Sprinkhaan nimf?

Gestart door ria.versteeg, januari 07, 2008, 01:18:37 AM

Vorige topic - Volgende topic

ria.versteeg

Geacht Forum,
Ik denk dat dit een nimf maar weet niet van welke sprinkhaan.
Groetjes Ria.

MC

#1
Ik ook niet. Maar ik denk dat het ook erg lastig is om hier iets van te maken, aangezien veel veldsprinkhanen nogal wat kenmerken in de vleugels hebben zitten. Dit is inderdaad een nymf. De vorm van het halsschild zou op bijv. wekkertje kunnen wijzen (vooraan ingeknepen, achterkant breder dan voorkant), maar ik durf hier geen conclusies aan te verbinden.
Overigens is het het beste om jezelf aan te leren bij elke foto de locatie en datum erbij te zetten. Bij sprinkhanen is het zo dat sommige soorten al lang volwassen zijn terwijl andere nog nymf zijn. Die gegevens kunnen dus een behoorlijke indicatie zijn.
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

ria.versteeg

CiteerIk ook niet. Maar ik denk dat het ook erg lastig is om hier iets van te maken, aangezien veel veldsprinkhanen nogal wat kenmerken in de vleugels hebben zitten. Dit is inderdaad een nymf. De vorm van het halsschild zou op bijv. wekkertje kunnen wijzen (vooraan ingeknepen, achterkant breder dan voorkant), maar ik durf hier geen conclusies aan te verbinden.
Overigens is het het beste om jezelf aan te leren bij elke foto de locatie en datum erbij te zetten. Bij sprinkhanen is het zo dat sommige soorten al lang volwassen zijn terwijl andere nog nymf zijn. Die gegevens kunnen dus een behoorlijke indicatie zijn.
Beste Matthijs,
Foto gemaat op 19-6-2007 langs A12
X:126.847 Y:45.483 Op deze manier bedoel je.
Groetjes Ria.

MC

Prima!
Het enige wat nog handiger kan, is de plek ook te omschrijven. In dit geval langs de A12 bij Harmelen. De A12 is natuurlijk best lang, en de coördinaten herken ik niet meteen.
Nu moest ik, om het echt precies te weten, het coordinaat invoeren en dan plotten waar het is. Toevallig is er ook net iets mis gegaan met typen, zodat de punt verkeerd staat en ik ergens in frankrijk o.i.d. uitkwam.
Is meteen duidelijk geïllustreerd dat coördinaten alleen soms onhandig zijn, met cijfers kan er makkelijk iets mis gaan.
groetjes, Matthijs
PS Helaas helpt het in dit geval niet zo heel erg: de soort is nog steeds niet zeker te zeggen.
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

ria.versteeg

CiteerPrima!
Het enige wat nog handiger kan, is de plek ook te omschrijven. In dit geval langs de A12 bij Harmelen. De A12 is natuurlijk best lang, en de coördinaten herken ik niet meteen.
Nu moest ik, om het echt precies te weten, het coordinaat invoeren en dan plotten waar het is. Toevallig is er ook net iets mis gegaan met typen, zodat de punt verkeerd staat en ik ergens in frankrijk o.i.d. uitkwam.
Is meteen duidelijk geïllustreerd dat coördinaten alleen soms onhandig zijn, met cijfers kan er makkelijk iets mis gaan.
groetjes, Matthijs
PS Helaas helpt het in dit geval niet zo heel erg: de soort is nog steeds niet zeker te zeggen.
Beste Matthijs,
Klop en ook nog een cijver tekort.Het is X:126.847 Y:454.831 geen wonder dat je in Frankrijk uit kwam.
Maar wel bedankt voor je inzet.
Groetjes Ria.

michiel k

Mag ik deze foto aan dit topic toevoegen? Ik meen hier ook een nimf te zien. Klopt dat? Helaas is mijn adminstratie minder goed dan die van Ria. Verder dan midzomer en grasland kom ik niet  :(  
Michiel van Kerkvoorde

Tim Faasen

die laatste is een krasser-vrouwtje... (adult)
grtz,
Tim
entomo-ecoloog (als dat bestaat)

michiel k

Dank je wel, Tim.
Ik dacht hier eenvoudige, parallelle aders in de vleugels te herkennen , zoals in mijn veldgids vermeld staat en een vrij bleke kleur, vandaar... Maar dat klopt dus niet.  
Michiel van Kerkvoorde