Dode reegeit, schuim rond snuit.

Gestart door e.rijnen, september 25, 2017, 16:40:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

e.rijnen

Hallo,

Vandaag vond ik dit dode reegeitje. Rond de snuit zat een forse laag schuim(?).
Iemand bekend met dit verschijnsel? Keel- of neusparasieten? Vergiftiging?

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/144433989
Ree - Capreolus capreolus gezien op 2017-09-25 Zundert - Lange Maten e.o.
Foto's:




Toelichting:
Jong reegeitje dood in wei. Kop verkrampt naar achter, schuimkraag rond snuit.
bij voorbaat dank Erik Rijnen

laatvlieger

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

e.rijnen

Ik heb het dier na vondst dadelijk gemeld bij beheerder terrein (Natuurmonumenten).
Vermoedelijk is het kadaver al opgehaald - waarbij ik er dan maar vanuit ga dat i.g.v. opvallende symptomen bij NM een alarmbel afgaat.

Groet, Erik

weurt

Dag Erik,
had je nog iets vernomen van de terreinbeheerder omtrent de doodsoorzaak

Groet Hennie

e.rijnen

Dag Hennie,

Nee, niets meer over vernomen.
Een beetje zoeken op internet op 'dood ree, schuim' e.d. leverde m.n. via Engelstalige sites opties op als eten van giftige planten; ziekte (Epizootic Hemorrhagic Disease - een (buitenlandse?) variant van het HD virus dat hier onder Konijnen voorkomt) en uitputting door hitsende honden. Parasieten zouden in dit geval minder waarschijnlijk zijn omdat dier dan doorgaans in zichtbaar slechte conditie verkeert.
Maar dat is allemaal gissen. Alleen door onderzoek van kadaver is oorzaak te vinden.
Kennelijk komt het verschijnsel niet zo vaak voor, want er zijn hier geen suggesties gedaan en de info op internet over het onderwerp is zeer summier.

Mvg Erik

Mvg Erik

weurt

Dag Erik,
Op de foto zie ik geen sporen van doodsstrijd rondom het ree. Het kan een vorm van gulzigheid zijn waarbij de luchtpijp wordt afgesloten. Door flink te schuimbekken lost die verstopping vaak op. In dit geval dus niet. Deze vorm en stress, zoals je aangaf, is nog een optie. Dit verschijnsel is eerder waargenomen bij schapen. Wel bijzonder....
Groet Hennie

ronris

Citaat van: weurt op januari 22, 2018, 21:52:10 PM
Dag Erik,
Op de foto zie ik geen sporen van doodsstrijd rondom het ree. Het kan een vorm van gulzigheid zijn waarbij de luchtpijp wordt afgesloten. Door flink te schuimbekken lost die verstopping vaak op. In dit geval dus niet. Deze vorm en stress, zoals je aangaf, is nog een optie. Dit verschijnsel is eerder waargenomen bij schapen. Wel bijzonder....
Groet Hennie
Zonder gedegen onderzoek blijft dit gissen, zijn nu eenmaal een aantal opties.

weurt


ronris

Citaat van: weurt op januari 22, 2018, 21:52:10 PM
Dag Erik,
Op de foto zie ik geen sporen van doodsstrijd rondom het ree. Het kan een vorm van gulzigheid zijn waarbij de luchtpijp wordt afgesloten. Door flink te schuimbekken lost die verstopping vaak op. In dit geval dus niet. Deze vorm en stress, zoals je aangaf, is nog een optie. Dit verschijnsel is eerder waargenomen bij schapen. Wel bijzonder....
Groet Hennie
Er is wel wat verstoring in het gras te zien maar of dit dier wel of geen doodsstrijd heeft gehad is niet af te leiden uit deze foto. Blijft wel een apart verschijnsel in ieder geval.