Hoofdmenu

zeldzaamheid

Gestart door jvantoor, januari 14, 2008, 18:46:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

jvantoor

Kan iemand me vertellen waardoor de zeldzaamheid van de vogel in Nederland word bepaalt?

Ik vind het bijvoorbeeld vreemd dat een oehoe elk jaar terugkeert op dezelfde plek en dan toch zeldzaam blijft.

Dat geld een beetje hetzelfde voor de buffelkopeend die al een aantal jaar terugkeert.



 
Groet.

[size=8][span style=\'color:[COLOR=black\']Jaco van Toor[/size]
Vlaardingen (ZH)


Lid van de werkgroep KNNV Waterweg-Noord[/span]

ArjenDrost †

Ik weet niet precies hoe het hier op de site gebeurt, maar voor zeldzaamheid wordt over het algemeen naar het aantal gevallen per jaar gekeken. En drie Oehoe's per jaar (of hoeveel paar hebben we intussen?) blijft natuurlijk zeldzaam. Ook al is het makkelijk om ze te vinden (want dat heeft weer weinig met zeldzaamheid te maken).

En natuurlijk is er een verschil tussen zeldzame dwaalgasten en zeldzame broedvogels... Bij de laatste kunnen er best veel van in Nederland voorkomen, alleen broeden ze bijna nooit.

Groetjes, Arjen

Thijs Fijen

CiteerEn drie Oehoe's per jaar (of hoeveel paar hebben we intussen?) blijft natuurlijk zeldzaam.
Nou iets meer kan ik je wel vertellen, precies weet ik het niet. (dach sowieso 20)
Thijs Fijen

jvantoor

waarom krijgt de Grote Kruisbek bijvoorbeeld de status Zeer zeldzaam en de burgemeesters bijvoorbeeld niet?
Groet.

[size=8][span style=\'color:[COLOR=black\']Jaco van Toor[/size]
Vlaardingen (ZH)


Lid van de werkgroep KNNV Waterweg-Noord[/span]

redmar_woudstra

Citeerwaarom krijgt de Grote Kruisbek bijvoorbeeld de status Zeer zeldzaam en de burgemeesters bijvoorbeeld niet?
Zeer zeldzaam geldt voor de vogels die door de CDNA (Comissie Dwaalgasten Nederlandse Avifauna) beoordeeld moeten worden om in de "boekjes" terecht te komen. Volgens mij zitten er in de lijst van waarneming.nl een paar die inmiddels van de lijst van de CDNA afgehaald zijn, maar Grote Kruisbek wordt nog wel beoordeeld door het CDNA.
groet,
Redmar

JohanvantBosch

Citeerwaarom krijgt de Grote Kruisbek bijvoorbeeld de status Zeer zeldzaam en de burgemeesters bijvoorbeeld niet?
Grote burgemeester is een jaarlijkse verschijning in zeer klein aantal, maar meestal wel (uit de losse pols) 10-30 per jaar. Grote Kruisbek is normaal gesproken zeer zeldzaam. De meeste jaren wordt er geen een gezien. Dit jaar/deze winter is ie iets minder zeldzaam omdat er een kleine invasie is, zoals dat ook bij gewone Kruisbekken (veel vaker) plaats vindt. Dit jaar is ie dus misschien niet zeer zeldzaam, maar de zeldzaamheid wordt bepaald aan de hand van het voorkomen in een groot aantal jaren.

frankneijts

Citeer
CiteerEn drie Oehoe's per jaar (of hoeveel paar hebben we intussen?) blijft natuurlijk zeldzaam.
Nou iets meer kan ik je wel vertellen, precies weet ik het niet. (dach sowieso 20)
20 ?????????
Waar moeten die allemaal zitten Thijs?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JohanvantBosch

Citeer
Citeer
CiteerEn drie Oehoe's per jaar (of hoeveel paar hebben we intussen?) blijft natuurlijk zeldzaam.
Nou iets meer kan ik je wel vertellen, precies weet ik het niet. (dach sowieso 20)
20 ?????????
Waar moeten die allemaal zitten Thijs?
inderdaad... volgens mij max. 5

Thijs Fijen

Citeer
Citeer
CiteerEn drie Oehoe's per jaar (of hoeveel paar hebben we intussen?) blijft natuurlijk zeldzaam.
Nou iets meer kan ik je wel vertellen, precies weet ik het niet. (dach sowieso 20)
20 ?????????
Waar moeten die allemaal zitten Thijs?
Zuid-Limburg en Achterhoek. Oke, 20 paar misschien overdreven. Maar er zitten er meer dan je denkt (denk ik ;))
Thijs Fijen

Thijs Fijen

Oke, de bron heb ik even geraadpleegd (van horen zeggen)

Zekere broedparen 4-5 (wist niet precies te zeggen) maar mogelijk meer, maar moeilijk aan te tonen. Er werd gedacht aan 10 paren of meer...

In ongeveer elke grote groeve (in Limburg) zit een Oehoe zo heb ik mij weten te vertellen door iemand van provincie Limburg.

Thijs

(iets te enthousiast gereageerd  :wub: )
Thijs Fijen

P1234

CiteerVolgens mij zitten er in de lijst van waarneming.nl een paar die inmiddels van de lijst van de CDNA afgehaald zijn
Een mooi voorbeeld hiervan is Breedbekstrandloper, die al enige tijd geen "beoordeelsoort"meer is. Volgens mij (maar helemaal zeker weten doe ik het niet) is ook Stormvogeltje geen beoordeelsoort meer.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Edwin Russer

#11
Citeer
CiteerVolgens mij zitten er in de lijst van waarneming.nl een paar die inmiddels van de lijst van de CDNA afgehaald zijn
Een mooi voorbeeld hiervan is Breedbekstrandloper, die al enige tijd geen "beoordeelsoort"meer is. Volgens mij (maar helemaal zeker weten doe ik het niet) is ook Stormvogeltje geen beoordeelsoort meer.
Kijk anders even naar deze lijst. De blauwe jaartallen achter de soorten geven aan per wanneer de soort niet meer wordt beoordeeld.

http://www.wpbirds.com/arnoud/files/webprog071207-40.pdf
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Pim Wolf

Citeer
CiteerVolgens mij zitten er in de lijst van waarneming.nl een paar die inmiddels van de lijst van de CDNA afgehaald zijn
Volgens mij (maar helemaal zeker weten doe ik het niet) is ook Stormvogeltje geen beoordeelsoort meer.
sinds 1 januari 1999 wordt het Stormvogeltje (H. pelagicus) niet meer door de CDNA beoordeeld (zie http://www.dutchbirding.nl/comm/cdna/handboek.pdf).

De CDNA beoordeelt vogelsoorten en vogelondersoorten (taxa) die in de periode van 1980 tot heden gemiddeld minder dan twee maal per jaar in Nederland worden vastgesteld (de lijst van soorten enondersoorten die momenteel door de CDNA wordt beoordeeld, is te vinden in appendix 2 van het Handboek) of die nog
niet in Nederland zijn vastgesteld maar wel als potentiële dwaalgast beschouwd kunnen worden. Eventuele invasies worden bij de berekening van dit gemiddelde niet meegenomen.

Dat wil dus zeggen dat er in de periode 1980-1999 gemiddeld twee of meer Stov-jes werden aanvaard (totaal dus tenminste 40 exx.) Dat de soort niet meer beoordeeld wordt wil echter niet zeggen dat het ineens een algemene soort is, in mijn beleving zijn ze lekker zeldzaam, ondanks een flink aantal uren op Westkapelle zie ik er meestal 0-1 per jaar.

Het Mediterraan Stormvogeltje kan natuurlijk gewoon bij de commissie worden ingediend.

groeten, pim

redmar_woudstra

#13
Ik dacht zelf aan (volgens mij de meest recente "afgevoerde" soorten) Zwarte Zeekoet en Kleinst Waterhoen. Al mogen die van mij nog mooi dik blijven staan!

@Pim: en wat te doen met lastig te herkennen soorten? Wordt daar rekening mee gehouden of niet? Grote Kruisbek is inmiddels weer op de beoordeellijst gezet, dat lijkt me bij uitstek een soort die lastig te determineren is (zie de najaarswaarnemingen/geluidsopnames). Edwin heeft hier al eens min of meer gepleit Poelruiter terug de lijst in te gooien in verband met eventuele lastige determinatie.
groet,
Redmar

frankneijts

Citeeren wat te doen met lastig te herkennen soorten? Wordt daar rekening mee gehouden of niet? Grote Kruisbek is inmiddels weer op de beoordeellijst gezet, dat lijkt me bij uitstek een soort die lastig te determineren is (zie de najaarswaarnemingen/geluidsopnames). Edwin heeft hier al eens min of meer gepleit Poelruiter terug de lijst in te gooien in verband met eventuele lastige determinatie.
Als ik zo even wat topics naloop moeten Kneu en Buizerd ook op die lijst.. ;)  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

redmar_woudstra

CiteerAls ik zo even wat topics naloop moeten Kneu en Buizerd ook op die lijst.. ;)
:lol:

Vergeet Fitis en Tjiftjaf niet!
groet,
Redmar

Guus Peterse

CiteerHet Mediterraan Stormvogeltje kan natuurlijk gewoon bij de commissie worden ingediend.
En met goede kansen op aanvaarding, heb ik afgelopen zaterdag begrepen. Je hoeft slechts het geluid op te nemen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Justin Jansen

CiteerOke, de bron heb ik even geraadpleegd (van horen zeggen)

Zekere broedparen 4-5 (wist niet precies te zeggen) maar mogelijk meer, maar moeilijk aan te tonen. Er werd gedacht aan 10 paren of meer...

In ongeveer elke grote groeve (in Limburg) zit een Oehoe zo heb ik mij weten te vertellen door iemand van provincie Limburg.

Thijs

(iets te enthousiast gereageerd  :wub: )
Beetje onzin elke groeve, weet niet precies of je enig idee hebt hoeveel groeves er liggen in limburg, en wat je als definitie bedoelt van een groeve?
Laten we met gezond denken 4 paar maximaal aan Limburg toebedelen en deze nestelen zeker niet uitsluitend in groeves. En het aantal groeves (los of vast wat je als definitie voor groeve gebruikt) zijn er vele tien-tallen.
En die aannames er zitten er meer, lijkt me volledig uit de lucht geslagen.. (vele 10-tallen nachten doorgebracht bij vele groeves en bossen in de afgelopen jaren, dus het is niet uit de lucht gegrepen het bovenstaande)
M.v.g., Justin Jansen


Bram Rijksen

CiteerHet Mediterraan Stormvogeltje kan natuurlijk gewoon bij de commissie worden ingediend.

groeten, pim
Juist! En dan moet de commissie maar bepalen waaróm het géén Meditraantje geweest zou kunnen zijn..!

JohanvantBosch

CiteerKan iemand me vertellen waardoor de zeldzaamheid van de vogel in Nederland word bepaalt?

Ik vind het bijvoorbeeld vreemd dat een oehoe elk jaar terugkeert op dezelfde plek en dan toch zeldzaam blijft.

Dat geld een beetje hetzelfde voor de buffelkopeend die al een aantal jaar terugkeert.
Je ziet, Jaco..... je maakt heel wat los met je vraag  ;)  

BWoets

#20
Citeer
CiteerVolgens mij zitten er in de lijst van waarneming.nl een paar die inmiddels van de lijst van de CDNA afgehaald zijn
Een mooi voorbeeld hiervan is Breedbekstrandloper, die al enige tijd geen "beoordeelsoort"meer is. Volgens mij (maar helemaal zeker weten doe ik het niet) is ook Stormvogeltje geen beoordeelsoort meer.
We houden niet helemaal exact de CDNA-soorten aan wat betreft zeldzaamheid. Zwarte Zeekoet is ook CDNA-af, maar persoonlijk (en ik denk dat heel veel mensen dat met me eens zijn) vind ik die wel zeer zeldzaam.. en dus 'dubbel-rood' op de site..
Breedbekstrandlopers blijven schaars maar worden jaarlijks op redelijk vaste plekken gezien. Stormvogeltje kun je over twisten denk ik.. toevallig afgelopen 2 jaar goede aantallen, maar er zijn ook jaren dat ze bijna ontbreken. Vale Pijl is ook zo'n geval, maar wordt wel jaarlijks gezien. Ik denk daarom dat de verhouding Stormvogeltje (zeer zeldzaam) en Vale Pijl (zeldzaam) wel redelijk is. En zo moet je bij meerdere soorten afwegingen maken!

We hebben binnen waarneming.nl wel eens gepraat over een 5e categorie maar we weten niet hoe we die moeten aanduiden, het wordt er zo onoverzichtelijk op. Daarom krijg je soms wat scheve verhoudingen... maar over het algemeen denk ik dat iedereen wel tevreden is.

Zijn er mensen die het ONEENS zijn met de huidige opzet? Zo ja.. dan graag verbetervoorstellen..
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

redmar_woudstra

CiteerZijn er mensen die het ONEENS zijn met de huidige opzet? Zo ja.. dan graag verbetervoorstellen..
Nee juist niet! Laat die lekker dikgedrukt staan. Misschien kan een soort als Vale Pijl er ook wel bij, wat mij betreft mogen de soorten wel worden uitgebreid!
groet,
Redmar

Guus Peterse

Ik denk dat de grootste onregelmatigheden zitten op de grens van algemeen en vrij algemeen (sijs en rode wouw in één groep en zo) maar het is waarschijnlijk onvermijdelijk en ach, zo belangrijk is het ook weer niet, toch?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankneijts

Guus heeft gelijk: fouten bij min of meer algemene soorten zijn onvermijdelijk en ook niet zo vreselijk belangrijk zolang het algemene beeld maar klopt. De 'glijdende schaal' begint bij soorten waarvan (teveel) verkeerde determinaties het beeld kunnen vertroebelen. Dat zal echter vooral regionaal invloed hebben: Glanskoppen in Brabant bijv. (die zitten daar ècht niet op een flintertje in het NO na...), diverse gewone kust-strandlopers, zee-eenden, jagers etc. Vandaar dat vooral de regio-admins hierin een taak hebben maar ook de gewone bezoekers van de site.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jvantoor

Frank,

Deze laatste reactie lijkt me inderdaad een goede conclusie.
Soorten die niet regelmatig in Nederland voorkomen moeten dus goed beoordeelt worden om een goed beeld te krijgen.



Groet.

[size=8][span style=\'color:[COLOR=black\']Jaco van Toor[/size]
Vlaardingen (ZH)


Lid van de werkgroep KNNV Waterweg-Noord[/span]

Jeroen Nagtegaal

@ Justin, Het verschil tussen Groeve en GROTE Groeve is een heel verschil. Ik weet zelf in limburg 3 zekere broedparen met groeven en heb via via nog onzekere plekken gehoord. Ook zouden er al Bos gevallen zijn.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

jvantoor

Ik kom (zie handtekening) uit Vlaardingen en zou graag een keer gaan kijken bij de Oehoe.
Zijn er plekken bekend die wat noordelijker liggen, dus voor mijn minder reistijd?
Groet.

[size=8][span style=\'color:[COLOR=black\']Jaco van Toor[/size]
Vlaardingen (ZH)


Lid van de werkgroep KNNV Waterweg-Noord[/span]

Rutger

#27
CiteerIk kom (zie handtekening) uit Vlaardingen en zou graag een keer gaan kijken bij de Oehoe.
Zijn er plekken bekend die wat noordelijker liggen, dus voor mijn minder reistijd?
ja, ze zijn er, maar ze worden voor het grote publiek geheim gehouden, omdat deze broedparen een stuk kwetsbaarder zijn dan de groeve-oehoes. Echt 'bekende' plekken behalve de ENCI zijn er dus niet  
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Jeroen Nagtegaal

En bij de ENCI heb je als enigste plek bijna een garantie als je er met een Scoop redelijk vroeg bent.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Pim Wolf

Citeer@Pim: en wat te doen met lastig te herkennen soorten? Wordt daar rekening mee gehouden of niet? Grote Kruisbek is inmiddels weer op de beoordeellijst gezet, dat lijkt me bij uitstek een soort die lastig te determineren is (zie de najaarswaarnemingen/geluidsopnames). Edwin heeft hier al eens min of meer gepleit Poelruiter terug de lijst in te gooien in verband met eventuele lastige determinatie.
sorry voor de trage reactie Redmar,

een Poelruiter terug op de CDNA lijst lijkt me wat overdreven, maar je hebt wel een punt. Sommige soorten zijn inderdaad wat lastiger te herkennen maar als je die allemaal door één commissie wil laten toetsen dan is het hek van de dam. De CDNA beperkt zich volgens mij terecht tot de soorten met weinig waarnemingen. Lees de motivatie daarvoor nog maar eens in het handboek na.

In Nederland was/is het altijd gebruik dat een soort die van de "beoordeellijst" werd afgevoerd automatisch als BSP-soort bij sovon werd bijgehouden. Daar hoeft geen beschrijving bij en wordt de waarneming niet beoordeeld. Overigens is dat waarschijnlijk geen probleem; een fout gedetermineerde Breedbek of Poelruiter in augustus heeft niet veel invloed op het beeld dat we van het voorkomen van die soort hebben. Een waarneming van dezelfde soort in januari heeft dat wél, maar als zo'n waarneming wordt ingevoerd zal dat zeker de aandacht trekken. Ik neem trouwens aan dat wanneer Erik van W en/of Arjan B een BSP-nb soort beschrijven voor Sovon nieuws ze er de meeste verdachte gevallen wel uitfilteren en de BSP database zo nu en dan opschonen? De laatste paar jaar is waarneming-punt-ennel erbij gekomen en ik heb de indruk dat diverse mensen alle tijd hebben om met een stofkammetje door de waarnemingen te gaan.  

In het VK hebben ze een wat ander systeem, een soort die de nationale zeldzaamheden commissie niet meer beoordeeld wordt daar op regionaal niveau wél beoordeeld door de County Recorder. Die moeten ook wel, het is daar traditie dat er jaarlijks regionale overzichten van vogelonderzoek, tellingen en waarnemingen gepubliceerd worden. Het gevolg is dat soorten die in Nederland allang op de claim-maar-raak lijst staan daar nog grondig tegen het licht gehouden worden. Overigens baseer ik me hier op kennis uit de jaren negentig, een tikkeltje achterhaald wellicht? Jan Hein?

groeten, pim