Schorszwamtrilzwam of Tremella versicolor?

Gestart door ratje, januari 25, 2018, 20:50:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

Op een takje zaten op oude plekken van Pyrenomyceten Kleine trilzwammetjes. Microscopisch dacht ik aan Schorszwamtrilzwam of Tremella versicolor.  Deze heb ik in het verleden wel gevonden maar die groeiden dan ook echt op een Schorszwam en waren hele kleine schijfjes. Kan er toch sprake zijn van de Schorszwamtrilzwam ondanks dat ze op oude plekken van een Pyrenomyceet groeien?


bruggeman

Hoi Hannie, Ik kan er geen touw aan vastknopen. De microscopische beelden lijken wel wat op Tremella versicolor, maar ik zie onvoldoende details voor zekerheid.  Tremella versicolor groeit voor zover mij bekend alleen op Peniophora soorten. Als je nog materiaal hebt  wil ik wel kijken of ik er iets mee kan
groet,
Ida

ratje

Citaat van: bruggeman op januari 27, 2018, 18:38:53 PM
Hoi Hannie, Ik kan er geen touw aan vastknopen. De microscopische beelden lijken wel wat op Tremella versicolor, maar ik zie onvoldoende details voor zekerheid.  Tremella versicolor groeit voor zover mij bekend alleen op Peniophora soorten. Als je nog materiaal hebt  wil ik wel kijken of ik er iets mee kan
Dank voor je antwoord. Ik ga naar het materiaal vragen en dan laat ik je het weten. Bedankt

bruggeman

Ik heb het materiaal bekeken. Het is inderdaad T. versicolor. Van de gastheer is weinig over, maar wat ik gezien heb is geen asco, maar een schorszwam, waarschijnlijk de berijpte maar er is te weinig van over om zeker te zijn. Dat klopt ook beter dan een pyrenomyceet. Er zijn diverse trilzwammen die specefiek op pyrenoos staan, maar T. versicolor groeit net als de gele korstzwam voor zobver bekens alleen op Peniophora-soorten
groet,
Ida

ratje

Dank voor de moeite Ida. Dit is wel totaal anders dan de eerdere vondsten die ik gedaan had in het verleden. Wel grappig dat ze zo varieren wat betreft grootte. Nogmaals dank :duim: :duim:

bruggeman

Niet alleen in grootte. Ook in kleur (grijs, bruin, oranje, transparant, opaak). Maar jouw materiaal was het eerste wat ik zag waarbij de gastheer nauwelijks herkenbaar was. Als je hem eenmaal kent blijkt hij tamelijk algemeen. Je vind hem door Peniophora soorten af ter speuren.
groet,
Ida

ratje

Citaat van: bruggeman op februari 04, 2018, 12:43:11 PM
Niet alleen in grootte. Ook in kleur (grijs, bruin, oranje, transparant, opaak). Maar jouw materiaal was het eerste wat ik zag waarbij de gastheer nauwelijks herkenbaar was. Als je hem eenmaal kent blijkt hij tamelijk algemeen. Je vind hem door Peniophora soorten af ter speuren.
Vandaar dat ik hem niet direct geplaatst had. Ik dacht sterk aan oude Pyrenomyceten. Dat hij zo variabel van kleur kon zijn wist ik niet. Ik heb hem inderdaad al een paar jaar op een houtwal gevonden en groeiden de schijfjes op Peniophora. Die waren echter veel kleiner. Zo blijf je leren ;D