Hoofdmenu

rankings

Gestart door Schoppers, februari 22, 2005, 16:50:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bob Hogeveen

CiteerTopspotters
zoals het in spotvogel werd genoemd
Goede keus!


Marianne

Net zag ik als nieuwe mogelijkheid (of stond het er al bij en heb ik dat eerder niet gezien?) van Twitchers. Ook weer een leuke aanvulling. Maar daarin wordt ook steeds LIFER genoemd, wat houdt dat in (of wordt er gewoon bedoeld dat het een ledend dier was en geen vondst?)
groet,
Marianne Cramer

Pim

lifer= als je de soort nog voor het eerst in Nederland moet zien (voor je levenslijst). Zoiets.

gegroet,

Pim J.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Dylan

Wat Pim zegt. Een "lifer" is (in ieder geval onder vogelaars) de term voor een soort die je nieuw op je levenslijst zet. Een soort die je voor het eerst ziet dus.

In Twitcher is het dus een opzichtige vertaling van "levenslijst". Ik heb het wat groter gemaakt, ook omdat er bij een lifer geen datum laatst gezien hoort en hoeft.

Het is maar opmaak, dus als het ander smoet dan hoor ik het wel :-)
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Rick van der Weijde

De kop van de Topspotters is nog steeds 'Rankings'. Lijkt mij dat dit dan ook Topspotters zou moeten worden...?
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Freek Verkerk

HI,
Ik ben een beetje een beginnende topspotter, zullen we maar zeggen. En om op te klimmen heb ik het meest behoefte aan een lijstje met veel voorkomende soorten.
Soorten die voor mij "haalbaar" zijn zullen we maar zeggen.
Kun je geen lijstje produceren dat mij hierbij helpt. Dus soortenoverzicht gesorteerd op meest gemelde soorten In volgorde van het aantal warnemingen. Eventueel zelfs in vergelijking met mijn eigen lijst.

Dan weet ik wat de "makkelijkste" aanvulling is.
Kan ik vervolgens via kenmerken en wikipedia uitzoeken hoe die soort eruit ziet, waar die eerder is waargenomen en waar ik hem (of haar) kan spotten.

Zo krijg je natuurlijk wel veel waarnemingen van "gewone" soorten, maar zo erg is dat toch ook niet.

Dus iets als
spreeuw  10.000
Mus 5.000
Merel 2.000
Fazant 1000
Monniksgier 1



B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

matthijsbroere

Matthijs Broere

marcel123

#67
CiteerVogel
Zoogdier
Reptiel/Amfibie
Insect

Ik heb even bij alerts gekeken maar je kunt geen alert laten versturen als er een soort gemeld wordt die niet op je levenslijst is....
(Dit is geen grapje!)

en bovendien heet alles nog insect en is er geen splitsing naar libel/vlinder of geleedpotige/plant.

Dylan

Koopt, zgn. "intelligente alerts" hebben we het wel eens over gehad, maar nog niets mee gedaan.

Overigens denk ik dat we ipv alerts naar 100% RSS moeten ... RSS is dynamisch, emails zijn dat niet. De vraag is of de rest van de wereld al zover is :-)
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

thijs

Jah, RSSen zijn heel handig, echt zo :duim:
Oftewel, wat is RSS ^_^

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Freek Verkerk

Mathijs,
Ik heb gekeken naar Twitcher en dat is zeker een leuke uitbreiding.
Maar ik wil een lijstje met namen van eenvoudig te spotten vogels. Ik begin simpel tenslotte.
Als ik Twitcher start begint dat met allemaal rode namen !!! Allemaal super zeldzaam.
Ik wil juist het omgekeerde; Veelvoorkomend, makkelijk herkenbaar, want ik ben tenslotte een junior topspotter en dan moet je bij de bodem beginnen, de huismus, de spreeuw, etc.

Het zou al een hele verbetering zijn als het soortenoverzicht dat je via het menu start, behalve in Alfabetische volgorde ook in volgorde van aantallen waarnemingen getoond kan worden. Zowel oplopend als aflopend.
En dan bij voorkeur ook de soorten zonder waarnemingen!!
Maar dat is voor later.
 ;)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Thijs Fijen

dat is omdat je de zeldzame vaak niet hebt en de algemenere wel. daardoor lijkt het zo rood, omdat dan de hele lijst van de frontpage wordt laten zien en daar tussen door de wat algemenere.

Maar net als bij foto's zou je de zeldzaamheid als zoekfunctie kunnen gebruiken.
Thijs Fijen

Dylan

Freek, kijk dan gewoon naar het waarnemingenoverzicht vogels, of kijk om je heen :-)
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

marcel123

#73
Kan een werkgroep nooit een topspotter zijn? Het ligt misschien wel voor de hand bij normaal gebruik van een werkgroepgebruiker...