Hoofdmenu

Witkopgors

Gestart door ebels, januari 13, 2008, 20:09:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

ebels

Domme vraag misschien - maar waarom is die Witkopgors niet eerder gepiept (16.05 op de pieper, al om 13.19 ingesproken op de vogellijn, en blijkbaar al ruim voor 16 uur bekend bij vogelaars uit bijvoorbeeld Zwolle)?

Enno Ebels, Utrecht

Sjoerd Radstaak

#1
HO! STOP!

Hier gaan zaken verkeerd. Ik beheer sinds enige tijd (samen met Reinoud Vermoolen en vanaf febr. Thomas van der Es) de vogellijn. Robert Keizer belde mij om 15.55 en ik heb toen direct de vogel op het lijntje ingesproken en ook gepiept. Ik ben echter vergeten het zogenaamde 'hot news' in te spreken (dwz bv. 'ingesproken zondag 13 januari voor de tweede maal om 13.19'), daarom stond deze nog op 13.19. Kortom: niks aan de hand...de vogel is niet na enkele uren pas gepiept, maar ik ben gewoon per abuis vergeten het 'hot news' aan te passen. Kan gebeuren...mijn excuses voor de evt. veroorzaakte ophef!
Met vriendelijke groeten,
Sjoerd Radstaak

Edwin Russer

CiteerHO! STOP!

Hier gaan zaken verkeerd. Ik beheer sinds enige tijd (samen met Reinoud Vermoolen en vanaf febr. Thomas van der Es) de vogellijn. Robert Keizer belde mij om 15.55 en ik heb toen direct de vogel op het lijntje ingesproken en ook gepiept. Ik ben echter vergeten het zogenaamde 'hot news' in te spreken (dwz bv. 'ingesproken zondag 13 januari voor de tweede maal om 13.19'), daarom stond deze nog op 13.19. Kortom: niks aan de hand...de vogel is niet na enkele uren pas gepiept, maar ik ben gewoon per abuis vergeten het 'hot news' aan te passen. Kan gebeuren...mijn excuses voor de evt. veroorzaakte ophef!
Sjoerd,

Het is je vergeven, maar doe dit niet bij een toekomstige Witkruingors ;)  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Reinoud

#3
Hoi Enno en anderen,

de vogellijnbeheerder was vergeten het tijdstip bij het ingesproken bericht te vermelden, zodoende stond nog de tijd vermeld van een vorige ingesproken bericht.
Een slordigheidje dus (dat als het goed is inmiddels is opgelost..)

Dat vogelaars uit Zwolle de vogel wel hebben gezien zal de waarnemer (Robert Keizer) hieronder zelf even toelichten:

Yo Enno (zanggors) Ebels als iemand geen recht heeft om te zeiken ben jij het wel  ;)
Vogel omstreeks 14.15 uur met verrekijker gespot gezien de lastige determinatie van vrouwtjestype witkopgors eerst terug moeten lopen naar auto om scoop te halen. Rond 14.45 vogel in scoop zag er goed uit en toen lokale circuit en mijn neefje David uit Zwolle gebeld met mededeling een vrij zekere witkopgors te hebben. Moest toen nog wel hybride uitsluiten dus wilde ik mijn boeken halen en mensen met fototoestel. Tevens moest de vrouw naar huis gebracht worden. Rond 15.30 weer terug met Lucas Kaay eerst een kwartier moeten zoeken om de gorzen terug te vinden daarna met Dick Groenendijk en Wim Wiegant vogel goed kunnen bekijken toen vogellijn geinformeerd (gezien de rilheid van de vogels en lastige determinatie niet direct alarm geslagen.....) Dat dat terecht was bleek wel uit het opschoppen van de vogels door de laatkomers ..

Grt Robert

Tot zover deze bijdrage, hopelijk dat er morgen ordentelijk gezocht/gehandeld wordt door de meute.
Tips voor het bezoeken van de soort: parkeren van auto's kan het beste op het zandpad ten westen van de akkers (dit is de bosweg), dus niet langs de Telefoonweg zelf.
Gelieve ook niet door de paardenwei lopen.

Groets Reinoud 'peacekeeper' Vermoolen

-edit-  ah ok Sjoerd

HJDT

Hallo allemaal,

Twee opmerkingen aan het adres van Robert:
- Als je serieus genomen wilt worden op dit forum kan je de term spotten beter niet gebruiken. "Wij vogelaars" gebruiken liever de term vogelen of vogels kijken.
- Dat nou uitgerekend JIJ een opmerking maakt over dat anderen een vogel optrappen heeft mij even heeeeeeel hard doen lachen !!!!!

Groeten Michel

P.S.
Niet al te serieus reageren nu he ??
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Luuk Punt

Uiteraard heb ik alle begrip voor het feit dat de vogel niet eerder is gepiept. Maar als je de keus hebt, kun je zo'n vogel toch met een 6 piepen? Dan hebben mensen die op wat grotere afstand wonen in ieder geval nog de keuze om te gaan.
Om vijf over vier had het voor de meesten geen zin meer om in de auto te "springen".
Maar nogmaals geen probleem, hoor!
Hartelijke groet,

Luuk Punt

http://vogelpunt.wordpress.com/

jvantoor

Leuk al dat gepraat over gepiep en een inspreeklijn, maar kan iemand mij alsjeblieft uitleggen (als beginnende vogelaar) over welk telefoonnummer we het hebben en of ik me hierop kan aanmelden?
Groet.

[size=8][span style=\'color:[COLOR=black\']Jaco van Toor[/size]
Vlaardingen (ZH)


Lid van de werkgroep KNNV Waterweg-Noord[/span]

Rein Genuït

CiteerLeuk al dat gepraat over gepiep en een inspreeklijn, maar kan iemand mij alsjeblieft uitleggen (als beginnende vogelaar) over welk telefoonnummer we het hebben en of ik me hierop kan aanmelden?
0900-Birding oftewel 0900 2473464 de vogellijn van de DBA (Dutch Birding Association)
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/


Jos Welbedacht

Bijna verplicht in je telefoon!

Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

laatvlieger

#10
Misschien voor de toekomst, zou het wel handig zijn als de vogel misschien behalve gepiept als onzeker ook  op waarneming.nl wordt ingevoerd met een vraagteken. Moet je nagaan wat er was gebeurt als er bijvoorbeeld bij die kroonboszanger eerst de hele dag was gewacht totdat de determinatie 100% rond was....


(Zeker omdat het vandaag een zondag was en dan veel mensen mogelijk nog kunnen gaan terwijl doordeweeks voor veel mensen heel wat lastiger is)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Reinoud

laatste keer doorgeefluik/ praat maar raak...

Yo Michel!

Dat opschoppen heb ik gehad, die wilde haren ben ik kwijt!!!

Grts Robert

JohanvantBosch

Zijn er trouwens foto's? Ben wel benieuwd.

gr. johan

PS Robert, welkom op het forum  ;)  

Jaap Denee

#13
Lekker is dat... kom je helemaal uit Zwolle, ben je net op tijd... blij voer je nog even braaf je waarneming in...

David, Lennaert en Hans

... gaat Robert dit over je zeggen:

Citeer(gezien de rilheid van de vogels en lastige determinatie niet direct alarm geslagen.....) Dat dat terecht was bleek wel uit het opschoppen van de vogels door de laatkomers ..

Grt Robert
Tot morgenochtend, mannen. Lekker twitchen...  ^_^
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Bas vd Burg

#14
CiteerMisschien voor de toekomst, zou het wel handig zijn als de vogel misschien behalve gepiept als onzeker ook  op waarneming.nl wordt ingevoerd met een vraagteken. Moet je nagaan wat er was gebeurt als er bijvoorbeeld bij die kroonboszanger eerst de hele dag was gewacht totdat de determinatie 100% rond was....


(Zeker omdat het vandaag een zondag was en dan veel mensen mogelijk nog kunnen gaan terwijl doordeweeks voor veel mensen heel wat lastiger is)
Effe off-topic

Wouter, het duurde "slechts" 1 uur en 15 minuten om de determinatie van Kroonboszanger rond te krijgen. Dus dat viel wel mee  :lol:  :lol:

ON-topic
Maar goed, iedereen succes vandaag. heb zelf al 2 vogels in NL gezien, maar misschien later in de week (m'n laatste was in 1996 in "Kattuk")
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

matthijsbroere

De vogel is vandaag vooralsnog niet terug gevonden.
Matthijs Broere

Jaap Denee

't Is pittig, heren: het is een enorm ruig terrein. Je sjouwt jezelf suf en vogels op de grond laten zich lastig checken. We hadden steeds 1 groep met 11 Geelgorzen waar zich later wat vinken bij aansloten. Solitaire vogels bleken ook allemaal Geelgorzen. Het is zoeken naar de bekende speld in een hooiberg.

Wellicht is een van de locals bereid even langs een dierenspeciaalzaak te rijden en op de plek van ontdekking (op het groene pad) met een paar kilo zaad een mooie voederplek te maken (en nu niet zeuren jongens, het is immers winter)...
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Rein Genuït

Word er wel doorgezocht?
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

steenl

CiteerWord er wel doorgezocht?

JA!!

Jaap Denee

Ja, er bleven nog een paar mensen achter. Heel waarschijnlijk is de vogel ook nog gewoon aanwezig, maar zoals ik hierboven al schreef: het gebied is uitgestrekt.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Rinie van Reenen

CiteerWellicht is een van de locals bereid even langs een dierenspeciaalzaak te rijden en op de plek van ontdekking (op het groene pad) met een paar kilo zaad een mooie voederplek te maken (en nu niet zeuren jongens, het is immers winter)...
Sja, waarom ook niet. Waarom zou je wel blij zijn met een Glanskop op je voedertafel (dat is ook niet daarmee gelijk een kooivogel...) en niet met een Witkopgors op een hoop vogelzaad? En waarom zou je het wel doen bij een Blauwstaart die er al weken zit en er toch wel blijft zitten (tenzij'ie doodgaat van de meelwormen, natuurlijk ;)), en niet bij een Witkopgors waarvan de standvastigheid zónder voer nog twijfelachtig is? ;)
Groet, Rinie van Reenen

Jaap Denee

Je knipoogt nu toch hopelijk niet naar mij? Ik was bloedserieus namelijk.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Tim de Boer

ben tot half 2 ofzo geweest en toen was er nog geen glimp
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

j.steenbergen

zonlicht bedoel je?  ;)  
Jeroen Steenbergen

Sando

tot half 4 ook niks witkoppigs, maar het voer ligt klaar   :duim:  Geelgorzen wisten het al te vinden...  :D  
Sander Terlouw
Natuur- en Vogelwacht Biesbosch
http://www.vogelwacht.eu
http://www.vwgbiesbosch.org

Jaap Denee

Staan er ook al klapstoeltjes?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Rinie van Reenen

CiteerJe knipoogt nu toch hopelijk niet naar mij? Ik was bloedserieus namelijk.
Ik zou niet dúrven, hoe kun je dat denken? Tegen jou zal ik dit (:() gezicht wel trekken...
Verder wachten we natuurlijk af totdat de overige vogelaars de vogel zo tam gemaakt heeft, dat ik over een paar dagen een slagingskans heb van 100 %...
Groet, Rinie van Reenen

Sando

CiteerJaap Denee @ Jan 14 2008, 15:01 PM   

Staan er ook al klapstoeltjes? 

Yep, en ik heb mijn popcornkraam ook uit de schuur gehaald, tapje erbij, terrasverwarming aan en wat bouwlampen boven op de voerplek gezet.

Ik verwacht 'm zo rond 03:00 vanacht, dus dan piep ik 'm wel door  B)  
Sander Terlouw
Natuur- en Vogelwacht Biesbosch
http://www.vogelwacht.eu
http://www.vwgbiesbosch.org

Jaap Denee

#28
Misschien kan er ook nog even iemand met een grasmaaiertje op standje 1 overheen... Het is nu zo onoverzichtelijk.

En een hutje tegen de wind is ook geen overbodige luxe....

Openhaardje?

EDIT: ah, je was me voor. We zitten op 1 lijn. Mooi werk. Ik wacht rustig af.

;)  
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

snwja3

Ach, hoe anders was dat in 1994, behalve dat de treinen toen ook niet reden.
Op zondagochtend vroeg de trein genomen, maar gestrand in Leiden.
Vandaar gingen bussen verder, maar dus wel een ruige vetraging.
In Haarlem-Heemstede een treintaxi naar IJmuiden.
Gelukkig was de plek snel gevonden, een hele meute, netjes achter een hek op een heuvel, stond naar beneden te staren. Koud in de wind, opeengepakt, daar was als nieuwkomer niet meer tussen te komen.
Een uurtje kleumen werd derhalve al ingecalculeerd.
Maar onderaan de weg stond een vogelaar en toch even geinformeerd.
Ach, zei die, af en toe zitie hier in de bosjes of op het hek.
Toen vloog er een kleine vogel het hek in, kijker gericht en daar zattie op enkele meters afstand.
De koude vleesmassa op de heuvel kreeg ook door dat de vogel gezien werd en na de eerste uitroepen en stuiptrekkingen stonden de eerste telescopen al gauw gericht.
De vogel liet zich enige minuten fraai bekijken ..... geen gekleum dus, maar toen wel weer een barre/lange terugreis, in die tijd moest je nog op tijd voor het eten thuis zijn!
Wietze Janse