Boomkruiper zang? => roep vink? => toch koolmees

Gestart door mgieskens, februari 27, 2017, 12:15:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

mgieskens

Helaas is het me nog niet gelukt om een goede geluidsopname te maken; te zacht, te veel stoor geluiden, etc.
Er 'zingt' hier al dagen lang een vogeltje in de buurt met een vrij monotoon: pwiet, pwiet-pwiet, pwiet, pwiet-pwiet, etc. Met soms een enkele keer 3 strofen.
Ik heb zelf het idee dat het een Boomkruiper betreft. Die heb ik hier ook (visueel) waar genomen. Boomklever lijkt me minder waarschijnlijk.
Alleen de Boomkruiper geluiden die ik (her)ken zijn ijler/hoger en minder monotoon (o.a. deze https://waarneming.nl/sound/view/36572). Heb zelf ook nog geen goede match kunnen vinden op xeno-canto, ofschoon sommige geluiden wel in de richting komen.
Iemand die dit kan bevestigen (of ontkrachten)? Verwijzingen?

P.s.: Hier is in de woonwijk van Leidschendam.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Oenanthe

Boomklever is in woonwijken van Leidschendam voor zover ik die ken, niet waarschijnlijk doordat geschikt biotoop ontbreekt. Er zijn ook geen ingevoerde waarnemingen van boomklever in Leidschendam. Boomkruiper vind je in elke woonwijk met opgaand geboomte maar op basis van jouw beschrijving alleen kan ik onmogelijk zeggen of je een boomkruiper hoort.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

mgieskens

Citaat van: Oenanthe op februari 27, 2017, 12:27:41 PM
Boomklever is in woonwijken van Leidschendam voor zover ik die ken, niet waarschijnlijk doordat geschikt biotoop ontbreekt. Er zijn ook geen ingevoerde waarnemingen van boomklever in Leidschendam. ....
Dat is ook mijn mening. Vandaar dat ik die voor mezelf ook min of meer had uitgesloten.
Overigens lijken opgaande flatmuren ook geschikt biotoop voor boomkruipers  ;)
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Oenanthe

Citaat van: mgieskens op februari 27, 2017, 13:02:05 PM
Overigens lijken opgaande flatmuren ook geschikt biotoop voor boomkruipers  ;)
Ze hebben het in de evolutionaire geschiedenis wel geprobeerd maar ze werden telkens afgetroefd door rotskruipers. Toen zijn ze maar bomen gaan kruipen...
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Guus Peterse

Toch zie ik op de flatmuren bij ons vaker boomkruipers dan rotskruipers.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

mgieskens

Vandaag hoorde ik het geluid weer. Alleen wel heel ver weg. Toch maar geprobeerd er iets van op te nemen en op de PC wat op te poetsen tot hopelijk iets bruikbaars.
Direct in de eerste 2 seconden hoorbaar, nog zachter dan de merel(s), en later ook nog wel een paar keer hoorbaar evenals de zang van een vink.
Die vink deed mij vermoeden dat ik met boomkruiper helemaal op het verkeerde been stond en dat het vermoedelijk (gewoon) om de roep van een vink gaat  :-[

https://waarneming.nl/sound/6/54246.mp3
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

HPM

De gedachte aan Boomklever kan ik me wel voorstellen maar ik geloof niet dat dat het is. Doet me meer aan een Koolmees denken. Ik zou graag een betere opname horen.
Herman van der Meer

mgieskens

#7
Citaat van: HPM op april 04, 2017, 21:23:52 PM
De gedachte aan Boomklever kan ik me wel voorstellen maar ik geloof niet dat dat het is. Doet me meer aan een Koolmees denken. Ik zou graag een betere opname horen.
Ik zou ook graag een betere opname maken, maar dat geluk is me nog niet gegund.
Koolmees zou natuurlijk ook heel goed kunnen. Die zitten hier genoeg. Alleen heb ik dit geluid zelf niet direct met een koolmees geassocieerd. Maar die maken wel meer "vreemde" geluiden.  B)
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

frankneijts

Citaat van: HPM op april 04, 2017, 21:23:52 PM
De gedachte aan Boomklever kan ik me wel voorstellen maar ik geloof niet dat dat het is. Doet me meer aan een Koolmees denken. Ik zou graag een betere opname horen.

Als het geluid is wat ik denk dat Michèl bedoelt, is Boomklever wat mij betreft de eerste keus (maar ik ken de reputatie van Koolmees natuurlijk..)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

mgieskens

Citaat van: frankneijts op april 04, 2017, 22:00:16 PM
Citaat van: HPM op april 04, 2017, 21:23:52 PM
De gedachte aan Boomklever kan ik me wel voorstellen maar ik geloof niet dat dat het is. Doet me meer aan een Koolmees denken. Ik zou graag een betere opname horen.

Als het geluid is wat ik denk dat Michèl bedoelt, is Boomklever wat mij betreft de eerste keus (maar ik ken de reputatie van Koolmees natuurlijk..)
Haha, alleen zou dat betekenen dat we hier een onwaarschijnlijke Boomklever binnen de bebouwde kom van Leidschendam hebben.
En ja... zie bovenstaande discussie. Maar misschien eentje die heftig in de war is qua biotoop. Hemelsbreed zijn de horsten hier niet ver vandaan en daar zitten ze zeker.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

mgieskens

Dat is dus de bron van mijn twijfel/vraag.
Volgens mijn gehoor zou het ook een Boomklever zijn, maar mijn kennis ter plaatse en logica zeggen dat kan niet.
Boomkruiper wel, die nemen hier in aantallen toe, maar maken niet een dergelijk geluid.

Zolang ik geen beter "bewijsmateriaal" heb zal ik het dan maar op een vreemde koolmees roep houden. Hopende dat ik het geluid binnenkort een keertje wel goed kan opnemen of beter nog op zicht kan identificeren.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

HPM

Boomkruiper is  het zeker niet. Boomklever zou ik daar in Ldam niet zomaar uit willen sluiten, maar ik twijfel of het dat wel is en zonder betere opname durf ik er niet meer over te zeggen.
Herman van der Meer

mgieskens

Ik heb het geluid de afgelopen dagen weer een paar keer gehoord.
En dit keer met de dader ook gezien, een heterdaadje dus  B)
Het betreft toch een Koolmees.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft