Mijn oude Rinck 8x32 R.I.P.

Gestart door frankaroos, februari 16, 2018, 18:51:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankaroos

Mijn oude Rinck 8x32 dakkant van 45 jaar oud, gezegend en voorzien van de laatste sacramenten ten grave gedragen. De Rinck 8x32, mijn reservekijker, was al wat jaren ernstig ziek. Het is als afscheid nemen van een nabij familielid. Met deze kijker jaren van lief en leed gedeeld. De kijker begin jaren 70 gekocht bij Rinck (later Dixons) in Utrecht in de Nachtegaalstraat. Ik wilde een dakkantkijker, en deze was betaalbaar - nou net nog - van een studentenbudget; die van Zeiss en Leitz kostten een vermogen. Heel wat buitenlanden en binnenlanden met deze kijker afgereisd. Nu ligt hij bij het restafval. Of is er een betere bestemming voor? (Hij functioneert nauwelijks meer helaas).

Nieuwe reservekijker is een low-end (bewust!) kijker van Vortex; ik heb dit merk al een hele tijd op de korrel; lees er goede kritieken over, m.n. over de high-end Razor lijn.

In mijn geval de Vortex Diamondback 8x32. In de winkel klikte het meteen. Ik kwam voor een Pentax AD 8x36 WP; voortreffelijke optiek, zoals te verwachten bij Pentax, maar niet compact genoeg; voor € 149 echter heel veel waar voor je geld, maar een iets verouderd concept, vandaar het grotere formaat. Daarvoor elders nog wat low-end kijkers van de Vogelbescherming geprobeerd (de Stern is interessant voor wie voor een lage prijs een kijker wil met een "close focus" van ca. 2m voor libellen e.d), en van Bynolyt de Traveller/Voyager, die ook voldeden, maar toch niet helemaal. Ook nog online naar de Eden 8x32 HD gekeken, die nu maar € 99 kost, prima voor een reservekijkertje, maar is ie waterdicht genoeg en, ik koop nooit een kijker zonder hem eerst uitvoerig in de winkel geprobeerd te hebben. Naar Apeldoorn reizen had ik er niet voor over.

De Vortex Diamondback 8x32: optisch niet perfect, maar lang niet slecht en goed genoeg voor het doel; compact (2x zo klein als mijn oude Rinck 8x32); close focus 1,6m; IPD max 75 mm; argon gevuld; BaK4 "phase coated"; gezichtsveld op 1000m 140m etc. Scoort bij Optics4Birding net iets hoger dan Pentax AD 8x36 WP (mijn beoogde kijker), Nikon 7x35 Action Extreme (porro), Opticron Savanna R 8x33, de andere kandidaten. Ook nog online naar de Eden 8x32 HD gekeken, zie boven. Belangrijk keuzecriterium bij mij bij het vergelijken was de IPD (pupilafstand) max i.v.m. met mijn ogen. Helaas neemt niet elke fabrikant de IPD min en de IPD max standaard in zijn specs op.

Ik ben benieuwd hoe de Vortex zich in de praktijk gaat bewijzen.

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

frankaroos

Citaat van: Rob Koelman op februari 17, 2018, 16:41:05 PM
Citaat van: frankaroos op februari 16, 2018, 18:51:03 PMNu ligt hij bij het restafval

Snif...  :'(

Het trieste lot van techniek vrees ik. Het gaat me aan het hart, maar begraven in de tuin met een kruisje er op vond ik wat ver gaan. En orgaandonatie leek ook geen optie.

Rob Koelman

Citaat van: frankaroos op februari 16, 2018, 18:51:03 PMNu ligt hij bij het restafval

Citaat van: Rob Koelman op februari 17, 2018, 16:41:05 PMSnif...  :'(

Citaat van: frankaroos op februari 17, 2018, 17:04:42 PM... Het gaat me aan het hart, maar begraven in de tuin met een kruisje er op vond ik wat ver gaan. En orgaandonatie leek ook geen optie.

;D
Met vriendelijke groet, Rob