Trinus,
Dank maar uit het onderzoek aan de andere kant van de plas zijn we wel te weten gekomen dat er veel onderzoeken zijn waar je het bestaan van pas ondekt als je heel diep gaat graven. Helaas inderdaad geen Grote Tafels weten te vinden die geclipt waren wel andere soorten (met ook weer anders lijkende clipjes). Mijn vraag blijft dus nog even staan betreffende de tafeleenden aan deze kant van de plas en als iemand iets hierover vind graag melden.
Denk aan bijv de geclipte Smienten die gefotografeerd werden dat duurde ook wel even vooradat ze achterhaald waren.
Ik heb geen (valse) hoop maar blijf het intrigerend vinden dat in gevangenschap we ook geen gelijkende clips hebben weten te vinden en daardoor de vogel (terecht?) het nadeel van de twijfel heeft gekregen.
Groet Max
Wat mij verbaasd is dat nu er een beslissing is genomen door de CDNA om deze vogel niet voor de Nederlandse lijst aanvaardbaar te achten, de archivaris van het CDNA toch doorgaat met het zoeken naar mogelijkheden om deze toch weer op de lijst te krijgen. Om die reden lijkt de discussie in dit topic nu weer helemaal van voren af aan over gedaan te worden. Er wordt gesuggereerd dat er een kans is dat het een vogel is die
niet van wilde herkomst is. Dat lijkt mij het understatement van het jaar. Er is natuurlijk een minimieme kans dat het
wel een vogel van wilde herkomst is. Nu wordt er weer bedacht dat het mogelijk wel eens een vogel zou kunnen zijn die als Tafeleend is geringd in Europa. Dit terwijl er geen projecten in Europa zijn waar Tafeleenden met wingtags worden uitgerust, laat staan met wingclips.
Door serieuze onderzoekers zullen nooit vogels met alleen een wingclip worden uitgerust. Zo'n wingclip valt namelijk helemaal niet op, een ringer zal er dus ook nooit een terugmelding van ontvangen. De suggestie dat het clipje een restant is van een wingtag snijdt ook geen hout. Wingtags worden alleen toegepast bij vogels die volgroeid zijn. Die zouden dan ook
altijd een pootring krijgen. De Grote Tafeleend van Castricum heeft geen pootring. Het is dus uitgesloten dat het een vogel is van wilde herkomst. Zo'n wingclip wordt ook op diverse websites aangeboden voor "poultry" en "aviculture" (zie bijvoorbeeld ook:
http://www.brookfieldpoultryequipment.com/products.php?id=452&r=427). Ondanks het feit dat dit in Nederland niet gebruikelijk is, komt dit in andere delen van de wereld blijkbaar wel voor dat watervogels in collecties op deze manier worden gemerkt. Dat zal vermoedelijk gebeuren met vogels die net uit het ei zijn gekropen en nog te klein zijn voor een pootring. Bij wilde vogels zal dit nooit worden gedaan, want het heeft namelijk geen enkele zin.
Misschien is het verstandig om te aanvaarden dat de Grote Tafeleend van Castricum een vogel is van dubieuze herkomst in plaats van het sprookje van een mogelijk wilde herkomst (tegen beter weten in) in stand te houden.