Mierenzakkever uit Albanie

Gestart door corzonneveld, februari 17, 2018, 12:05:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Ik zou graag willen weten welke soort Clythra dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/148573955
onzeker Gewone Mierenzakkever - Clytra quadripunctata gezien op 2017-07-14 Albania - Theth NP
Foto's:




Ik kon C. laeviscula niet invoeren, zou mijn eerste keuze geweest zijn. Maar ik ben hoe dan ook onzeker over de soort. Kent iemand deze?

bij voorbaat dank Cor Zonneveld
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Arp

Hoi Cor,

Eens met Clythra laeviuscula - en die staat gewoon in de database natuurlijk ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

corzonneveld

#2
Ha, dank voor de bevestiging en spellingcorrectie - heb ik vaker last van!

Kun je misschien aangeven hoe laeviuscula te onderscheiden is van quadripunctata? Ik zie geen duidelijke verschillen als ik naar plaatjes kijk...

Ik kan het meteen toespitsen op de volgende foto's: https://www.corzonneveld.nl/coleoptera/Polyphaga-Cucujiformia/Chrysomelidae/Clytra.php
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Arp

Er is wat verschil in de gemiddelde uitvoering van de vlektekening, maar dat kun je beter als "indicatief" beschouwen, want dit is te variabel om echt wat mee te kunnen. Gemiddeld heeft laeviuscula grotere dorsale vlekken. Ook is laeviuscula gemiddeld iets harder oranje en quad. iets geliger - maar kleur en tekening zijn geen "hard" kenmerk dus. Desondanks is de enorme vlek van je Albaanse beest al een hele goede richtingwijzer - de kleur is een overlapgevalletje.

Wat (afgezien van het genitaal) wel betrouwbaar is, dat is de morfologie van het halsschild: l. is heeft een veel gladder, glimmender halsschild met meer een smal en glad opstaand randje terwijl het halschild van q. veel doffer/ruwer is en breder/vlakker (en ruw) uitgerand, vooral rond de achterhoeken.

Let wel: Dit is op foto's (en zeker op geflitste foto's) allemaal erg slecht/moeilijk te beoordelen (!)

Je Albaanse beest: Enorme vlek en erg glimmend halsschild met duidelijk zichtbaar smal, glad randje => ik vind het wel duidelijk genoeg.
Je Franse foto's: Vlek zit in het overlapgebied, maar het halsschild lijkt inderdaad glimmend en smal/glad gerand => zal ook l zijn maar iets hachelijker
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

corzonneveld

Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl