Welke vogel is dit?

Gestart door lpvmc, februari 26, 2018, 21:17:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

lpvmc

Ik hoop dat op de bijgevoegde plaatjes voldoende is te zien. Mij valt de dikke bek met gebogen puntje op, de kleur onderaan de rug en links op de rug.
Voor mij komt de haakbek het meest in de buurt maar dat kan niet.

Iemand enig idee wat dit kan zijn.

Mvg, Leo

Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Jacob Molenaar

De vraag is of je op basis van de tweede foto grote kruisbek kunt uitsluiten. Sterker nog, het zou me niet verbazen als het een grote is. Waar is de foto gemaakt & en zijn er nog meer foto's beschikbaar?
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Guus Peterse

Dat kan ik ook niet en dat wil ik ook niet. Stond kruisbek niet aan het begin van de 'zin', dan zou ik het met kleine letter hebben geschreven. Kruisbek spec. is dus eigenlijk beter. Maar om er op basis van deze foto's een grote van te maken? Ik waag me daar niet aan.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

lpvmc

Dank voor al jullie reacties.

De foto is vanmiddag genomen bij het vogelmeer. De vogel zat in een boom vlak aan het water. Helaas zijn dit alle foto's; voor ik een nieuwe kon maken was de vogel helaas gevlogen.

Neem aan dat jullie dan een vrouwtje bedoelen?

Mvg, Leo

lpvmc

Kijkend naar de foto's in mijn gids denk ik eerder aan een kruisbek dan een grote kruisbek, vanwege de 'vlakke' onderkant van de bek. Bovendien is het haakje aan de bek erg klein.

Wat vinden jullie?

Mvg, Leo.

Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Jacob Molenaar

In het Vogelmeer zitten zowel gewone als grote kruisbekken. Dus exacte soortbepaling kan weleens lastig worden inderdaad.
Nog een kansje: een uitsnede van de vogel op de tweede foto. Wellicht kan dat nog helpen.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

frankneijts

Citaat van: Jacob Molenaar op februari 27, 2018, 08:09:12 AM
In het Vogelmeer zitten zowel gewone als grote kruisbekken. Dus exacte soortbepaling kan weleens lastig worden inderdaad.
Nog een kansje: een uitsnede van de vogel op de tweede foto. Wellicht kan dat nog helpen.

Dat verandert denk ik niet zoveel Jacob: het inschatten van de juiste snavelstructuur lukt wellicht zelfs beter als je de rest van de vogel ook goed kunt beoordelen zoals op de originele foto. En op basis daarvan voel ik ook wel iets voor Grote Kruisbek wat op foto 1 (mits dezelfde vogel) nog s ondersteund lijkt te worden omdat hier kop en nek behoorlijk fors overkomen..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

lpvmc


frankneijts

Citaat van: lpvmc op februari 27, 2018, 15:53:14 PM
Is dezelfde vogel!
Dat had ik al door, lees mn vorige reactie nog maar s  ..😎
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'