Hoofdmenu

zeldzaamheid

Gestart door jvantoor, januari 14, 2008, 18:46:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

RWester

Pim e.a.

Binnen Waarneming.nl neemt het aantal regionaal georienteerde admins toe. Ook via email, telefoon en dergelijke worden afwijkende zaken vaak snel doorgemeld.

Wat dat aan gaat krijgen Poelruiters in de juiste tijd, maar op 'verdachte' plekken (bijna) altijd aandacht.

En we maken inderdaad ook veel gebruik wat we via jullie gemeld krijgen en aandacht behoeft. Wat een hoge regionale controle inhoudt.

Het is overigens mooi om te zien hoe alert mensen zijn. Bij een opvallend vroege Tuinfluiter in mijn werkgebied krijg ik al meerdere reacties.

Overigens krijgen we steeds vaker te maken met fenologische afwijkingen, wat het er niet makkelijker op maakt. Die gevallen mét foto blijken soms wel te kloppen.

Met vriendelijke groet,

Remco Wester


frankneijts

En dan nog maar 's:
In de Brabantse Kempen worden waarnemingen van zeldzame vogels (voor de regio) beoordeeld door een 'eigen' commissie (VINK = Vogels In de Kempen). Uitzondering zijn de CDNA-indiensoorten: die laten we waar ze thuishoren (de CDNA) en waarnemers wordt dan ook dringend geadviseerd deze in te dienen. Desnoods worden ze een handje geholpen: de waarnemers of het geval zelf.
Tot dusverre heeft VINK 2 jaarverslagen (2005 & 2006) gepubliceerd (nr. 3 is in voorbereiding), te downloaden via www.vogelsindekempen.nl. Hier ook een Kempenlijst (alle in de Kempen waargenomen vogelsoorten) waarop de Kempense indiensoorten (inclusief CDNA) zijn gemarkeerd.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jvantoor

KAn iemand me aangeven waar ik bij de ENCi groieve kan parkeren en hoe lang het lopen is naar de bekende coniferen,.
Ik moet binnenkort voor mijn werk naar Limburg en kan het dan denk ik toch niet laten om even langs te gaan....
Groet.

[size=8][span style=\'color:[COLOR=black\']Jaco van Toor[/size]
Vlaardingen (ZH)


Lid van de werkgroep KNNV Waterweg-Noord[/span]

Jeroen Nagtegaal

Aan de Luikerweg, helemaal bovenaan is links een parkeerplaats en 1 minuut lopen,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankmeer

#34
Het uitkijkpunt is volgens mij vrijwel direct gelegen aan de parkeerplaats. Prachtig uitzicht, zowel over Maastricht (een van Nederlands mooiste steden) als over de groeve! Wij reden afgelopen voorjaar verkeerd, ergens in een deel van het gebied waar je niet mocht rijden, maar de politie matste ons gelukkig.
Vervelend trouwens, maar toen, begin mei, was het uitkijkpunt zo dichtgegroeid met allerlei klimplanten, struikjes e.d., dat het uitzicht heel slecht was.
http://www.ivnvechtplassen.org/ivn_vogels_..._Bubo-bubo.html
Frank van der Meer

hiskodevries

lijstje met cdna soorten (evt. tot wanneer)
http://waarneming.nl/cdna_soorten.php
kun je ook gelijk de bijbehorende meldingen zien.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Frank van der Wielen

Citeerhttp://www.ivnvechtplassen.org/ivn_vogels_..._Bubo-bubo.html

De plek die op bovenstaande site wordt aangegeven is overigens niet de plek waar ze nu zitten. De oehoe's zitten nu juist aan de andere kant. Het is handig van tevoren de foto's op waarneming.nl (met name die van veraf) goed te bestuderen. Dan herken je de plek met de 3 coniferen wel.

vr gr
Frank van der Wielen

Frank van der Wielen

Deze bijvoorbeeld (de drie coniferen staan links van het pijltje):
(foto: Sjaak Schilperoort)



Jeroen Nagtegaal

Je moet trouwens als je je auto geparkeerd hebt naar de verharde weg lopen en deze als het waren oversteken zodta je links de groeve hebt, achter de struikjes, je loopt dan op een onverharde weg, je moet dan in het 2e gat gaan staan, en print anders de foto uit en vergelijk ter plaatse,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Pim Wolf

CiteerDeze bijvoorbeeld (de drie coniferen staan links van het pijltje):
(foto: Sjaak Schilperoort)


maar deze foto is overduidelijk niet vanuit het uitkijkpunt genomen, iemand een betere?

pim

Sjaak Schilperoort

Citeermaar deze foto is overduidelijk niet vanuit het uitkijkpunt genomen, iemand een betere?
Mooie foto  ;) Dit is wel degelijk het uitzicht vanaf de Luikerweg. Vanaf de parkeerplaats kun je 50 meter doorlopen langs de Luikerweg en dan heb je een uitkijkpunt met redelijk vrij uitzicht. Je kunt ook vanaf de parkeerplaats rechtdoor lopen (oostwaarts), de Van Schalkweg op. Je krijgt dan na 50 m nog een uitzichtpunt, waar meer vegetatie staat en je tussen de bomen door moet kijken. De foto heb ik vanaf de tweede plek genomen. Het uitzicht is vrijwel identiek, maar hier had ik iets minder tegenlicht.

Sjaak.

HJDT

Ben er nu in korte tijd twee keer geweest maar nu al irriteerde ik me aan de vele begroeing die in de weg staat om lekker te kijken. Alleen bij het tweede uitkijkpunt als je vanaf de parkeerplaats rechtdoor loopt is het zicht goed. Zou er in overleg met ENCI iets te regelen zijn wat betreft de wildgroei van groen aldaar ?? Zo kunnen we garanderen dat we over 1 of meer jaren toch nog van deze mooie beestjes kunnen genieten. . . .
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Justin Jansen

Dan zal er iemand het voortouw moeten nemen....
M.v.g., Justin Jansen


frankmeer

CiteerHet is handig van tevoren de foto's op waarneming.nl (met name die van veraf) goed te bestuderen. Dan herken je de plek met de 3 coniferen wel.
Zoiets als deze? Is dit een goede? http://waarneming.nl/foto_details.php?id=274158
Frank van der Meer

frankmeer

Citeer@ Justin, Het verschil tussen Groeve en GROTE Groeve is een heel verschil. Ik weet zelf in limburg 3 zekere broedparen met groeven en heb via via nog onzekere plekken gehoord. Ook zouden er al Bos gevallen zijn.
Ik heb vanmiddag een dvd zitten kijken over de Oehoe in Nederland, en er schijnt zelfs al ergens in een boom gebroed te zijn.
Frank van der Meer

ArjenDrost †

CiteerIk heb vanmiddag een dvd zitten kijken over de Oehoe in Nederland, en er schijnt zelfs al ergens in een boom gebroed te zijn.
Volgens mij hebben ze ook in de Achterhoek gebroed. En zoveel groeves zijn daar niet, dus het lijkt me dat ze daar wel in bomen gebroed hebben.

redmar_woudstra

Citeer
CiteerIk heb vanmiddag een dvd zitten kijken over de Oehoe in Nederland, en er schijnt zelfs al ergens in een boom gebroed te zijn.
Volgens mij hebben ze ook in de Achterhoek gebroed. En zoveel groeves zijn daar niet, dus het lijkt me dat ze daar wel in bomen gebroed hebben.
Klopt, weet ff niet waar dat stond. Als ik het goed heb omgeving Winterswijk.
groet,
Redmar

JanF

Citeer
CiteerEn drie Oehoe's per jaar (of hoeveel paar hebben we intussen?) blijft natuurlijk zeldzaam.
Nou iets meer kan ik je wel vertellen, precies weet ik het niet. (dach sowieso 20)
Tja, 20 lijkt natuurlijk best wel veel dus dan ga je even zoeken op google wat er zoal in het zuiden van ons land ( en daar in de buurt )  voorkomt.
En dan wil je wel 'ns op vreemde sites stuiten.
Te triest voor woorden natuurlijk en behoorlijk off-topic. Maar 'k wou het toch even onder de aandacht brengen.

http://www.valkeniers.be/modules.php?name=...dex&func=search
met vr. groeten
Jan van de Fliert

jvantoor

In ieder gavl reeds allemaa bedankt vor de tips over de standplaats. Telescoop moet dus zeker mee.....

Verder ter lering en vermaak?
Waarom verblijven de oehoe's juist in de groeve?
Wanneer begint voor hun het broedseizoen?

Worden ze overdag ook jagend/vliegend waargenomen?
Groet.

[size=8][span style=\'color:[COLOR=black\']Jaco van Toor[/size]
Vlaardingen (ZH)


Lid van de werkgroep KNNV Waterweg-Noord[/span]

frankmeer

#49
In die dvd werd verteld dat de Oehoes een voorkeur hebben voor steengroeves, vanwege de 'chaos' in het landschap en de rust, omdat de gebieden niet toegankelijk zijn voor het grote publiek, maar alleen voor de werklui. Het vrouwtje zat daar al half januari op de eieren. Overdag rusten de dieren, en in de schemering gaan ze jagen.
De vogels worden soms vliegend waargenomen, zie:
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=3435991
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=3404981
Frank van der Meer

Bram Rijksen

CiteerDan zal er iemand het voortouw moeten nemen....
Bij voorkeur iemand die iets heeft met Limburg en Oehoe's; ik ken er wel eentje..

frankmeer

Citeer
CiteerIk heb vanmiddag een dvd zitten kijken over de Oehoe in Nederland, en er schijnt zelfs al ergens in een boom gebroed te zijn.
Volgens mij hebben ze ook in de Achterhoek gebroed. En zoveel groeves zijn daar niet, dus het lijkt me dat ze daar wel in bomen gebroed hebben.
Ja, maar ik weet niet of ze ook op de bosbodem kunnen broeden. In de dvd zag je ook hoe er kunstnesten voor de Oehoe werden gemaakt en in bomen geplaatst.
Frank van der Meer

Justin Jansen

Citeer
CiteerDan zal er iemand het voortouw moeten nemen....
Bij voorkeur iemand die iets heeft met Limburg en Oehoe's; ik ken er wel eentje..
Ik verhuis binnenkort naar Brabant.....
M.v.g., Justin Jansen


Bram Rijksen

maar tót die tijd..

Justin Jansen

Citeermaar tót die tijd..
nog 4,5 week, helaas..... ;)  
M.v.g., Justin Jansen


frankneijts

Citeer
CiteerOke, de bron heb ik even geraadpleegd (van horen zeggen)

Zekere broedparen 4-5 (wist niet precies te zeggen) maar mogelijk meer, maar moeilijk aan te tonen. Er werd gedacht aan 10 paren of meer...

In ongeveer elke grote groeve (in Limburg) zit een Oehoe zo heb ik mij weten te vertellen door iemand van provincie Limburg.

Thijs

(iets te enthousiast gereageerd  :wub: )
Beetje onzin elke groeve, weet niet precies of je enig idee hebt hoeveel groeves er liggen in limburg, en wat je als definitie bedoelt van een groeve?
Laten we met gezond denken 4 paar maximaal aan Limburg toebedelen en deze nestelen zeker niet uitsluitend in groeves. En het aantal groeves (los of vast wat je als definitie voor groeve gebruikt) zijn er vele tien-tallen.
En die aannames er zitten er meer, lijkt me volledig uit de lucht geslagen.. (vele 10-tallen nachten doorgebracht bij vele groeves en bossen in de afgelopen jaren, dus het is niet uit de lucht gegrepen het bovenstaande)
Het SOVON-Nieuws dat zojuist op de mat viel vermeldt 5 broedparen voor geheel Nederland in 2007: 3 in Limburg en 2 in Gelderland. Er zullen wellicht nog wat losse beesten rondvliegen en een enkel paar is misschien over het hoofd gezien. Maar zelfs dan is een schatting van 10 paar al héél ruig, 't zijn geen Goudhaantjes(en Justin gaat tot de hel en terug als-ie per se iets wil vinden.....)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jos Welbedacht

Weet iemand toevallig waarom ik ze twee keer in de herfstvakantie (2006 en 2007) na goed zoeken niet heb kunnen vinden? Zitten ze dan op het nest?
Ik heb het inderdaad over de Maastricht vogels.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

BramtK

#57
Dit is allemaal heel leuk en informatief, maar wat zou een kwaadwillend persoon nu met al deze informatie, toch nogal publiekelijk beschikbaar op deze manier, kunnen? Misschien ben ik te voorzichtig hoor, maar als er nou iemand mee zit te lezen die wel een Oehoetje wil verkopen aan een Harry P.-fan? Iemand die daarover heeft nagedacht!?

Overigens, op dit forum is een keer een bericht gepost door een persoon die ook onderzoek doet naar Oehoe's in Nederland. Dat was naar aanleiding van de boombroedende Oehoe's in de Achterhoek en het grote aantal fotografen en vogelaars dat daar op afkwam en de eigenaar van het gebied die daar niet goed van werd. Ik heb ook wel eens begrepen dat andere Oehoe-nesten wat meer verstoringsgevoelig zijn (op de details ga ik omwille van de vogels niet in).

Op zich is het daarom best aan te bevelen dat Neerlands vogelliefhebbers, die graag een Oehoe willen zien, eens gaan kijken op bovengenoemde plek (waar de situatie wat minder verstoringsgevoelig is), maar het gaat wel om een uiterst schaarse en bijzondere broedvogel. Ik vraag me af of het handig is zo met de informatie om te gaan.

Ik zou zelfs bijna voorstellen dat de hele boel hierboven wordt verwijderd.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Guus Peterse

Er wordt hierboven toch maar van een stel oehoe's min of meer exact de lokatie gegeven of lees ik ergens overheen? En dat ene stel is toch allang landelijk bekend en bovendien tamelijk onbereikbaar? Dus ik zie hier het probleem niet zo.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

BramtK

Tsja, ik weet het ook niet, maar "maar van een stel oehoe's" als we het hebben over in totaal 5 broedparen, lijkt me toch een understatement. "Tamelijk onbereikbaar", dat kan, maar wat is tamelijk; niet? En "min of meer exact de lokatie" lijkt mij gewoon 'exact de locatie'. Dat "dat ene stel ... toch allang landelijk bekend" is, is natuurlijk waar, maar ik zag niet eerder (kan aan mij liggen) zo uitgebreid beschreven waar de vogels zitten.
Bovendien, het zal wel ouderwets klinken, maar ik heb gewoon 20 jaar moeten wachten tot ik eens een Oehoe zag en toen kon ik 'm nog niet eens op mijn Nederland-lijstje zetten (het was namelijk in Spanje en ja, ik kwam via via achter de lokatie). Dat deed er verder niets toe, want het was het wachten waard. Op dit soort fora krijg ik echter wel eens een klein beetje het gevoel dat alles maar moet kunnen. Iemand wil iets zien en daar wordt alles voor in het werk gesteld en hup de hele zooi wordt op een forum gedonderd. Ik gun het een ieder hoor, maar de eventuele risico's die aan het nastreven van dat eigen belang zouden kunnen zitten, worden altijd terzijde geschoven en gebagatelliseerd. Of, zoals hier, men denkt er uberhaupt niet aan. Ik zeg niet dat de vraagsteller niet zou mogen gaan kijken, maar misschien kan de informatie wat discreter wordt gebracht!?

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs