Ephedra Albanie ->toch waarschijnlijk

Gestart door corzonneveld, februari 03, 2018, 21:09:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/148183801
Ephedra spec. gezien op 2017-07-09 Albania - Butrint NP
Foto's:






Zijn dit inderdaad vrouwelijke planten van Ephedra, zoals ik denk? En zo ja, is er iets zinnigs over de soort te zeggen?

bij voorbaat dank Cor Zonneveld
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Plantoon

bij de Ephedra's zijn de bloemen (M/V) en vruchten niet topstandig maar kransstandig maar voor de rest is het aspect van jouw plant is helemaal Ephedra. Het kan zijn dat wat ik zie geen bloeiwijzen zijn maar gallen of slakken en dan twijfel ik niet aan Ephedra.
Die topstandige bloeiwijzen deden me overigens even denken aan Equisetum ramosissimum maar dat is een verkeerde piste.Op observado vind je m/v bloeiwijzen en op wiki vond ik ook een hele goede foto's vd vrucht, zie https://es.wikipedia.org/wiki/Ephedraceae#/media/File:Ephedra_distachya_(cones)_2011_2.jpg



corzonneveld

Ja, die plaatsing van de vruchten (dan zijn het denk ik) zit me ook als een graat in de keel.

Ik voeg een detailfoto bij, flink ingezoomd maar van dezelfde foto's. Geen Equisetum, maar zo te zien ook geen Ephedra...
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Rien Ondersteijn

Toch meen ik af en toe vaag topstandige bloemen te zien bijv deze die tegenwoordig Ephedra Foeminea heet.
Groene groe[n]tjes.Rien.

corzonneveld

#4
tja, als ik de detail foto bekijk lijkt de vrucht wel erg Ephedra-achtig... Ik heb een emailtje naar een Ephedra-onderzoeker gestuurd, eens kijken of dat nog nieuwe inzichten oplevert.

edit: niet dus, emailadres klopte niet  :(
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

Datura

Lijkt mij ook een Ephedra. Als je een stengel afbreekt (gebeurt vrij makkelijk bij Ephedra's) dan is zo'n kransstandige vrucht ook nog eens plotseling eindstandig  ;D
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Rien Ondersteijn

Goeie opmerking ja !
Er viel me ook op : de eindstandige vruchten die Cor toonde in zijn vergroting waren dat niet van de hoofdstengel volgens mij...
Ik denk dat deze warrige plant een dikke liggende hoofdstengel heeft met vele vele zijkransen die deels recht omhoog groeien waar wél bloemen aan de top kunnen zitten.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Plantoon

Het lijkt verschrikkelijk op Ephedra maar die vrucht lijkt 2 stijlen en twee deelvruchten te hebben en zoiets doet me denken aan Apiaceae.
Ter vergelijking hierbij onrijpe en rijpe vruchten van Ephedra fragilis. Let op het naakte zaad (what's in a name?)

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

Plantoon

Die tweede foto van Maddison heeft idd die 'dubbele' vruchten. Nog even noteren: over albaanse Ephedra's weet ik niets af.

corzonneveld

Dank voor het blijven meedenken!

Via de link die Rien gaf vond ik een ander emailadres van de zelfde persoon die eerder probeerde te emailen. Ik heb er een tweede poging aan gewaagd. Keep fingers crossed!
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

corzonneveld

Tweede poging is gelukt, Steffi Ickert-Bond bevestigd dat het een Ephedra betreft, maar geeft aan de oude wereld soorten niet goed te kennen. Ephedra spec. lijkt dus voorlopig het hoogst haalbare.  :angel:
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Rien Ondersteijn

Das mooi-ik ga ervan uit,dat ze ter zake kundig is .
Groene groe[n]tjes.Rien.

Datura

Ik heb even de Albanese flora erbij gepakt (kwam er eerder niet aan toe). Volgens deze moet dit E. distachya zijn (geen kruiper of 'liaan', dus geen E. foemina, blijft over E. distachya waarvan de vrouwelijke bloeiwijze 2 bloemen heeft & E. major waarvan de vrouwelijke bloeiwijzen 1 bloem hebben. We waren al tot de conclusie gekomen dat deze 2 vruchten heeft --> E. distachya :)
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

corzonneveld

Top Kim! Daar had ik niet op gerekend... :duim:
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl