Onbekende eekhoorn

Gestart door bersselaar, februari 17, 2018, 20:54:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

bersselaar

Ik zie de laatste maanden regelmatig een donkerbruine eekhoorn in de tuin (zie foto). Is dit een exoot (Japanse eekhoorn) of toch een gewone maar een toevallige kleurspeling van de natuur.
Kan iemand helpen bij de determinatie?

tekenaar

Zulke dieren worden gehouden onder de naam "Japanse eekhoorn", omdat de Europese (inheemse) eekhoorn wettelijk beschermd is en dus niet gehouden mag worden. Voordat de Europese eekhoorn wettelijk beschermd werd, werden net zulke eekhoorns gehouden onder de naam "Europese eekhoorn". Japanse eekhoorns die in Japan zijn gefotografeerd, zien er herkenbaar anders uit. Maar totdat iemand genetisch onderzoek gaat doen hebben de dierenhouders kennelijk het voordeel van de twijfel ...  :huh:
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

lucasn

Het is ook zo dat de rode eekhoorn in kleur kan varieren. In Zuid-Duitsland zag ik ze bijna zwart (wel toepasselijk in het Zwarte Woud  ;) ) ;).
Groet,
Lucas Nieuweboer

Rob Koelman

Citaat van: lucasn op februari 18, 2018, 12:57:49 PMHet is ook zo dat de rode eekhoorn in kleur kan varieren. In Zuid-Duitsland zag ik ze bijna zwart

Klopt, maar het kleurpatroon dat de eekhoorn van dit topic laat zien valt ver buiten de gangbare variatie van rode eekhoorn...
Met vriendelijke groet, Rob

Rene Janssen

Die witte pootjes en witte staartpunt zijn duidelijke tekenen van leucisme. Leucisme komt bij dieren af en toe voor. Zoals Paul Veenvliet schreef zijn Japanse en Europese eekhoorn enkel genetisch uit elkaar te houden. Ik weet dan ook niet welke soort dit is. Qua rest van de tekening van de staartkleur vs rugvacht en oren lijkt het me een prima rode eekhoorn, waarbij de kans op Europese gewoonweg (veel) groter is omdat we daar een populatie in Nederland van hebben die op sommige plaatsen grote dichtheden kunnen behalen.

René Janssen

Rob Koelman

Citaat van: Rene Janssen op februari 19, 2018, 06:48:06 AMDie witte pootjes en witte staartpunt zijn duidelijke tekenen van leucisme. Leucisme komt bij dieren af en toe voor. ... Qua rest van de tekening van de staartkleur vs rugvacht en oren lijkt het me een prima rode eekhoorn ...

Ik vind die staart juist extreem donker tov de rest van de vacht. Dit in combinatie met witte staartpunt en witte voorvoet (idd partieel leucisme) maakt dat dit dier sterk afwijkt van wildkleur en dat het niet meer gaat om slechts een paar witte vlekjes. Eén of andere escape - al dan niet Japanse eekhoorn - lijkt mij daarom meer voor de hand liggend dan afwijkend gekleurde gewone eekhoorn.

Zoals Paul al zei gaat het om een type kleurpatroon dat veelvuldig voorkomt bij Japanse eekhoorns (wat dat ook moge zijn). Zie bijvoorbeeld de foto hieronder van zo'n Japanse eekhoorn (https://waarneming.nl/waarneming/view/69282025):



Met vriendelijke groet, Rob

bersselaar

Interessante discussie, maar klinkt alsof ik hem moet vangen en een DNA test laten doen om het echt zeker te weten  ;D
Ik laat hem voorlopig nog maar wat ravotten met de lokale rode populatie

tekenaar

#7
Tussen de regels door wil ik eigenlijk schrijven dat er helemaal geen echte Japanse eekhoorns in Europa worden gehouden, maar dat dit stiekum allemaal kleurmutaties van de Europese eekhoorn zijn die zo "gelegaliseerd" worden.

Ik ben van mening dat echte Japanse eekhoorns wel degelijk op basis van uiterlijk als zodanig te herkennen zijn, maar dat vrijwel geen Europeaan ervaring heeft met die soort.

Vroeg of laat gaat de inspectie wel eens wakker worden, en zal DNA onderzoek aantonen of ik gelijk heb.

Gewoon eens zoeken op "Sciurus lis" met de instelling dat je in Japanse websites wilt zoeken. Dat geeft plaatjes als deze:



Of deze (van een fotostock buro, maar uit de natuur in Japan)



Of deze, van wikipedia


Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

stefanhageman

Citaat van: tekenaar op februari 27, 2018, 12:49:49 PM
Tussen de regels door wil ik eigenlijk schrijven dat er helemaal geen echte Japanse eekhoorns in Europa worden gehouden, maar dat dit stiekum allemaal kleurmutaties van de Europese eekhoorn zijn die zo "gelegaliseerd" worden.

Ik ben van mening dat echte Japanse eekhoorns wel degelijk op basis van uiterlijk als zodanig te herkennen zijn, maar dat vrijwel geen Europeaan ervaring heeft met die soort.

Vroeg of laat gaat de inspectie wel eens wakker worden, en zal DNA onderzoek aantonen of ik gelijk heb.

Gewoon eens zoeken op "Sciurus lis" met de instelling dat je in Japanse websites wilt zoeken. Dat geeft plaatjes als deze:


Is er een aantal jaar geleden in Amersfoort DNA-onderzoek verricht? Anders heeft die man zijn losgelaten eekhoorns voor niks weggevangen  ;)

Ja, faunavervalsing/genetische vervuiling ik weet het en keur het loslaten dan ook niet goed. Toch had de ophef dan minder geweest.
Stefan Hageman