kikkers en padden

Gestart door huysse, januari 14, 2008, 21:22:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

huysse

Zitten hier een paar padden bij de bruine kikkers?

groet,
Marijke

huysse

deze zag ik even later.


Tim Asbreuk

Klopt gewone pad (Bufo bufo)
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

huysse

De kikkers en padden zaten in  de vijver van de buren.
Mag je nu aannemen dat daar ook padden eitjes afzetten in het water?
Krijgen we ons eigen "padden-trekje" in de buurt? :rolleyes:

Marijke

Jelger

Hoi Marijke,

Allereerst: is deze foto dit jaar gemaakt of is het een oude foto van vorig jaar ??? Ik zie namelijk al eieren van de bruine kikker en dat zou toch wel extreem vroeg zijn (misschien door de warme periode?).

Inderdaad een paartje padden op de eerste foto. Ik zie daar ook al kikkerdril (van de bruine kikkers). Ik weet niet hoe groot de vijver is maar padden hebben voor de voortplanting vaak een duidelijke voorkeur voor wat grotere wateren. Bruine kikkers zetten vaak eieren af in kleine tuinvijvers, padden doen dat veel minder vaak!

Maar goed op de foto zijn een mannetje en vrouwtje op elkaar zitten (heet ook wel amplex-houding) en daarom is er een goede kans dat ze eitjes afzetten. De eitjes van de gewone pad worden gelegd in snoeren (lange kettingen met eitjes), die van de bruine kikkers in klompen zoals op de eerste foto.

Groeten  
Jelger Herder
Stichting RAVON (Reptielen Amfibieën Vissen Onderzoek Nederland)
Website RAVON
Digitalnature

huysse

Foto's zijn van vorig jaar, had ik even moeten vermelden.
De vijver is niet erg groot en er zit vis in (alhoewel een reiger erg z'n best doet om daar iets aan te doen), dus veel kans heeft het allemaal niet.

Bedankt,
Marijke

huysse

Solidair met kikkers en padden: ik ben ook nog niet echt wakker geloof ik!
Heb ik onderstaande foto's al ingevoerd als Bruine kikker ( er zonder meer van uitgaand dat die alleen in dat vijvertje zouden zitten) maar dat zijn ook padden toch?
Zaten er een dag eerder.

Marijke

Date Lutterop

Ja hoor, ook paartje gewone pad.

Groet,

Date


Tim Asbreuk

#8
Padden zijn nachtdieren dus die hebben een verticaal pupil. Een handig kenmerk bij eventueele twijfel.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Limosa

CiteerPadden zijn nachtdieren dus die hebben een verticaal pupil. Een handig kenmerk bij eventueele twijfel.
Daar kun je best gelijk in hebben, maar deze padden vertonen volgens mij een horizontale pupil.....
Groeten,

Joachim

Tim Asbreuk

sorry die haal ik altijd door elkaar
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Jeroen Nagtegaal

Citeersorry die haal ik altijd door elkaar
Ik deed dat ook, maar vergelijk het met de horizon, die loopt van links naar recht, HORIZONtaal. Nu lukt het gelukkig wel.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Limosa

CiteerPadden zijn nachtdieren dus die hebben een verticaal pupil. Een handig kenmerk bij eventueele twijfel.
Even een vraagje over nachtdieren... Volgens jou zijn padden nachtdieren en hebben dus(?) een horizontale pupil. Maar een kat, welke toch ook s'nachts goed uit de voeten kan, heeft volgens mij een (licht) verticale pupil.
Groeten,

Joachim

Els

Een kat is geen nachtdier. De kat kan wel door zijn pupil te verwijden goed zien in de schemer, maar in het volslagen donker schijnt hij niets te kunnen zien.
Els Ouwehand, Katwijk

tekenaar

Veel nachtdieren hebben een spleetvormige pupil, mischien heeft dat ermee te maken dat die verder opengespert/gesloten kan worden om zich aan te passen aan grote verschillen in lichthoeveelheid. Helemaal gaat het niet op want muizen hebben bijvoorbeeld een ronde pupil (maar zo snel kan ik geen dagactieve vogel of zoogdier bedenken met een spleetvormige pupil).

(Dit soort "regeltjes" zijn vooral erg leuk om uitzonderingen op te zoeken: die zijn er vrijwel altijd. - bruine kikker en groene kikker hebben overigens ook geen echt ronde pupil, maar zijn ook deels 's nachts actief.)
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

vgustings

Padden hebben niet altijd een horizontale pupil, alleen de Gewone Pad heeft dit. De vroedmeesterpad heeft immers een verticale pupil en de geelbuik een hartvormige, maar die zul je niet zo snel tegen komen. Als je de amfibien door elkaar haalt is het wellicht leuk om je aan te sluiten bij een paddenoverzetactie, dan vergeet je het nooit meer!!!!!!! (en het is nog leuk ook).

Ik las toevallig gisteren in het tijdschrift "Landleven" een stuk over pupillen bij dieren. Hierin stond dat ondanks de goede camouflage de ogen altijd opvallen omdat dit concentrische cirkels zijn. Bij sommige dieren wordt dit weggewerkt in de vacht (bijv. de Das) of het verenkleed. Sommige dieren hebben ipv een cirkelvormige pupil een horizontaal/verticaal spleetje. Dit maakt het schietschijf-effect geringer. (Aldus Landleven).
Vincent Gustings

www.paddentrek.co.cc