Grote Tafeleend escape???

Gestart door Martijn Bot, januari 12, 2008, 18:41:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Harteman

Deze foto hoort misschien niet echt hier thuis, maar aangezien "wingtags" hier al vaker ter sprake zijn geweest, wil ik toch even laten zien wat er in de San Diego Wild Animal Park wordt gebruikt in grote volières ter identificatie van vogels:


stevenschoevaart

Ivm ziekte thuis op de bank eens wat oudere DB-jaaroverzichten gekeken.
Met de kennis van nu zag ik meteen in het overzicht van 2006 (!) dat er een clip om de vleugel van de Grote tafeleend zat.
Eigenlijk raar dat dit niet al veel eerder opgevallen is.
Die jaaroverzichten moeten toch veel bekeken zijn.

Steven Schoevaart
Steven Schoevaart

Jeroen Nagtegaal

Het viel me op dat de Grote Tafeleend al 2 jaar niet meer is ingevoerd. Ik kan me voorstellen dat er minder naar gekeken wordt. Maar is er wel nog ooit gezocht/gekeken?

http://waarneming.nl/soort/view/783
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Guus Peterse

Ik heb vorige week wachtend op een blauwstaart die niet tevoorschijn wilde keken, nog gezocht. Niet kunnen vinden.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Leo Heemskerk

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 06, 2011, 22:36:48 PM
Het viel me op dat de Grote Tafeleend al 2 jaar niet meer is ingevoerd. Ik kan me voorstellen dat er minder naar gekeken wordt. Maar is er wel nog ooit gezocht/gekeken?

http://waarneming.nl/soort/view/783

Er wordt regelmatig gekeken. Mijn vermoede is dat de vogel gegrepen is door een Havik. Die was toen behoorlijk bezig.
http://waarneming.nl/waarneming/view/45513471
http://waarneming.nl/waarneming/view/45701878
Groet,

Leo Heemskerk

RWester

Dan moeten er dus ergens misschien veren/DNA van dat beest liggen....
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Guus Peterse

Ik betwijfel of dat na bijna 10 jaar West-Europa nog veel zal opleveren.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Vincent Hart

DNA verzuurt niet hoor (ondanks de 'A') ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

willemxd

Citaat van: RWester op november 08, 2011, 21:12:23 PM
Dan moeten er dus ergens misschien veren/DNA van dat beest liggen....

Als het van 2009 is zullen die wel weg zijn :rolleyes: Of weg gewaait of zit ik nu fout? :-X

HPM

Citaat van: willemxd op november 08, 2011, 21:53:17 PM
Citaat van: RWester op november 08, 2011, 21:12:23 PM
Dan moeten er dus ergens misschien veren/DNA van dat beest liggen....

Als het van 2009 is zullen die wel weg zijn ::) Of weg gewaait of zit ik nu fout? :-X

DNA verzuurt niet en waait ook niet weg  :)
Herman van der Meer

Vincent Hart

De veren verzuren,
Verwaaien, vergaan;
Maar 't DNA
Dat blijft altijd bestaan  :angel:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Guus Peterse

En in principe ook onveranderd. Of-ie nou uit een kooitje komt of uit het wild, ik betwijfel of het DNA ons dat kan vertellen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jarinka

Citaat van: Vincent Hart op november 08, 2011, 23:02:58 PM
De veren verzuren,
Verwaaien, vergaan;
Maar 't DNA
Dat blijft altijd bestaan  :angel:
Ik moest lachen :P

DNA-onderzoek heeft niet zoveel zin, maar er kan toch ook isotopenonderzoek uitgevoerd worden (in het hypothetische geval dat we veren zouden hebben)? Of is dat niet nuttig meer omdat hij zo lang in Nederland heeft gezeten en inmiddels al tig keer in de rui is geweest?
Groeten, Jarinka Heijink

Vincent Hart

Als ik dit zo lees, ondergaat ook grote tafeleend (niet verrassend) jaarlijks een complete rui. Het beest van Castricum zal dus bij eventueel overlijden geen veertjes hebben achtergelaten waar nog isotopen uit Noord-Amerika in kunnen hebben gezeten. DNA-onderzoek op resten zou alleen zin kunnen hebben als er genetisch verschillende populaties bestaan, waarvan er één of meerdere bijv. een afwijkend trekgedrag zouden vertonen, óf niet/nauwelijks in gevangenschap zouden worden gehouden in Europa. Maar daar lijkt me bij deze soort geen sprake van. Wel zouden mogelijk de resten van de gewraakte wingtags, als die gevonden zouden worden, ons nog informatie kunnen geven over de herkomst van de Castricumse vogel.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Guus Peterse

Citaat van: Jarinka op november 09, 2011, 08:54:02 AM
DNA-onderzoek heeft niet zoveel zin, maar er kan toch ook isotopenonderzoek uitgevoerd worden (in het hypothetische geval dat we veren zouden hebben)? Of is dat niet nuttig meer omdat hij zo lang in Nederland heeft gezeten en inmiddels al tig keer in de rui is geweest?
Dat laatste is eigenlijk wat ik bedoelde te zeggen. Als ik het goed begrijp (maar misschien niet) is het idee van dat isotopenonderzoek dat de voedingstoffen die de vogel heeft opgenomen, in bijvoorbeeld de veren zijn terug te vinden en dat aan de hand van isotopenonderzoek is vast te stellen waar die voedingstoffen vandaan komen. Maar als de vogel al bijna tien jaar in Europa rondzwerft, zullen er denk ik alleen voedingstoffen uit Europa worden teruggevonden, ongeacht of de vogel uit Amerika komt of uit een vogelkooi.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015