Onbekend vliegje

Gestart door Hans Meij, januari 14, 2008, 19:28:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hans Meij

Na diverse databanken doorlopen te hebben ben ik deze nog steeds niet tegen gekomen....wie kan mij helpen??


Grt,

Hans Meij
Hans Meij


Ik zal altijd blijven wie ik ben maar ik zal nooit meer zijn zoals ik was ©Hans Meij 1996

gerardpennards

Hoi Hans,
Een vliegje uit de familie Lauxaniidae, en het genus heet Minettia.
Misschien een M. longipennis, maar dat weet ik niet  zeker!
Groeten, Gerard
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

Robert Heemskerk

#2
In Nederland zijn 9 soorten Minettia.
Determinatie van dit soort vliegen is vrij lastig heb ik van diptera.info begrepen.
Ik zeg niet dat het onmogelijk is maar er is zeker een deskundig oog voor nodig en waarschijnlijk ook foto's die specifieke kenmerken laten zien zoals beharing van de thorax of borstels op de poten.
De kleur van de achterrand van het scutellem of hoe de arista eruit ziet(gevederd?) Vleugeltekeningen? Een goed beeld van het voorgezicht van een vlieg is meestal ook noodzakelijk.

(bovenstaande noem ik even op als voorbeeld in het algemeen en niet specifiek voor Minettia sp., om aan te geven dat determinatie van vliegen vanaf foto's erg lastig kan zijn, het verschil tussen famillie-soorten zit 'm vaak in zeer kleine details, waarbij meerdere aangezichten zeker nodig zijn)

Op de foto is wel te zien dat het scutellem geelbruin gekleurd is.  ;)
Minettia cf. fasciata ? ?

Hans Meij

#3
Hoi Gerard vond hem hier   http://www.galerie-insecte.org/galerie/ref-22456.htm

en hij lijkt er sprekend op.

Wacht even je reactie af voordat ik hem definitief benoem.

Grt,

Hans
Hans Meij


Ik zal altijd blijven wie ik ben maar ik zal nooit meer zijn zoals ik was ©Hans Meij 1996