Wat is de waarschijnlijkheid van notenkraker a.d.h.v. deze beschrijving?

Gestart door jeroen vinke, januari 22, 2018, 21:22:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeroen vinke

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/147870849
onzeker Notenkraker - Nucifraga caryocatactes gezien op 2018-01-20 Austria - Tirol
Toelichting:
When standing on the skis, I first saw one bird flying to a solitary tree to sit in the top, somewhat later followed by a second one. What I saw was a mostly dark bird with somewhat white barred wings at the downside. Thereby very distinguishable white undertail coverts (anaalstreek). Flight was not stable but very swabbing. Size comparable with green woodpecker. What else could it be?
bij voorbaat dank Jeroen Vinke
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

migratorius

Lijkt me wel aannemelijk, maar als je met zo'n waarneming je levenslijst wil opbouwen...
Vliegen kunnen Notenkrakers overigens best (Wat bedoel je met "swabbing"? Ik heb geen idee wat ik me bij een "schrobbende vlucht" moet voorstellen).

JanHein

Oenanthe

Heb je helemaal geen vlekken waargenomen? Van voren zit een notenkraker daar vol mee en van achteren gezien kan je er aan de hals en nek ook makkelijk zien.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

jeroen vinke

Citaat van: migratorius op januari 23, 2018, 17:28:11 PM
Lijkt me wel aannemelijk, maar als je met zo'n waarneming je levenslijst wil opbouwen...
Vliegen kunnen Notenkrakers overigens best (Wat bedoel je met "swabbing"? Ik heb geen idee wat ik me bij een "schrobbende vlucht" moet voorstellen).

JanHein

Het klopt dat ik ze nog niet eerder heb gezien, maar het gaat me niet per se om mijn levenslijst maar om in te voeren wat ik zie. Ik voer ook rustig merels en koolmezen in in Oostenrijk. Dan baal ik ervan dat ik niet alle kenmerken heb kunnen waarnemen en vooral ook nog de meest voor de hand liggende kenmerken. Ik probeer nu aan de hand van de kenmerken die ik wél met zekerheid gezien heb de vogels alsnog te determineren. Zie mijn antwoord op Maarten.
'Swabbing' was misschien inderdaad de verkeerde woordkeuze, wat door google vertaald word als 'zwabberen'. Wat ik bedoel is dat hij in de vlucht matig op en neer ging en niet in een strakke lijn.

Citaat van: Oenanthe op januari 23, 2018, 21:20:32 PM
Heb je helemaal geen vlekken waargenomen? Van voren zit een notenkraker daar vol mee en van achteren gezien kan je er aan de hals en nek ook makkelijk zien.

Maarten, ik kan niet met zekerheid zeggen of ik de vlekken op de voorkant heb gezien of dat het een aanname van mij was. De wens is de moeder van de gedachten. Dan was ik wel zeker van notenkraker geweest. Er was tegenlicht en de vogel vloog van me af. De onderzijden van de vleugels waar wel witte vlekken op te zien waren, kon ik wel onderscheiden. Mijn aandacht werd getrokken door de witte anaalstreek. Daarvan wist ik op dat moment nog niet dat een notenkraker dat had. Natuurlijk zijn er op deze hoogte in de alpen maar een paar kanshebbers en gaat de gedachte al gauw uit naar notenkraker, voornamelijk ook onderbouwd met die witte anaalstreek. Voor het geval ik soorten over het hoofd zie.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

frankneijts

#4
Zelfde gevoel als Jan Hein: zit er dik in dat dit Notenkrakers waren (die witte vlekken vervagen op een afstandje makkelijk is mijn ervaring ..) maar geen erg bevredigende waarneming voor een nieuwe-voor-je-lijst. Je hoeft overigens niet zo ver hoor om Notenkrakers (goed ..) te kunnen zien: Wallonië heeft nog steeds een redelijk bestand aan broedvogels die met name in de herfst, als de hazelnoten rijpen, prima te vinden zijn op nauwelijks 250 km van Utrecht en 90 van Maastricht (uurtje rijden). Ga naar https://waarnemingen.be/soort/view/1228 en pas eventueel datums en gewenste gebied aan ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jeroen vinke

Citaat van: frankneijts op januari 24, 2018, 18:48:56 PM
Zelfde gevoel als Jan Hein: zit er dik in dat dit Notenkrakers waren (die witte vlekken vervagen op een afstandje makkelijk is mijn ervaring ..) maar geen erg bevredigende waarneming voor een nieuwe-voor-je-lijst. Je hoeft overigens niet zo ver hoor om Notenkrakers (goed ..) te kunnen zien: Wallonië heeft nog steeds een redelijk bestand aan broedvogels die met name in de herfst, als de hazelnoten rijpen, prima te vinden zijn op nauwelijks 250 km van Utrecht en 90 van Maastricht (uurtje rijden). Ga naar https://waarnemingen.be/soort/view/1228 en pas eventueel datums en gewenste gebied aan ..

Beste Frank, bedankt voor je bijdrage en de tip, al is Wallonië voor Drenthe ook nog wel een poosje. Ik maak me geen zorgen om mijn levenslijst, ik voer gewoon graag in wat ik tegenkom, al is het met of zonder voldoening voor een eerste-voor-mijn-lijst. De voldoening kan ook nog wel bij een tweede notenkraker komen. Daarbij was ik al blij dat ik zo op de ski's wat raven en alpenkauwen heb mogen zien, en van wat verder nog een groep sneeuwvinken. Voldoening genoeg op vogelgebied  ;D Volgende zomervakantie weer in de Alpen en wie weet heb ik ze dan al weer.

Maar zal ik ze op onzeker laten staan? Of zijn we zo ver dat hij op zeker kan.

Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

frankneijts

Tja, t is jouw waarneming natuurlijk en jouw lijst .. B)
Overigens is mijn ervaring in de broedtijd (o.a. Vogezen, Alpen) dat je ze soms het makkelijkste vindt op het geluid. Dus dat geluid een beetje oefenen of bij je hebben (probeer de gratis app Aves Vox eens) kan geen kwaad..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jeroen vinke

Dank je Frank,
Dat ga ik zeker even bekijken.

Met vriendelijke groet, Jeroen
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

tekenaar

ik vindt die beschrijving best goed. Vlucht van notenkraker is vergelijkbaar met gaai. Beide zijn ook wendbare bosvogels met een vergelijkbare bouw van vleugels.

Of je hem voor een 100% zekere waarneming kan laten doorgaan betwijfel ik, maar ik denk dat hij wel zal kloppen. Met een beetje tegenlicht zijn die witte stippels soms best moeilijk te onderscheiden.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Cygnus

Waarom spreekt iedereen hier steeds over lijsten of levenslijst? Is dat de norm? Kan iemand niet gewoon een waarneming invoeren omdat dat voor de kennis over een soort van belang kan zijn. Niet iedereen is bezig met lijstjes van wat hij of zij zelf heeft gezien.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

frankneijts

Citaat van: Cygnus op januari 28, 2018, 19:25:57 PM
Waarom spreekt iedereen hier steeds over lijsten of levenslijst? Is dat de norm? Kan iemand niet gewoon een waarneming invoeren omdat dat voor de kennis over een soort van belang kan zijn. Niet iedereen is bezig met lijstjes van wat hij of zij zelf heeft gezien.

Omdat Jeroen zèlf spreekt van "mijn levenslijst".. B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

migratorius

Citaat van: Cygnus op januari 28, 2018, 19:25:57 PM
Waarom spreekt iedereen hier steeds over lijsten of levenslijst? Is dat de norm? Kan iemand niet gewoon een waarneming invoeren omdat dat voor de kennis over een soort van belang kan zijn. Niet iedereen is bezig met lijstjes van wat hij of zij zelf heeft gezien.
Die "levenslijst" is mijn schuld! Dat heeft hij gelukkig niet negatief opgevat (maar mijn ervaring is dat botanici daar echt héél boos om kunnen worden).

Invoer van deze niet al te duidelijke waarneming lijkt me –zeker aangezien Jeroen nog nooit een Notenkraker gezien heeft– geen echte bijdrage aan de kennis van deze soort. Dat had ik inderdaad ook als insteek kunnen kiezen.

JanHein

jeroen vinke

Citaat van: frankneijts op januari 29, 2018, 09:55:32 AM
Omdat Jeroen zèlf spreekt van "mijn levenslijst".. B)

Maar pas nadat JanHein er over begon, met als toevoeging dat het me daarvoor juist niet zoveel uitmaakt  ;). Ik ben niet echt een twitcher. Niet gezegd dat ik geen gebruik van maak van die levenslijst, want een handig overzicht geeft het zeker.

Citaat van: migratorius op januari 29, 2018, 10:42:34 AM
Die "levenslijst" is mijn schuld! Dat heeft hij gelukkig niet negatief opgevat (maar mijn ervaring is dat botanici daar echt héél boos om kunnen worden).

Invoer van deze niet al te duidelijke waarneming lijkt me –zeker aangezien Jeroen nog nooit een Notenkraker gezien heeft– geen echte bijdrage aan de kennis van deze soort. Dat had ik inderdaad ook als insteek kunnen kiezen.

JanHein
Als ik zulke teksten al negatief op moet vatten dan kan ik beter stoppen  ;)
ik had gehoopt dat op basis van de genoemde kenmerken alle andere vogels die op die hoogte leven uitgesloten konden worden. Ik heb nog steeds geen andere kandidaat kunnen bedenken.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

frankneijts

Citaat van: jeroen vinke op januari 29, 2018, 11:34:23 AM
Citaat van: frankneijts op januari 29, 2018, 09:55:32 AM
Omdat Jeroen zèlf spreekt van "mijn levenslijst".. B)

Maar pas nadat JanHein er over begon, met als toevoeging dat het me daarvoor juist niet zoveel uitmaakt  ;). Ik ben niet echt een twitcher. Niet gezegd dat ik geen gebruik van maak van die levenslijst, want een handig overzicht geeft het zeker.

Citaat van: migratorius op januari 29, 2018, 10:42:34 AM
Die "levenslijst" is mijn schuld! Dat heeft hij gelukkig niet negatief opgevat (maar mijn ervaring is dat botanici daar echt héél boos om kunnen worden).

Invoer van deze niet al te duidelijke waarneming lijkt me –zeker aangezien Jeroen nog nooit een Notenkraker gezien heeft– geen echte bijdrage aan de kennis van deze soort. Dat had ik inderdaad ook als insteek kunnen kiezen.

JanHein
Als ik zulke teksten al negatief op moet vatten dan kan ik beter stoppen  ;)
ik had gehoopt dat op basis van de genoemde kenmerken alle andere vogels die op die hoogte leven uitgesloten konden worden. Ik heb nog steeds geen andere kandidaat kunnen bedenken.

* Je hoeft ook geen twitcher/soortenjager te zijn om een (levens)lijst bij te houden. Bovendien hoef je dat sowieso niet fanatiek te doen maar je realiseren wanneer een soort 'nieuw' is/zou kunnen zijn is natuurlijk totaal onschuldig + kan toch erg spannend zijn.
* Het geeft het meeste plezier uiteindelijk om een vogel positief te herkennen, niet op basis van "het kan eigenlijk niks anders zijn".. Niet alleen vanwege die voldoening maar vogels kunnen op de meest verrassende plekken opduiken en mede daardoor volslagen verkeerd gedetermineerd worden ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HT

Vanuit mijn eigen ervaring met Notenkrakers kan ik me prima vinden in deze beschrijving. Maar een vogel achteraf met zekerheid determineren blijft lastig en inderdaad niet bevredigend. Volgende keer beter!
Hinderi Tamminga

"Echte natuurliefhebbers blijven thuis" - JWT