch? Waarom dan een zure reactie geven aan iemand die nog niet zolang op het forum actief is?

Dat iemand geen betere camera heeft doet niet ter zake, dat heb ik ook niet. Het gaat om het wat er hier vaak ter determinatie wordt gepresenteerd. Dat is vaak beledigend slecht. En dan wordt er van de forumbewoners verwacht dat ze er iets van maken.

Op de tweede foto hierboven zie ik ook wel een heleboel Kepen zitten. Maar waar op het eerste plaatje zit een Vink? Iemand anders merkte heel zuur op dat hij alleen een gele vlek en een Putter zag, of een Sijs of een Geelgors. Een ander noemde Huismussen. En dan zou ik niet mogen opmerken dat de plaatjes te wensen overlaten? Daar krijg ik het zuur van.
Herman van der Meer

ErikJansen

Citaat van: HPM op februari 22, 2018, 10:10:26 AM
Dat iemand geen betere camera heeft doet niet ter zake, dat heb ik ook niet. Het gaat om het wat er hier vaak ter determinatie wordt gepresenteerd. Dat is vaak beledigend slecht. En dan wordt er van de forumbewoners verwacht dat ze er iets van maken.

Dat is toch juist niet beledigend slecht? Eerder complimenteus richting de actieve forumgebruiker! Deze wordt dermate hoog ingeschat dat hij/zij zelfs met zo een lastige foto tot een juiste determinatie kan komen. Ik zie daarin de belediging niet...  B)
Hartelijke groet,
Erik Jansen

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

lukasverboom

En nog een groenling in het groepje van 3 links.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Cygnus

Citaat van: ErikJansen op februari 22, 2018, 10:51:04 AM
..... Deze wordt dermate hoog ingeschat dat hij/zij zelfs met zo een lastige foto tot een juiste determinatie kan komen.... 

Met dergelijke plaatjes is niet te bewijzen dat de determinatie juist is.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

ErikJansen

Het is werkelijk ongelofelijk hoe negatief sommigen hier zijn... Sjongejonge zeg.
Hartelijke groet,
Erik Jansen

HPM

Citaat van: ErikJansen op februari 22, 2018, 14:52:04 PM

Het is werkelijk ongelofelijk hoe negatief sommigen hier zijn... Sjongejonge zeg.

Links van die Witstuitbarmijzen zit een Taigaboomkruiper.
Herman van der Meer

Cygnus

Het lijkt wel of die Taigaboomkruiper een ring om heeft. Kan iemand daar nog iets van maken?
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Roy Schroor

Hé jongens, doe nou eens niet zo flauw.

Citaat van: HPM op februari 22, 2018, 10:10:26 AM
Op de tweede foto hierboven zie ik ook wel een heleboel Kepen zitten. Maar waar op het eerste plaatje zit een Vink?

Ik heb al eerder naar een ander topic gelinkt, waar dezelfde foto (nummer 1 van hier dus) plus een mooie crop stond. Daarop viel duidelijk op te maken dat de rechter vogel een vrouwtje Vink was. En ja de oorspronkelijke foto´s waren inderdaad te slecht maar de crops laten geen reden tot twijfel meer, dus ik zou zeggen dat we die discussie eens afsluiten.

@Frank, ik ben inderdaad nog eens 3 jaar jonger dan Jacob.
Met vriendelijke groet,
Roy

Roy Schroor

#26
Citaat van: lukasverboom op februari 22, 2018, 13:24:37 PM
En nog een groenling in het groepje van 3 links.

Je bedoelt de middelste in het groepje linksboven? Dat is een wijfje Geelgors, je ziet vaag de streping op de borst en het koppatroon is ook nog net zichtbaar. Weliswaar zal de foto hier ook vervormen maar samen is dat m.i. wel genoeg om de vogel als dusdanig te determineren...

Citaat van: BramtK op februari 22, 2018, 13:19:04 PM
Plus 2 Ringmussen.

Ik ben héél benieuwd waar die moeten zitten want ik kijk nu al 10 minuten naar die afbeelding en ik zie het niet, ook niets dat er ook maar aan doet denken...  :blink:
Met vriendelijke groet,
Roy

frankneijts

Citaat van: Roy Schroor op februari 22, 2018, 19:54:37 PM
Citaat van: lukasverboom op februari 22, 2018, 13:24:37 PM
En nog een groenling in het groepje van 3 links.

Je bedoelt de middelste in het groepje linksboven? Dat is een wijfje Geelgors, je ziet vaag de streping op de borst en het koppatroon is ook nog net zichtbaar. Weliswaar zal de foto hier ook vervormen maar samen is dat m.i. wel genoeg om de vogel als dusdanig te determineren...

Citaat van: BramtK op februari 22, 2018, 13:19:04 PM
Plus 2 Ringmussen.

Ik ben héél benieuwd waar die moeten zitten want ik kijk nu al 10 minuten naar die afbeelding en ik zie het niet, ook niets dat er ook maar aan doet denken...  :blink:

Ik zie daar geen Geelgors in Roy: het is de mogelijke Groenling die ik ook al bedoelde en wat Lukas er dus ook in ziet. Daarmee is het overigens geen zekerheidje hoor (een wijfje Vink is een andere optie) maar een Geelgors is het zeker niet.
Die Ringmussen zie ik ook niet maar wellicht maakte Bram een grapje .. B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Linksonder en rechtsboven in deze uitsnede.
Groeten,

Bram ter Keurs

Remone

Jeetje, zie nu pas het aantal reacties, waarvoor dank.
Juist leuk vind ik, samen proberen wat te maken van een foto als deze.
Niks mis met plezier. En ik denk dat we toch wel zeker kunnen stellen dat er diverse kepen tussen zitten. De kwaliteit van de foto is dan volgens mij prima? Dat je niet elke mier kunt herkennen is niet noodzakelijk toch?
Ik snap heus wel dat absolute zekerheid voor al die vogels niet te behalen is.
Maar de lol van het zoeken, vergelijken enz is mijns inziens naast leuk ook leerzaam. Kleine details bespreken, elkaar helpen, wijzen op onjuistheden, enz enz.

Als ik bv lees dat Roy nog jonger is dan Jacob dan word ik daar ook wel vrolijk van; de toewijding, passie, (lol wellicht?) en het voorbeeld dat hij is middels zijn manier van communiceren  :duim:

Sneu dat mensen zich zelf dusdanig serieus nemen dat de zurigheid door veel van de reacties heenpriemt, het viel mij als sporadisch voorbijganger al veelvuldig op. Vast niet bewust, of verwijtbaar, slechts verdrietig dat je met zoiets bezig bent en dan juist het tegengestelde ervaart dan de meeste andere reageerders. Plezier. Verder natuurlijk niet mijn zaak, maar ik vraag me wel af waarom. Waarom doe je niet vriendelijker, dat is voor jezelf ook veel prettiger. En als je werkelijk zo serieus toegewijd bent, is vriendelijkheid ook iets wat veel meer bereikt dan zurigheid.
Het is niet haalbaar voor sommigen om zo te reageren, snap ik wel, als je gelukkig bent met wat je doet en wie je bent, verval je niet in ge-negativeer, maar toch intrigeert het me.

Maar goed, voordat HPM me afzeikt en verzoekt naar het filosofie of psychologie-forum toe te gaan zal ik mijn snaveltje toe doen. Of is het houden?

In elk geval heeft dit topic me ertoe bewogen meer van deze plaatjes te gaan laten beoordelen. Omdat het dus nut heeft.


Citaat van: HPM op februari 22, 2018, 10:10:26 AM

Dat iemand geen betere camera heeft doet niet ter zake, dat heb ik ook niet. Het gaat om het wat er hier vaak ter determinatie wordt gepresenteerd. Dat is vaak beledigend slecht. En dan wordt er van de forumbewoners verwacht dat ze er iets van maken.

Op de tweede foto hierboven zie ik ook wel een heleboel Kepen zitten. Maar waar op het eerste plaatje zit een Vink? Iemand anders merkte heel zuur op dat hij alleen een gele vlek en een Putter zag, of een Sijs of een Geelgors. Een ander noemde Huismussen. En dan zou ik niet mogen opmerken dat de plaatjes te wensen overlaten? Daar krijg ik het zuur van.
Misschien zelf wat minder beledigen, dat helpt wellicht in het ervaren van andere beledigers.
xxx Remone