Hoofdmenu

Pontische toch?

Gestart door bartgras, februari 19, 2018, 17:27:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

bartgras

Op waarneming heb ik de volgende waarneming met foto gezet:

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/148567094
Pontische Meeuw - Larus cachinnans gezien op 2018-02-16 Uden - Hoogstraat
Foto's:


Ik dacht zelf aan een pont door de mooie slanke bouw van de meeuw, het steile voorhoofd, het voorin geplaatste oog in de kop, het ontbreken van een gonyshoek in de ondersnavel (op beroerde foto slechter te zien omdat de meeuw iets in de snavel heeft), donkere tekening rond oog, geen bult bij tertials, zwakke indruk van boa. Mis ik iets of is er iets wat het beoordelen van deze pont(?) niet mogelijk maakt?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,
Bart Gras
Vriendelijke groet

Bart Gras

bartgras

Sorry steil voorhoofd moet juist niet steil zijn.
Vriendelijke groet

Bart Gras

OJGoreng

Citaat van: bartgras op februari 19, 2018, 17:27:20 PM

Mis ik iets

Beperkte rui schouderveren, geen rui vleugeldekveren, karteltekening over zowel de hele rij grote als de middelste dekveren, scherpe overgang tussen het wit en het donker van de tertials met suggestie van een kartelrand (hoewel dat laatste niet goed te zien is op de foto). Lijkt laag op de poten te staan; kopkenmerken op de foto moeilijk te beoordelen. Ik zie hier eigenlijk vooral een zilvermeeuw in.
Met vriendelijke groet, Zainal

bartgras

Dankjewel voor je reactie Zainal. Door de overbelichting van borst en schouders en onscherpte in de foto zijn een aantal zaken die je noemt niet te verifieren. De beperkte rui van schouderveren bijvoorbeeld vind ik moeilijk te zien. Bij de grote dekveren zie ik aan de onderkant witte toppen. Dat zou zilvermeeuw toch tegenspreken en voor pontische pleiten. Ik meen zelfs een donkere vlek op de flank te zien ter hoogte van de grasspriet voor de vogel, dat zou pleiten voor pontische meeuw.

In het veld viel de witte kop en borst veel beter op dan de foto laat zien, waardoor ik ook de indruk van een boa kreeg. Maar het meest vind ik de jizz van de vogel een zilvermeeuw tegenspreken. Zo slank en langgerekt zijn zilvermeeuwen toch zelden?

Ik blijf toch sterker naar een pontische meeuw neigen.
Vriendelijke groet

Bart Gras

frankmeer

Citaat van: bartgras op februari 23, 2018, 13:36:40 PM
Bij de grote dekveren zie ik aan de onderkant witte toppen. Dat zou zilvermeeuw toch tegenspreken en voor pontische pleiten.

Ik zie hier toch meer karteltekening in? Een pianopatroon als het ware.
Frank van der Meer

caliprobola

Dit is ook volgens mij een overklassieke zilver.

- beperkte rui schouderveren is te zien doordat er een contrast is tussen de grijzere mantel- en de donkerder schouderveren tegen de vleugel aan
- grote dekveren zijn over volledige breedte gebandeerd, duidelijk te zien op de foto. Ik zie geen opvallende witte toppen, toch niet opvallender dan de andere bandering. Indien je dat wel zou zien, dan kijkt 1 iemand van ons niet naar de grote dekveren.
- geen idee waar je op doelt met die donkere vlek op de flank en hoe dit zilver zou tegenspreken?
- wat met de "boa" van pontische bedoeld wordt is helemaal niet te zien, de streping loopt in de nek door top op de achterkop, bij een typische "boa" is die beperkt tot de onderste deel van de nek, net boven de mantel
- jizz is helemaal niet verkeerd voor zilver, het is niet omdat het dier zich wat uitrekt dat we plots met een langgerekt exemplaar te maken hebben; zware buik, ronde perenkop, dikke snavel met duidelijke gonys: jizz zit gewoon ruim binnen variatie zilvermeeuw

Het klinkt misschien wat hard maar als je hierover struikelt dan is dat omdat je wil lopen voor je kan stappen. Leer eerst goed de gewone soorten in al hun variateit kennen en pas dan zal het je lukken om de minder gewone soorten te herkennen.

bartgras

Dank jullie voor de leerzame inzichten. Ik zal meer aandacht aan de variatie in de gewone soorten besteden. Dat lijkt me inderdaad een goede zet. Bij twijfel raadpleeg ik graag de forum leden weer :duim:
Vriendelijke groet

Bart Gras