Grote Tafeleend escape???

Gestart door Martijn Bot, januari 12, 2008, 18:41:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Martijn Bot

Vanmiddag waren Teun Baarspul en ik, na de Kortteenleeuwerik te hebben gezien, bij het Hoefijzermeer voor de onvermijdelijke Grote Tafeleend. Na een half uurtje werd de vogel actief en begon te poetsen. Teun maakte van dit hele tafereel enkele foto's, waaronder een waarbij de vogel met de vleugels klapt. In de auto, bij het bekijken van de foto's, kwamen we echter tot de (schokkende?)ontdekking dat de vogel een aluminium clipje draagt aan de linkervleugel!
Zie en oordeel zelf.
Het einde van onze eend op de Nederlandse lijst, of is er een andere, plausibele verklaring...?

teunvankessel

Iedereen is er stil van,  :(  
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Ies Meulmeester

#2
Oepss, heb je nog een cropje van het clipje Martijn?? ben ook wel benieuwd naar andere goede foto's van de open linkervleugel(ook van voorgaande jaren) op internet kan ik er tot nu toe weinig weinig vinden....


TjeerdBurger

pff, zou wat zijn. Zijn we echt jarenlang voor gek gehouden?

Pim

Gelukkig is de Kokardezaagbek vandaag weer herontdekt op het plasje bij de Kapteinshut (Broekbos)  :lol:    
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Jeroen Nagtegaal

Ik weet niet hoe Wingtags worden vastgemaakt.
Zou het dus kunnen dat aan dit Aluminuimclipje een Wingtag is vastgelijmd en dat hij deze tijdens zijn reis is verloren en dat alleen het clipje is blijven zitten?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Thijs Fijen

Citeerpff, zou wat zijn. Zijn we echt jarenlang voor gek gehouden?
Of is dit het bewijs dat ze hier wild kunnen komen??  :wub:  
Thijs Fijen

laatvlieger

Deze foto bevat schokkende inhoud, zou je s.v.p. deze foto willen verwijderen?  ;)

Lijkt me overigens eerder iets van een tiewrap o.i.d. Het ziet er vrij smal en plastic achtig uit. Maar een crop zou inderdaad wel prettig zijn.  


Ach, het was te verwachten he... eendvogels.. Volgens mij had ik ook wel eens van een verhaal gehoord van een paartje met jongen dat ooit ergens in Nederland gezien zou zijn..
Wel jammer dit plaatje, want ik had hem net eindelijk eens bekeken afgelopen week...

Overigens is er vast wel een plausibele verklaring te bedenken hoe dit beest aan dit merkje gekomen kan zijn. Kom op mensen er moet toch iets te verzinnen zijn om dit geval op de lijst te behouden! Laten we beginnen met onze ogen te sluiten..  ;)  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/


BWoets

Heeft er toevallig nog iemand een foto van DE Buffelkopeend die met zijn vleugels slaat?  :wub:

(Goede) ontdekking Martijn!
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

garryb

#11
Het vervolgens verzinnen van allerlei verklaringen zou wel een beetje  ridicuul zijn. Dames en heren: trek zelf uw conclusies! Ik ga voor een van de 0.002% van de projectbeesten uit Amerika :rolleyes:  

laatvlieger

Nee, nee Garry, wat doe je nu... Ik heb dat ding verdorie net op mijn lijst staan. Hoe weten we trouwens dat er niet met deze foto gerommeld is?  B)  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Albert de Jong

Ahaa, dus die vergat Wim Wiegant in zijn jaaroverzicht vanmiddag!  :gap:  
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

b van lieshout

CiteerNee, nee Garry, wat doe je nu... Ik heb dat ding verdorie net op mijn lijst staan. Hoe weten we trouwens dat er niet met deze foto gerommeld is?  B)
Ik heb Martijn eens ontmoet en denk niet dat hij met foto's rommeld!
Groeten Bram

http://steenuil.websitemaker.nl/steenuil                  
Een 100% Scout!

BWoets

#15
Vandaag waren wij (Eelke Schoppers en Bob Woets) ook bij de Grote Tafel.
Eelke maakte de volgende foto van de vogel met zijn vleugels klapperend.
Misschien kan Jan Harteman ons iets vertellen.....???
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Marnix

#16
CiteerGelukkig is de Kokardezaagbek vandaag weer herontdekt op het plasje bij de Kapteinshut (Broekbos)

Als deze nou gewoon aanvaard wordt, dan blijft iedereen op zijn lijst gelijk staan   ;)  
Marnix Jonker
📷 marnixjonker.com

Gert Veurink

O jee...
ik heb em jaren genegeerd en dacht bij de kortteen "nou, vooruit dan maar"
Nu ja, het blijven eenden. Ik wacht op een goed excuus van Jan, maar als hij er ook geen vindt kan hij in het rijtje met de kokarde vrees ik... ;)


groet!
Gert Veurink



Martijn Bot

Hierbij de gewenste crop.  

Gert Veurink

CiteerHierbij de gewenste crop.
zie ik daar nou "made in the USA" staan?  ;)





deze lijkt nog goed te gaan geloof ik...
groet!
Gert Veurink



frankmeer

Ja, maar dat is die escape van Almere/Muiden.
Frank van der Meer

Gert Veurink

sorry...

dit is wel de "goede".

Foto iets minder duidelijk, maar lijkt ook goed

groet!
Gert Veurink



frankmeer

Frank van der Meer

Marnix

CiteerHet vervolgens verzinnen van allelei verklaringen zou tamelijk ridicuul zijn. Dames en heren: trek zelf uw conclusies! 

Ik vrees dat we allemaal die zelfde conclusie wel getrokken hebben. De vogel is hoe dan ook in mensenhanden geweest, dus...
Jammer, das dus -1

Marnix Jonker
📷 marnixjonker.com

teunvankessel

Ik heb de neiging om morgen met de buks het NH-duinreservaat in te lopen  :angel:  
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Fabian Meijer

CiteerIk heb de neiging om morgen met de buks het NH-duinreservaat in te lopen  :angel:
Vooral doen teun :rolleyes: !

ArjenDrost †

Om nog enige hoop te houden: Op Spitsbergen gebruiken we (volgens mij) soortgelijke alu clipjes om brandgansjongen te "ringen" als ze net uit het nest komen. Ze krijgen ze dan door de zwemvliezen heen, en dat blijft net lang genoeg zitten zodat als we ze als groter jong weer terug vingen (om nu echt te ringen) we wisten uit welk nest hij kwam.

Waarmee ik wil zeggen dat dit soort clipjes dus ook voor de wetenschap gebruikt worden... Wie weer ook met Grote Tafeleenden??

Groetjes, Arjen

garryb

Piept er iemand even een negentje? Ik heb geen tijd / zin / gelegenheid om platgebeld te worden vanavond  :P  

JaapHennevanger

Dat is al wat positiever Teun je moet nog even wachten B)  
Jaap Hennevanger



laatvlieger

#29
Citeer
CiteerNee, nee Garry, wat doe je nu... Ik heb dat ding verdorie net op mijn lijst staan. Hoe weten we trouwens dat er niet met deze foto gerommeld is?  B)
Ik heb Martijn eens ontmoet en denk niet dat hij met foto's rommeld!
Weet je het zeker? He jammer, dat is een deceptie zeg..  ;)

Maar gelukkig komt Arjen al met een zeer plausibele verklaring..
(zou overigens wel een stunt zijn als dat echt het geval zou zijn. )

(Overigens even uit pure interesse. Arjen, hebben dergelijke alu-clips bij de brandgansjongen ook nog inscripties o.i.d.?)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/