Grote Tafeleend escape???

Gestart door Martijn Bot, januari 12, 2008, 18:41:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

edwin de weerd

#150
Doen ze dan geen ring om de poten als de vogel getagged is? Dat zou toch heel vreemd zijn, vooral als je weet dat die tag er zo afvalt. (Bij andere soorten in europa gebruik je toch ook altijd die combinatie).

b van lieshout

Wat een soap wordt/is dit.  
Groeten Bram

http://steenuil.websitemaker.nl/steenuil                  
Een 100% Scout!

Muad'Dib

De vragen waar ik nu een beetje mee zit zijn de volgende:

Vraag 1:

Zitten deze Amerikaanse tags op beide vleugels en zo ja dan zal zo'n clipje ook op de andere vleugel moeten zitten... (zijn er beelden?)

Vraag2:

Worden door eendenhouders de eenden met twee clipjes getagd...

Als nu het antwoord op de eerste vraag ja is en dit kan worden bevestigd en het antwoord op vraag 2 is nee dan...

Edwin Russer

CiteerDoen ze dan geen ring om de poten als de vogel getact is? Dat zou toch heel vreemd zijn, vooral als je weet dat die tac er zo afvalt. (Bij andere soorten in europa gebruik je toch ook altijd die combinatie).
De houdbaarheid van die tags is
>veel minder dan een ring om de poot, maar het
>verlies weegt niet op tegen het veel grotere
>aantal terugmeldingen omdat de tags zeer
>opvallend zijn. De meeste eenden in de USA
>overleven toch hun eerste jachtseizoen niet, dus
>als na een jaar het plastic verbleekt of
>afscheurd is geen ramp. Bovendien, Amerikaanse
>jagers wordt vaak gevraagd een vleugel van het
>door hen geschoten gevogelte in te leveren bij jachtwetenschappelijke
>instituten voor sexe en leeftijdsbepaling en bepaling van
>jachtdruk/survival, waarbij de eventuele tag
>automatisch terugkomt naar de verstrekkers van
>de tags of geassocieerde instituten.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jeroen Nagtegaal

#154
CiteerDe vragen waar ik nu een beetje mee zit zijn de volgende:

Vraag 1:

Zitten deze Amerikaanse tags op beide vleugels en zo ja dan zal zo'n clipje ook op de andere vleugel moeten zitten... (zijn er beelden?)
Op birdpix staat een plaat van de andere kant, ik zie geen clipje, maar deze kan er natuurlijk ook vanaf zijn gevallen,

Edit: Het levert wel veel bekijks op, we hebben bijna netzoveel man op het forum als met de Vale gieren..
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Breedbek

Alle vogels die ik heb gezien met wingtags in Europa en in de US (Condor) hadden altijd tags aan beide vleugels.  

Bart-Jan  
vriendelijke groet,

Bart-Jan

JohanvantBosch

CiteerWat een soap wordt/is dit.
Ja... na vier (?) jaar levert deze eend eindelijk wat spanning op...  ;)  

Zonnekoning

CiteerAlle vogels die ik heb gezien met wingtags in Europa en in de US (Condor) hadden altijd tags aan beide vleugels. 

Bart-Jan
Aangezien ze massaal geschoten worden en de tags dus niet worden gebruikt om een individu in het veld te herkennen, lijkt mij maar 1 tag voldoende. Je maakt het anders onnodig duur. :)
Het lijkt dus toch een wild exemplaar. :lol:  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Edwin Russer

CiteerAlle vogels die ik heb gezien met wingtags in Europa en in de US (Condor) hadden altijd tags aan beide vleugels.  

Bart-Jan
Ik neem aan dat je het dan over Grote Tafeleenden in Europa hebt?

Wellicht is die andere wingtag wel zo verbleekt/versleten dat die niet meer zichtbaar is :unsure:  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Ben Wielstra

Of weggeroest. Hij is natuurlijk de Atlantic overgestoken...

Gerard Troost

Citeer
CiteerAlle vogels die ik heb gezien met wingtags in Europa en in de US (Condor) hadden altijd tags aan beide vleugels. 

Bart-Jan
Ik neem aan dat je het dan over Grote Tafeleenden in Europa hebt?

Wellicht is die andere wingtag wel zo verbleekt/versleten dat die niet meer zichtbaar is :unsure:
Ik stel voor dat we de Belgische tactiek er tegenaan gooien. Gewoon vangen dat beestje. Dan weten we het gelijk voor eens en altijd zeker.

(Of schieten natuurlijk, daarom zat er toch een wingtag aan  :angel: )
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Edwin Russer

#161
CiteerOf weggeroest. Hij is natuurlijk de Atlantic overgestoken...
Wel nee joh. Die tags zijn net zo goed als mijn autotootje uit 2001. Die roesten ook niet meer. Maar nu woon ik niet aan de kust :)
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

jvdlaan

CiteerDe vragen waar ik nu een beetje mee zit zijn de volgende:

Vraag 1:

Zitten deze Amerikaanse tags op beide vleugels en zo ja dan zal zo'n clipje ook op de andere vleugel moeten zitten... (zijn er beelden?)

Vraag2:

Worden door eendenhouders de eenden met twee clipjes getagd...

Als nu het antwoord op de eerste vraag ja is en dit kan worden bevestigd en het antwoord op vraag 2 is nee dan...
Ik heb de Canadese Wildlife Service een soortgelijke mail gestuurd. Ik was even vergeten dat Noord-Amerika niet alleen uit de USA bestaat, maar ook uit Canada.

Groeten, Jan

Zonnekoning

En aluminium roest slecht. ;)  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Jan Harteman

#164
Ik kom net binnenvallen van een weekendje aanwezigheid... ik ga zometeen even de 6 pagina's over de Canvasback lezen, maar voordat ik dat doe zal ik eerst eventjes reageren op de foto met het vleugelmerk: vleugelmerkjes worden in de watervogelhouderij zelden gebruikt. Doorgaans gebruikt men een vaste voetring, omdat een vleugelmerk geen waarde heeft m.b.t. wettelijke regels. Bij commerciële pluimveehouderij (gedom. kippen) gebruikt men deze vleugelmerkjes frequenter.

Sinds 2005/2006 kan men hier en daar wel vleugelmerkjes tegenkomen in de vogelhouderij bij oorspronkelijke en gedomesticeerde watervogels en hoenderachtigen die zijn gevaccineerd tegen het H5N1 vogelgriep virus. Op mijn werk zijn zo enkele kippen gemerkt met zo'n vleugelmerkt, hoewel de meeste vogels een alu knijpring hebben gekregen.

Persoonlijk denk ik dat deze Grote Tafel dus een vleugelmerkje heeft gekregen in oorspronkelijk leefgebied overzees  :duim:

Gerard Troost

CiteerPersoonlijk denk ik dat deze Grote Tafel dus een vleugelmerkje heeft gekregen in oorspronkelijk leefgebied overzees  :duim:
Zo, Jan heeft gesproken en is met stomheid geslagen! Dank voor je reactie Jan.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Jan Harteman

#166
Oja, stel dát het een vogelgriep merkje is (dus van gefokte vogel), dan moet de tekst AI NL + jaartal (bijv. AI NL 2005) erop af te lezen zijn als kenmerk van een gevaccineerde vogel.

Ik heb op een amerikaans kwekersforum ook even een oproep geplaatst of ze eventueel daar ook bij gekweekte vogels worden gebruikt... gewoon voor de zekerheid.

cursorius

Kijk eindelijk iemand met verstand van zaken.

Alhoewel we nu natuurlijk niet meer van die azijnpissers af komen ;)

Maar misschien wel het gezeik van die groep....

Leo

Gerard Troost

Citeer
Ik heb op een amerikaans kwekersforum ook even een oproep geplaatst of ze eventueel daar ook bij gekweekte vogels worden gebruikt... gewoon voor de zekerheid.
Dat zou wel een stunt zijn als hij in Amerika ontsnapt is, en dan de plas overvliegt.  :D  
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

andre

een vleugelmerk van meeuwen en roofvogels worden niet met een alu clipje vast gemaakt .
sterker nog , er komt geen aluminium aan te pas voor zover ik weet .
er worden altijd een nylondraad gebruikt welke word vast gesmolten aan een flap die over de voorvleugel gebogen is .
resten van een wigtag zijn duidelijk te zien en zouden dus ook bij deze vogel beter aan het licht moeten komen , een vleugelmerk valt dus volgens mij in het geheel af als optie .
voor een onderzoek aan zwanen is in het verleden wel gebruik gemaakt van de clipjes welke op de foto is te zien .
om de groei te volgen van de jongen werden de clipjes in de poten geplaatst voor zolang de jongen nog niet te ringen waren met een alu ring .
als de eend wild is zou je dus verwachten dat de vogel ook geringd is met een aluminium ring .
ik ben bang dat er niet een veellezer (mensen die veel ringen lezen) is in Nederland die dit type ring /vleugelmerk herkend .

Andre


Andre Boven

ArjenDrost †

Citeerik ben bang dat er niet een veellezer (mensen die veel ringen lezen) is in Nederland die dit type ring /vleugelmerk herkend .

Andre
Misschien dat dat komt omdat er niet zo heel veel Grote Tafeleenden de grote plas over komen vliegen...

rob_voesten

CiteerAlle vogels die ik heb gezien met wingtags in Europa en in de US (Condor) hadden altijd tags aan beide vleugels.  

Bart-Jan
Wat ik kan vinden over eenden met wingtag in Europa op www.cr-birding.be

zijn er 2 geringd met wingtag. waar van ik alleen bij zekerheid kan z rosse stekel staart word getagt met alleen aan de linker vleugel. Net zo als onze Grote Tafeleend! Ziet er zeer goed uit.  :D

Weet dat er nog wel meer soorten getagt worden met alleen aan 1 kant om de koste en tijd te drukken. Meestal word er een hele groep gevangen. En wat ik me heb laten vertellen is het niet zo makkelijk om een tag snel te zetten op de goed plek zo dat hij lang blijft zitten.

Groetjes
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

Jan Harteman

Citeer
Citaat van: Breedbek,Jan 13 2008, 19:16 PMEn wat ik me heb laten vertellen is het niet zo makkelijk om een tag snel te zetten op de goed plek zo dat hij lang blijft zitten.
Makkelijker en sneller dan een knijpring!

rob_voesten

Citeer
Citaat van: rob_voesten,Jan 13 2008, 21:32 PM
Citaat van: Breedbek,Jan 13 2008, 19:16 PMEn wat ik me heb laten vertellen is het niet zo makkelijk om een tag snel te zetten op de goed plek zo dat hij lang blijft zitten.
Makkelijker en sneller dan een knijpring!
Dat zeker.


Maar een tag is wel makkelijker aftelezen dan een knijpring  :duim:

Waarom er geen metalen ring bij komt kijken dat weet ik niet. Daarom bij mij ook nog steeds een vraagteken aanwezig waar die clip bij de Grote tafel vandaan komt. Ik hoop dat we nel achter de herkomst komen. Wand zo ver ik weet doen ze dat hier in europa wel.

PS er word wel degelijk met metal/aluminium wingtag bevelsticht aan de vleugels.
ik heb zelf nog nooit mee geholpen met het tagen van vogels. En wieweet hoe de amerikanen het doen. De tijd zal het leren.

Groetjes Rob  
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

TjeerdBurger

hm moet ik er toch maar echt een keer heen, dacht dat ik er vanaf was...
wie biedt er n liftje aan  ^_^

t begint echt een soap te worden zeg, ik durf m'n vingers er ook niet meer aan te branden, ik laat het aan de experts over dit keer...



Zonnekoning

#176
Natuurlijk wel leuk zo'n vertaling, maar het gaat hier om een andere soort tag.
Hoe zien die dingen er uit Noord-Amerika uit?
Ik neem toch wel aan dat daar foto's van zijn! <_<
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Pim Wolf

#177
Citeer
CiteerWat een soap wordt/is dit.
Ja... na vier (?) jaar levert deze eend eindelijk wat spanning op...  ;)

nou, in het eerste jaar werd er heel hard gewandeld om bij het plasje te komen en stonden de gezichten van de mensen die 'hem" nog niet gezien hadden een stuk strakker dan van de vogelrecreanten die zijn naaldhaksnavel al wel in beeld hadden gekregen.

Laten we gewoon even het verhaal van de Canadezen afwachten en vooralsnog geen paniek hé. In het ergste geval is er weer een nieuwe soort voor Nederland te ontdekken (sorry Cock)!

pim, 4 keer geweest, 4 keer gezien

JohanvantBosch

#178
CiteerNatuurlijk wel leuk zo'n vertaling, maar het gaat hier om een andere soort tag.
Hoe zien die dingen er uit Noord-Amerika uit?
Ik neem toch wel aan dat daar foto's van zijn! <_<
http://www.pwrc.usgs.gov/BBL/Images/baldeagle.jpg
Zoiets begreep ik. Via http://www.cr-birding.be (zie een eerdere bijdrage in dit topic)


Zonnekoning

Citeerhttp://www.pwrc.usgs.gov/BBL/Images/baldeagle.jpg
Zoiets begreep ik. Via http://www.cr-birding.be (zie een eerdere bijdrage in dit topic)
Ja, dat snap ik. Maar die bedoel ik dus niet. :wacko:
Het gaat mij dus om de tags die bij eenden worden gebruikt en niet bij een amerikaanse zeearend.
Daar wordt over het algemeen niet op gejaagd (hoop ik...). <_<  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.