Meopta hermes 1 75mm

Gestart door frankhaan, januari 28, 2018, 15:44:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankhaan

De titel zegt al genoeg. Iemand bekend met deze scope qua kwaliteit en wat moet ie kosten normaal gesproken?
Groetjes Frank Haan.

grunsven

Bedoel je de Hermes 1 (die is 70mm) of de Meopta HS/HA 75?
Ik heb de tweede en die bevalt prima. Het 30x oculair is wel veel beter dan de 20-60x zoom. Uiteraard is het niet de absolute top maar hij is dan ook een stuk betaalbaarder.
Wat hij nu zou moeten kosten zou ik niet weten.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

frankhaan

Ja hij staat op marktplaats. De adverteerder zegt zelf dat het een 75 mm hermes 1 betreft en vraagt er 400 Euro voor. Nieuwprijs was 750 Euro volgens hem.

Jaap van Steensel

De Hermes 1 is inderdaad een 70mm scope.
Meopta maakt prima optiek, de nieuwprijs zou best wel kunnen kloppen, al vraag ik me af of deze scope in Nederland leverbaar is geweest. Mocht je er een ander oculair bij willen zoeken dan kon dat nog wel eens lastig worden. Volgens mij staat er nu een zoom-oculair op de foto in de advertentie en wordt in de tekst alleen de vergrotingsschaal van het gemonteerde oculair opgesomd.
Het is een wat ouder model, dus ruim de helft van de nieuwprijs vind ik wel fors aan de prijs. Op E-bay heb ik er zien staan voor tussen de 200 en 300 euro. Lijkt mij redelijker, maar langs gaan om te proberen lijkt mij het beste advies. Dan kun je zelf ook bekijken hoe de kijker optisch presteert. Hij lijkt er best netjes uit te zien voor z'n leeftijd, dus met wat onderhandelen kun je hier best een aardige scope scoren.

frankhaan

Heb je hem toch nog gevonden op marktplaats? Ik wilde een linkje bijvoegen maar daar kwam ik niet uit! Hij ziet er inderdaad netjes uit op de foto's maar 400 Euro lijkt mij ook stevig aan de prijs. Ik zag ook nog een opticron gs 52 staan op internet. Lijkt me ook een mooi scoopje! Compact met bereik en dan ook nog ED glas erin. Wat denken jullie?

Jaap van Steensel

Ja hoor, dit is de link: https://link.marktplaats.nl/m1244595505

Die Opticron (https://link.marktplaats.nl/m1221039859) is een totaal anders soort scope, inderdaad veel compacter en dat heeft z'n voor- en nadelen. Erg gemakkelijk mee te nemen uiteraard en dat is altijd handig. Vanwege z'n compacte afmetingen (en kleine objectiefdiameter) wel behoorlijk minder lichtsterk. Op een heldere, zonnige dag zul je er niet veel van merken, maar waarschijnlijk wel op wat donkere dagen of in de schemering. Dan kom je toch wat licht te kort om goed met de grotere vergrotingen te kunnen werken. Het ED glas maakt daarentegen weer veel goed. De vraagprijs lijkt mij voor een z.g.a.n exemplaar redelijk, nieuwprijs is rond de 500 euro.

Overigens staat bij Foto Rooijmans in Budel op dit moment een tweedehands Nikon ED50 te koop, inclusief raamstatief! Ook voor 399 euro. Met vaste vergroting 50x wijdhoek. Een heel aantrekkelijke combi, al zal je wel even moeten wennen aan de combinatie 50x vergroting met een 50mm lens. Een zoomoculair of kleinere vergroting zou in de toekomst wellicht wenselijke blijken. Maar de Nikon ED50 is wel een  van de beste 50mm scopes. Je komt ze weinig tweedehands tegen en dat zegt ook wel iets over de waardering door eigenaars.