Knoopmier

Gestart door Robert Heemskerk, januari 13, 2008, 22:52:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

dag Mierenforum,

Vandaag deze eenzame mier gefotografeerd op de Veluwe bij Spelderholt/Miggelenberg.
Ik denk zelf aan een Knoopmier, Myrmica sp.
De mier liep over de bovenkant van een houten paaltje(van hek)

Ik heb verschillende foto's van de mier en kan evt. indien nodig een detail nog plaatsen.

Het eerste antennedeel is duidelijk gekromt.
Op het einde van de thorax(spreek je daar ook van bij mieren?) zie ik een paar stekels en het achterlichaam is duidelijk behaard met lichte haren.

Verder liep de mier in de regen, vandaar de druppels hier en daar.

Robert Heemskerk

foto 2 detail kop - antenne

corzonneveld

Wow, wat een mooie detailopnames!

Aan de naam kan ik je niet helpen,

Citeerde thorax(spreek je daar ook van bij mieren?)

maar hier misschien wel:

thorax + eerste achterlijsegment samen wordt door mierologen vaak 'trunk' of 'alitrunk' genoemd, de rest van het achterlijf 'gaster'. Bij wespen zijn andere termen gebruikelijk, resp. mesosoma en metasoma. Het achterlijfsegment dat met het thorax is vergroeid heet propodeum.

p.s. Hoe maak je zulke mooie detailfoto's?
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Robert Heemskerk

#3
bedankt Cor voor de uitleg.

Ik had al zo'n idee dat de terminologie anders is..

De mier is van heel dichtbij gefotografeerd met macrolens(90mm), converter, tussenring en ringflitser. Op een zo laag mogelijk ASAgetal(100 of 200), op een 250ste uit de hand, diafragma was geloof ik f20 of f22..
Eigenlijk zou ik graag iets verder van mijn onderwerp willen fotograferen maar dat lukt bij deze vergroting niet.
Ik denk na over een iets sterkere lens(150mm?), daar ligt het scherpstelbereik iets verder van weg.
Dat geeft me dan iets meer ruimte om het onderwerp te fotograferen.
Maar die lenzen zijn vrij prijzig..  :angry:  maar wel heel mooi denk ik  :rolleyes:

javanerkelens

Ik ben helemaal geen mierenkenner, maar heel misschien lijkt deze beschrijving van de Ruwknoopmier wel op die van jou (vooral de doorns en de 2 knoopvormige, afgesnoerde en verdikte segmenten.

http://www.angelfire.com/nc3/natuur/mieren/ruwknoop.html

Misschien ????

Groetjes Joke.......en inderdaad prachtige foto's  :duim:  
Groet,
Joke (van Erkelens)

Imperator

Citeerdag Mierenforum,

Vandaag deze eenzame mier gefotografeerd op de Veluwe bij Spelderholt/Miggelenberg.
Ik denk zelf aan een Knoopmier, Myrmica sp.
De mier liep over de bovenkant van een houten paaltje(van hek)

Ik heb verschillende foto's van de mier en kan evt. indien nodig een detail nog plaatsen.

Het eerste antennedeel is duidelijk gekromt.
Op het einde van de thorax(spreek je daar ook van bij mieren?) zie ik een paar stekels en het achterlichaam is duidelijk behaard met lichte haren.

Verder liep de mier in de regen, vandaar de druppels hier en daar.
Pfffff, ik ben benieuwd of iemand hier een naam aan kan verbinden. Ik vind ze onder de binoc al zo een ramp!

Overigens mooie foto's, Robert!
vriendelijke groet,

Trees

Robert Heemskerk

Ik heb nog wat detailfoto's van de scapus geplaatst op:

http://home.wanadoo.nl/robhee/scapusmap/

Maar na wat ik begrepen heb is dit determinatiekenmerk bij mieren bijzonder moeilijk te zien..  ;)